ایرانیان جهان
انکار خدمات طرح تحول سلامت با هدف رسیدن به قدرت!
جمعه 21 خرداد 1400 - 01:33:55
ایرانیان جهان - جمهوری اسلامی /متن پیش رو در جمهوری اسلامی منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
انتظار مردم از مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری و تبلیغات دیگری که آنها از طریق رادیو، تلویزیون، فضای مجازی، مطبوعات و سخنرانی‌ها انجام می‌دهند اینست که امتیازات و کارائی‌های خود را تشریح نمایند و اگر انتقادی به عملکرد رقبای خود یا دولت‌‌ها دارند آن را با رعایت انصاف و تقوا به اطلاع عموم برسانند.
متاسفانه در دوره‌های اخیر انتخابات ریاست جمهوری و مشخصاً از سال 1388 تهاجم بی‌مهار و خارج از انصاف و تقوا به عملکرد دولت‌‌ها و همچنین رقبای انتخاباتی توسط نامزدها به‌ویژه در مناظره‌های تلویزیونی رواج یافته و همچنان ادامه دارد. در تهاجم‌های تبلیغاتی خارج از انصاف و تقوا معمولاً نامزدهای ریاست جمهوری تلاش می‌کنند با نفی دیگران به اثبات خود بپردازند در حالی که این روش، زشت‌ترین روش تبلیغاتی است و کسانی که می‌خواهند سکان‌دار اداره کشور باشند باید از چنین روش‌هائی اجتناب کنند. نامزدهای ریاست جمهوری باید در تبلیغات انتخاباتی خود به مردم نشان دهند که به اخلاق پای‌بند هستند، دروغ نمی‌گویند، تهمت نمی‌زنند، خدمات دیگران را نادیده نمی‌گیرند و قدردان زحمات تمام کسانی که به نحوی در راه اعتلای مادی و معنوی کشور تلاش کرده‌اند هستند. اتخاذ چنین روشی بهیچوجه با انتقاد از عملکردهای منفی و ضعیف دولت‌‌ها و رقبا منافات ندارد و همه می‌توانند نقطه‌نظرهای خود را با رعایت انصاف و تقوا به مردم منتقل نمایند. فقط این روش است که می‌تواند مردم را با میزان کارائی و توانائی نامزدهای تصدی ریاست جمهوری آشنا کند تا با علم و آگاهی از این توانائی‌‌ها فرد موردنظر خود را انتخاب کنند. ناسزا گفتن به همدیگر و تهاجم به دولت‌‌ها و نادیده گرفتن خدمات دیگران، نه‌تنها به مردم کمکی نمی‌کند بلکه آنها را دچار سرگردانی و سوال‌های بی‌پاسخ خواهد کرد که در نتیجه نمی‌توانند به انتخاب درست برسند.
در دو مناظره‌ای که میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 صورت گرفته متاسفانه شاهد تهاجم و تهمت‌های زیادی از ناحیه نامزدها به همدیگر و به دولت‌های گذشته و کنونی بودیم. اگر آنها به همدیگر انتقاد می‌کردند و معیارهای انتقاد را نیز رعایت می‌کردند، بسیار پسندیده و مفید بود ولی به جای انتقاد سالم شاهد تهمت و دروغ و حتی ناسزاگوئی بودیم. این رفتار علاوه بر اینکه از نامزدهای ریاست جمهوری پسندیده نیست، از رسانه ملی نیز دور از انتظار است. رسانه ملی همانطور که امام خمینی فرمودند باید دانشگاه باشد. هیچکس از دانشگاه انتظار ندارد ابزاری برای تهمت زدن، دروغ گفتن و تهاجم غیرمنصفانه به این و آن باشد. وضعیت کنونی نشان می‌دهد کشور ما برای آنکه در مسیر صحیح اخلاقی در امور مربوط به تبلیغات انتخابات قرار گیرد، به تجدیدنظرهای زیادی در بخش‌های فرهنگی و اخلاقی نیاز دارد. روشن است که با وضعیت غیراخلاقی کنونی امکان ندارد با زمامداری چنین افرادی کشور ما به صلاح و سداد برسد. صلاح و سداد وقتی برای یک جامعه حاصل می‌شود که زمامدارانش مظهر اخلاق و انصاف و تقوا باشند.
