ایرانیان جهان
پایان انتخابات پارلمانی الجزایر در میان استقبال ضعیف رای دهندگان
يکشنبه 23 خرداد 1400 - 08:44:38
ایرانیان جهان - تسنیم / انتخابات پارلمانی در الجزایر با استقبال ضعیف رای دهندگان این کشور پایان یافت.
خبرنگار المیادین گزارش داد مراکز اخذ رای در تمامی استان‌های این کشور به روی رای دهندگان بسته شد و کار شمار آرا لحظاتی پیش آغاز شد.
گزارش‌ها از استقبال ضعیف مردم از این دور از انتخابات در این کشور خبرمی دهند. 
«محمد شرفی»، رئیس کمیته مستقل انتخابات الجزایر گفت: میزان مشارکت مردمی در انتخابات پارلمانی الجزایر به 30.20٪ درصد رسیده است.
وی میزان مشارکت عمومی در انتخابات پارلمانی الجزایر را تا ساعت 16 به وقت محلی 14.47 درصد و برای شهروندان الجزایری مقیم خارج کشور 4.9 درصد اعلام کرده بود. 
رئیس کمیته مستقل انتخابات الجزایر اعلام کرد: «کمترین میزان مشارکت در استان‌های منطقه القبائل در شرق پایتخت ثبت شد».
صبح روز گذشته (شنبه 12 ژوئن) رأی گیری برای انتخاب 407 نماینده برای راهیابی به «شورای ملی مردم» یا همان پارلمان الجزایر آغاز شد.
 بیش از 24 میلیون الجزایری واجد شرایط رای دادن بودند. در انتخابات پارلمانی افزون بر 23 هزار نامزد در قالب یکهزار و 483 فهرست با یکدیگر به رقابت پرداختند که از این فهرست‌ها 837 لیست متعلق به نامزدهای مستقل و 646 فهرست مربوط به احزاب سیاسی است.
این اولین بار است که طی 40 سال گذشته نامزدهای مستقل در انتخابات پارلمانی الجزایز حضور دارند و بیشتر احزاب سیاسی که در این انتخابات نامزد معرفی کرده‌اند، قبلا در ساختار حاکمیت الجزیره مشارکت داشته‌اند.
الجزایری‌ها مقیم خارج نیز پنجشنبه گذشته با حضور در 357 مرکز دیپلماتیک کشورشان، در انتخابات پارلمانی الجزایر شرکت کردند.
پس از سرنگونی نظام عبدالعزیز بوتفلیقه در سال 2019 این اولین انتخابات پارلمانی الجزایر است که بر اساس اصلاحات انجام شده در قانون اساسی این کشور برگزار می‌شود.
مردم الجزایر در سال 2019 با برپایی تظاهرات مسالمت آمیز عبدالعزیز بوتفلیقه را مجبور کردند، از قدرت کناره‌گیری کند و به ریاست جمهوری 20 ساله او خاتمه دهند.
سرنگونی نظام بوتفلیقه باعث نشد، تظاهرات مسالمت آمیز مردم الجزایر متوقف شود و آنان بر ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی کشورشان و برکناری تمام عناصر نظام بوتفلیقه از قدرت تاکید داشتند.
این موضع گیری سبب شد، مردم انتخابات ریاست جمهوری دسامبر 2019 را تحریم کردند و عبدالمجید تبون فقط با 4 میلیون رای به کاخ ریاست جمهوری راه یافت.
تبون که تا سال 2017 نخست وزیر دولت بوتفلیقه بود، با ورود به کاخ ریاست جمهوری، کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی تشکیل داد. این کمیته اصلاحات انجام شده را پس از تائید دولت و پارلمان الجزایر به همه پرسی گذاشت اما حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر به این اصلاحات رای مثبت دادند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/253246/پایان-انتخابات-پارلمانی-الجزایر-در-میان-استقبال-ضعیف-رای-دهندگان
بستن   چاپ