ایرانیان جهان
ژاپنی‌ها از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی خرس‌های مهاجم استفاده می‌کنند
چهارشنبه 9 تير 1400 - 04:00:51
ایرانیان جهان - با افزایش حملات خرس‌ها در ژاپن، این کشور برای شناسایی نمونه‌های مهاجم این موجودات از فناوری تشخیص چهره کمک می‌گیرد.

به گزارش دیجیتال ترند و به نقل از مینیچی شیمبان، با افزایش حضور خطرناک خرس‌ها در مناطق شهری ژاپن و تعداد حملات آن‌ها،‌ شهر شیبتسوی استان هوکایدو در شمال این کشور امیدوار است با کمک هوش مصنوعی شرایط را بهتر مدیریت کند و مردم را ایمن نگه دارد. با وجود شباهت بسیار زیاد چهره‌ی خرس‌ها، فناوری تشخیص چهره با استفاده از تفاوت‌های کوچکی مانند فاصله بین چشم و بینی، قادر به شناسایی آن‌ها خواهد بود. برای کارکرد بهتر این فناوری حداقل به 30 عکس تمام‌رخ از چهره‌ی هر خرس نیاز است. کارمندان مرکز اطلاع‌رسانی خرس قهوه‌ای شیرتوکوی جنوبی، به این منظور دوربین‌هایی در مسیرهای شناخته‌شده برای خرس‌ها قرار داده‌اند؛ اما تاکنون موفق نشدند تصاویر کافی برای راه‌اندازی طرح تشخیص چهره‌ جمع‌آوری کنند. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، خرس‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند و اگر قادر به سخن گفتن بودند، ممکن بود نگرانی‌هایشان را درباره‌ی حریم خصوصی خود بیان کنند؛ اما ناتوانی‌ در بیان افکارشان به آن‌ها اجازه‌ی اظهار نظر در مورد نقشه‌های ژاپن را نمی‌دهد. آن‌ها از دوربین‌های نصب‌شده فراری هستند و به همین دلیل، شانس نگاه مستقیم خرس‌ به دوربین‌ بسیار پایین است. تیم تشخیص چهره با حفظ دوربین‌ها در مسیر همچنان امیدوار است که به‌زودی تعداد عکس‌ لازم برای تحقق نقشه‌ی خود را به دست آورد. مقاله‌های مرتبط:
آیا فناوری تشخیص چهره نگران کننده است؟ ربات گرگ نمایی که نقش مترسک را بازی می‌کند
تلاش کارمندان این مرکز بر این است که با استفاده از سیستم تشخیص چهره، در مورد ویژگی‌های رفتاری هر خرسی به‌طور خاص اطلاعات بیشتری کسب کنند و خرس‌هایی که باعث ایجاد مشکل در شهر یا روستای مجاور می‌شوند، شناسایی کنند. این اولین باری نیست که از این فناوری برای تشخیص چهره‌ی خرس‌ها استفاده می‌شود و محققان آمریکایی و کانادایی نیز چندین سال پیش برای اندازه‌گیری جمعیت خرس‌ها در پارک‌های ملی کشورشان، سیستمی مشابه راه‌اندازی کرده بودند. در هفته‌ی دوم خردادماه 1400 (اوایل ژوئن 2021)، با مجروح شدن چهار نفر توسط خرسی در ساپورو (مرکز استان هوکایدو)، این حملات دوباره به سرخط اخبار ژاپن تبدیل شد. طبق فیلم خبری این اتفاق، خرسی به یک عابر پیاده‌ حمله کرده و در حین محاصره‌ی خرس، قربانی به حال خود رها شده بود. در سال 2019 (1398) حدود 150 حمله‌ی خرس در ژاپن ثبت شده که این مقدار، بیشترین نرخ رخ دادن چنین حوادثی در دهه‌ی گذشته است. در طی این حملات و آسیب‌های مختلف واردشده، شش هزار خرس دستگیر شدند. کارشناسان معتقدند این افزایش تعداد حملات ممکن است به دلیل کمبود مواد غذایی در زیستگاه طبیعی خرس‌ها باشد که آن‌ها را برای جستجوی غذا وادار به طی کردن مسافت بیشتری می‌کند. نظر شما کاربر زومیت درباره استفاده از فناوری تشخیص چهره روی حیوانات چیست؟

http://www.ilandnews.ir/fa/News/256755/ژاپنی‌ها-از-فناوری-تشخیص-چهره-برای-شناسایی-خرس‌های-مهاجم-استفاده-می‌کنند
بستن   چاپ