در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که روز سه‌شنبه 18 خرداد از رسانه ملی پخش شد، بعضی از نامزدها به یکی از خدمات مهم نظام جمهوری اسلامی که در اصالت و مفید بودن آن تردیدی وجود ندارد، حمله‌ای ناجوانمردانه کردند و مطالب خلاف واقعی گفتند. همه می‌دانند که خدمات مربوط به طرح تحول سلامت، از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و چیزی نیست که اختصاص به دولت خاصی داشته باشد. کسانی که با دولت‌های یازدهم و دوازدهم مشکل دارند و یا درصدد هستند با نفی این دولت، خود را اثبات کنند، لازم نیست خدمات مرتبط به سلامت مردم که از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است را انکار کنند. با این روش که آقایان نامزدهای ریاست جمهوری در پیش گرفته‌اند، اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برند. انکار خدمات این نظام اگر توسط دشمنان صورت بگیرد، جای تعجب ندارد ولی چنین اقدامی توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بسیار عجیب است. مسئولان و متولیان ارشد نظام از خدمات طرح تحول سلامت تمجید کرده و آن را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانسته‌اند. نادیده گرفتن این خدمت بزرگ و نمایشی دانستن آن، هیچ مشکلی را از نامزدهای ریاست جمهوری برطرف نمی‌کند هرچند آنها را افرادی بی‌اطلاع جلوه می‌دهد که بدین‌ترتیب نشان می‌دهند حاضر هستند برای رسیدن به قدرت حتی خدمات و افتخارات نظام را نیز نادیده بگیرند. این خدمات در دوران مسئولیت دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دولت یازدهم صورت گرفت.
برای یادآوری خدماتی که توسط طرح تحول سلامت به مردم و کشور صورت گرفته، خلاصه‌ای از گزارش مربوط به این طرح را از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرانیم، بدان امید که آقایان نامزدهای ریاست جمهوری نیز تلاش کنند اولاً از خدمات ارائه شده به مردم و کشور اطلاعات لازم را به دست بیاورند و ثانیاً روش غیراخلاقی انکار خدمات طرح تحول جمهوری اسلامی به مردم و کشور را کنار بگذارند و به این نکته توجه کنند که قدرت و منصب حتی اگر ریاست جمهوری باشد، دائمی نیست و روزی به پایان خواهد رسید و البته روزی نیز فرا خواهد رسید که همه باید در پیشگاه خدای متعال پاسخگوی اعمال و گفتارهای خود باشند «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ اِلَّا مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ».
خلاصه‌ای از خدمات طرح تحول سلامت
طرح تحول سلامت در اردیبهشت سال 1393 آغاز شد و دولت یازدهم تلاش کرد تا با اجرای این طرح، بسیاری از قوانین و مصوبات معوق در حوزه سلامت را اجرایی نماید. اجرای این طرح غیر از آن که منشا خدمات ارزشمندی در زمان خود بود و باعث رضایتمندی مردم شریف ایران شد، زیرساخت‌‌ها و امکاناتی را فراهم آورد که در این ایام که کشور با همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند بسیار مفید واقع شده‌اند. بخشی از اتفاقات ارزشمندی که در کنترل عفونت کرونا و نیز درمان بیماران بستری شده در بیمارستان‌‌ها افتاد ناشی از اقداماتی بود که از زمان آغاز طرح تحول در کشور شروع شده بود و هم‌اکنون توانست در یک بزنگاه مهم کاربرد خود را نشان دهد.
در ادامه به بخشی از دستاوردهای طرح تحول سلامت اشاره می‌شود.
*دسترسی به خدمات سلامت در نبود توان مالی برای استفاده از آن، به معنای عدم بهره مندی از آن خدمت است. همان اتفاقی که در طی سال‌های قبل از 1392 رخ داد و شاهد کاهش بهره مندی مردم از خدمات سلامت به دلیل عدم توانایی مالی آنها برای خرید این خدمات بودیم. با اجرای کامل قانون بیمه همگانی در دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم، بیش از هشت میلیون و هشتصد هزار نفر که از هیچ نوع پوشش بیمه سلامتی برخوردار نبودند، تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفتند.
*تا پیش از اجرای طرح، سهم پرداختی بیمار از هزینه بستری به صورت میانگین 37 درصد بوده است. البته در مورد برخی از بیماران این رقم تا 95 درصد هم می‌رسید که اتفاقا پرهزینه‌ترین پرونده‌‌ها را شامل می‌شد. ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای خرید دارو، تجهیزات مصرفی و تصویربرداری‌های پزشکی امری رایج بود که اگر هزینه‌های آنها به رقم فوق الذکر اضافه شود، سهم بیمار از هزینه‌های درمانی بیشتر نیز می‌شده است. به عبارت دیگر هزینه‌های مستتر و اعلام نشده‌ای نیز به بیماران تحمیل می‌گردید که در هیچ صورتحسابی به آنها اشاره نمی‌شد. با اجرای طرح تحول سلامت، سهم پرداختی بیماران دارای بیمه پایه سلامت از خدمات بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت در مناطق شهری به 6 درصد از کل پرونده و برای روستانشینان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر به 3 درصد از کل پرونده کاهش یافت. (البته با در نظر گرفتن هزینه دارو و ملزومات، این اعداد به 10 و 5 درصد می‌رسد.)
