ایرانیان جهان
سوئیس خاورمیانه در آستانه انفجار اجتماعی
پنجشنبه 10 تير 1400 - 06:11:19
ایرانیان جهان - شفقنا / احتمال بروز انفجار اجتماعی در لبنان دور از ذهن نیست. کشوری که از آن به “سوئیس خاورمیانه ” یاد می شد، این لباس از آن رخت بربسته و لباسی از فقر، بیکاری، عدم ثبات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی را به تن کرده است.
به گزارش القدس العربی، از اواخر 2019 اوضاع لبنان عقبگرد داشت و سقوط روزانه لیر در مقابل دلار و پیدایش بازارهای موازی با نرخ ارز نیز با آن همراهی کرد.
در می 2020 وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان از سبد غذایی که با حمایت بانک مرکزی لبنان تهیه شد، سخن گفت که انتظار می رفت موجب کاهش قیمت کالاهای اساسی و حفظ امنیت غذایی در کشور شود.
اما امروز و بعد از گذشت بیش از یک سال از اعلام این مساله، سبد غذایی در سایه برداشته شدن غیرمستقیم حمایت از کالاهای آن به “خبری که بود” تبدیل شد و این در حالی است که براساس ارزیابی های بانک جهانی تورم به سمت 100 درصد در حرکت است.
برای اولین بار در تاریخ لبنان، وزن هر چانه نان به وزن 910 گرم به دلیل توقف حمایت از شکر از سوی بانک مرکزی به 3250 لیر لبنانی معادل 2.15 دلار براساس قیمت رسمی، رسید.
در همین راستا، ندی نعمه، نائب رئیس جمعیت مصرف کنندگان لبنان در گفت وگو با آناتولی گفت که سبد غذایی دیگر در اختیار لبنانی ها نیست و چیزی از آن باقی نمانده است.
مشکل دارو و سوخت نیز از دیگر مشکلات لبنانی ها به شمار میرود.
به نوشته القدس العربی، میانگین تورم در لبنان به نزدیک به 84.3 درصد در سال 2020 رسیده و انتظار می رود که در سال جاری به 100 درصد برسد همچنین میانگین بیکاری به 36.9 درصد رسیده که انتظار می رود امسال به 41.4 درصد برسد. همچنین میانگین فقر در سال 2020 به 55 درصد رسیده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/256954/سوئیس-خاورمیانه-در-آستانه-انفجار-اجتماعی
بستن   چاپ