ایرانیان جهان
درخواست عده‌ای از جمهوری‌خواهان کنگره برای آزمایش سلامت ذهنی بایدن
شنبه 29 خرداد 1400 - 02:10:16
ایرانیان جهان - فارس / پزشک سابق کاخ سفید که اکنون عضو جمهوری‌خواه کنگره است نامه‌ای را در بین همکاران خود دست به دست می‌کند که در آن خواستار سنجیدن قوای ذهنی رئیس‌جمهور این کشور شده و تاکنون 13 امضا جمع کرده است.
«رانی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید و عضو جمهوری‌خواه کنگره از ایالت تگزاس روز پنجشنبه گفت که در حال دست به دست کردن نامه‌ای در بین همکاران جمهوری‌خواه خود در مجلس نمایندگان است که در آن خواستار انجام آزمایش شناختی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شده تا مشخص شود که آیا او به لحاظ ذهنی برای فرماندهی تمامی نیروهای مسلح مناسب است یا خیر.
او جمع‌آوری امضا برای نامه خود را این هفته هنگام جلسات حزب جمهوری‌خواه و رای‌گیری‌های مجلس نمایندگان آمریکا آغاز کرد.
جکسون بعد از انتشار خبر درخواستش، در توییتی اعلام کرد این نامه را برای بایدن، «کوین اوکانر» پزشک او و «آنتونی فائوچی» مشاور ارشد پزشکی رئیس‌جمهور آمریکا ارسال کرده است. تاکنون 13 جمهوری‌خواه دیگر در امضای این نامه به وی پیوسته‌اند.
جکسون در مصاحبه‌ای با وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گفت: در همه آنچه که طی یک سال و نیم گذشته رخ داده، ... [بایدن] متوجه روند اوضاع نیست، نمی‌داند کجاست. همیشه گیج است.
جکسون که هم در دوره اوباما و هم ترامپ به عنوان پزشک کاخ سفید فعالیت کرده، هرگز بایدن را درمان یا ارزیابی نکرده اما از دوران مبارزات انتخاباتی توانایی‌های شناختی او را زیر سوال برده است.
او در ماه اکتبر، به کارزار درخواست ترامپ پیوست و گفت بر اساس گاف‌های بایدن در مبارزات انتخاباتی متقاعد شده که وی ظرفیت ذهنی و توانایی شناختی برای عمل به عنوان فرمانده کل قوا و رئیس دولت را ندارد.
اخیراً رفتار آشفته و گاف‌های آشکار بایدن موجب شده که محافظه‌کاران آمریکایی موضوع ناتوانی وی را مجدد مطرح کنند. فیلم‌های ویدئویی از گاف‌های لفظی و اشتباهات بایدن از زمان ریاست‌جمهوری مانند فراموش کردن نام مقام‌های خود در نشست‌ها نیز تاییدی بر ناتوانی جسمانی و ذهنی وی است.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در گافی جدید سه بار نام سوریه و لیبی را با هم قاطی کرد. اجلاس گروه هفت در روز یکشنبه به صحنه یکی دیگر از اشتباهات خجالت‌آور بایدن تبدیل شد، وقتی که او خودش هم مطمئن نبود درباره کدام کشور، سوریه یا لیبی حرف می‌زند.
کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با دست به دست کردن ویدئوی سخنان بایدن بیش از آن که سرگرم شوند، ابراز تاسف کردند زیرا گاف اینبار او به نوعی نمادین بود و نشان دهنده بی‌توجهی واشنگتن به مسائل مهم بود و شاید نشان داد چطور سیاست آمریکا در قبال این دو کشور تفاوت چندانی نداشته است.
بایدن در این اجلاس یک گاف دیگر هم داد و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از سرگردانی رئیس‌جمهور آمریکا در یک کافه در «کورنوال» در انگلیس محل برگزاری نشست سران گروه هفت حکایت داشت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/254368/درخواست-عده‌ای-از-جمهوری‌خواهان-کنگره-برای-آزمایش-سلامت-ذهنی-بایدن
بستن   چاپ