*با اجرای طرح تحول، اقلام دارویی موجود در بیمارستان‌‌ها از 320 قلم به 750 و به همین ترتیب دسترسی به ملزومات مصرفی نیز افزایش یافت. در واقع بیمار دیگر لازم نبود خود برای تهیه آنها اقدام کند. در بخش تصویربرداری نیز مواردی که در بیمارستان‌‌ها امکان تامین آنها موجود نبود، در قالب زنجیره ارجاع بین بیمارستانی، بیماران به بیمارستان دارای خدمت مذکور فرستاده می‌شدند و هزینه‌ای هم بابت انتقال با آمبولانس به بیماران تحمیل نمی‌گردید. همه هزینه‌های مذکور نیز وارد پرونده بیمار شده و بیمار فقط 10 درصد (و برای روستانشینان برابر با 5 درصد) از کل هزینه را می‌پرداخت.
*قبل از اجرای طرح تحول سلامت بیمارستان‌های دولتی وابسته به وزارت بهداشت از نظر ارائه خدمات سرپایی ضعیف عمل می‌کردند و به‌طور معمول بیماران برای دریافت خدمات تخصصی به این بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کردند. با اجرای طرح تحول سلامت و ارائه خدمات تخصصی سرپایی در قالب کلینیک‌های ویژه، سه هدف کلان
محافظت مالی مردم در برابر هزینه‌های درمانی، بهبود عدالت در دسترسی به خدمات درمانی و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی تامین شد.
*قبل از اجرای طرح تحول سلامت، پزشکان متخصص به‌عنوان نیروی طرح خدمات تخصصی به مناطق محروم اعزام می‌شدند و در اغلب موارد بدلیل نبود اقدامات لازم تشویقی برای ماندگاری آنها در مناطق محروم، این مناطق را ترک می‌کردند. با اجرای طرح تحول نتایج زیر حاصل شد:
*پوشش 309 شهر/ شهرستان محروم و توسعه ‌نیافته کشور و 342 بیمارستان فعال در آن مناطق در برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم؛
*رشد 3 برابری تعداد پزشکان در مناطق محروم پس از اجرای برنامه ماندگاری، شامل: فعالیت 6150 پزشک ماندگار، به‌صورت تمام‌وقت جغرافیایی، در مناطق محروم کشور (1435 پزشک عمومی و 4715 پزشک متخصص، فوق تخصص و فلوشیپ)، در برابر 2200 پزشک پیش از اجرای این برنامه؛
*افزایش دسترسی مردم به خدمات سطح 2 و 3 در مناطق محروم کشور شامل رشد حدود 3 برابری در خدمات سرپایی و رشد 65 درصدی خدمات بستری؛
*حذف کامل زیرمیزی در مناطق محروم.
به دنبال اجرای طرح تحول سلامت اقدامات ارزشمندی در بخش زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاد که اگر نبود این اقدامات، قطعاً در دوران همه‌گیری کرونا کشور با بحران جدی مواجه می‌شد.
*ساخت 31600 تخت بیمارستانی جدید در پنج سال و نیم (کل تخت‌های بیمارستانی کشور در سال 1392 حدود 84000 تخت بود که بیش از نیمی از آن‌ها فرسوده و با طول عمر بالای 4 دهه بودند)
*نوسازی کامل 45000 تخت بیمارستانی موجود
*راه‌اندازی 37 پایگاه اورژانس هوایی
*افزایش بیش از 1500 تخت اورژانس
*بهسازی 180 بخش اورژانس در کشور
*ساخت و تجهیز 2483 تخت مراقبت‌های ویژه جدید ICU (مراقبت‌های ویژه) (کل تخت‌های مراقبت‌های ویژه در سال 1392 معادل 5700 عدد)
*ساخت 7500 واحد بهداشتی شامل خانه بهداشت، اقامتگاه تیم پزشکی، مرکز بهداشتی - درمانی روستایی، پایگاه سلامت
*تعمیر، بازسازی، بهسازی و تجهیز بیش از 17000 واحد بهداشتی
*ساخت و تجهیز 251 کلینیک ویژه دارای 6440 مطب تخصصی
*در بخش حمایت از سیاست‌های جمعیتی و ترویج زایمان طبیعی اقدامات ارزشمندی انجام شد:
*ساخت و تجهیز 2672 واحد اختصاصی زایمان طبیعی در 366 بلوک زایمانی در راستای ترویج زایمان طبیعی و حفظ حریم خصوصی مادران (1816 تخت تا دیماه 1397 تکمیل شده و مابقی 92 درصد پیشرفت داشته‌اند)
*پرونده الکترونیک سلامت
*تا پایان سال 1396 برای بیش از 74 میلیون نفر از جمعیت کشور، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شد.
*برنامه پزشک خانواده روستایی در مناطق روستایی، شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و عشایر، جمعیتی حدود 28 میلیون نفر (7 میلیون نفر جمعیت شهری زیر 20 هزار نفر، 21 میلیون نفر جمعیت روستایی و 580 هزار نفر جمعیت عشایری) را تحت پوشش قرار داد.
*بعد از اجرای طرح تحول سلامت برنامه پزشک خانواده شهری با الگوی اجرا شده در برنامه روستایی در تمام شهرها آغاز گردید.
*خدمات بهداشت دهان و دندان ارائه شده به جمعیت تحت پوشش برنامه پزشک خانواده روستایی ارائه شد.
*سهم پرداختی بیماران از نسخ بستری از 54 درصد در سال 1392 به 10 درصد رسید.
*بازار دارویی ایران در سال 1395 با قیمت مصرف‌کننده به بیش از 4500 میلیون دلار رسید که 70 درصد از سهم این بازار متعلق به فرآورده‌های تولید داخل بود.
*میزان پرداخت از جیب بیماران صعب‌العلاج و خاص از میانگین 45 درصد در نیمه اول سال 1392 به 11 درصد در نیمه اول سال 1396 کاهش یافت.
*اقلام دارویی در بیمارستان‌ها از 340 قلم به 750 قلم رسید. لذا بیشتر از 50 درصد اقلام دارویی بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرد. میانگین کمبود اقلام دارویی و تجهیزات در ماه از 170 قلم به 30 قلم کاهش پیدا کرد. ازسویی در سطوح ارائه‌کننده مراقبت‌های اولیه سلامتی (مراکز و خانه‌های بهداشت) تعداد اقلام دارویی از 350 قلم به 440 قلم افزایش پیدا کرد و 7 قلم مکمل دارویی در این مراکز ارائه شد که قبل از طرح تحول سلامت در سال 1392 ارائه نمی‌شد.
*همه می‌دانند که خدمات مربوط به طرح تحول سلامت، از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و چیزی نیست که اختصاص به دولت خاصی داشته باشد. کسانی که با دولت‌های یازدهم و دوازدهم مشکل دارند و یا درصدد هستند با نفی این دولت، خود را اثبات کنند، لازم نیست خدمات مرتبط به سلامت مردم که از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است را انکار کنند
*طرح تحول سلامت در اردیبهشت سال 1393 آغاز شد و دولت یازدهم تلاش کرد تا با اجرای این طرح، بسیاری از قوانین و مصوبات معوق در حوزه سلامت را اجرایی نماید. اجرای این طرح غیر از آن که منشا خدمات ارزشمندی در زمان خود بود و باعث رضایتمندی مردم شریف ایران شد، زیرساخت‌‌ها و امکاناتی را فراهم آورد که در این ایام که کشور با همه‌گیری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند بسیار مفید واقع شده‌اند
*بخشی از اتفاقات ارزشمندی که در کنترل عفونت کرونا و نیز درمان بیماران بستری شده در بیمارستان‌‌ها افتاد ناشی از اقداماتی بود که از زمان آغاز طرح تحول در کشور شروع شده بود و هم‌اکنون توانست در یک بزنگاه مهم کاربرد خود را نشان دهد
*تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت، سهم پرداختی بیمار از هزینه بستری به صورت میانگین 37 درصد بوده است. البته در مورد برخی از بیماران این رقم تا 95 درصد هم می‌رسید با اجرای طرح، سهم پرداختی بیماران دارای بیمه پایه سلامت از خدمات بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت در مناطق شهری به 6 درصد از کل پرونده و برای روستانشینان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر به 3 درصد از کل پرونده کاهش یافت
*با اجرای طرح تحول، اقلام دارویی موجود در بیمارستان‌‌ها از 320 قلم به 750 و به همین ترتیب دسترسی به ملزومات مصرفی نیز افزایش یافت. در واقع بیمار دیگر لازم نبود خود برای تهیه آنها اقدام کند
*به دنبال اجرای طرح تحول سلامت اقدامات ارزشمندی در بخش زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاد که اگر نبود این اقدامات، قطعاً در دوران همه‌گیری کرونا کشور با بحران جدی مواجه می‌شد
*ساخت 31600 تخت بیمارستانی جدید در پنج سال و نیم (کل تخت‌های بیمارستانی کشور در سال 1392 حدود 84000 تخت بود که بیش از نیمی از آن‌ها فرسوده و با طول عمر بالای 4 دهه بودند)

http://www.ilandnews.ir/fa/News/252814/انکار-خدمات-طرح-تحول-سلامت-با-هدف-رسیدن-به-قدرت!
بستن   چاپ