ایرانیان جهان
اعتراض چین به سخنان بلینکن
سه شنبه 22 تير 1400 - 04:12:00
ایرانیان جهان - ایسنا / پکن به اظهارات مقام های دولت آمریکا که ادعاهای دریایی چین در دریای چین جنوبی را غیرقانونی می داند اعتراض کرد.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که دولت بایدن همان موضع دولت ترامپ را در مورد اختلافات دریایی در دریای چین جنوبی دنبال خواهد کرد و از پکن خواست "رفتار تحریک آمیز خود را" در منطقه متوقف کند.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: بیانیه ایالات متحده واقعیت های عینی در مورد مسئله دریای چین جنوبی را نادیده می گیرد ، هنجارهای حقوق بین الملل را نقض می کند ، خلاف وعده های عمومی دولت ایالات متحده برای پایبندی به موضع بی طرف در مورد اختلافات در مورد دریای چین جنوبی است و اختلاف بین کشورها ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: این سخنان منطقه و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می کند. این بسیار غیرمسئولانه است. طرف چینی ابراز نارضایتی شدید و اعتراض قاطعانه او را اعلام می کند. این اظهارات مبنی بر اینکه ادعاهای دریایی پکن در منطقه فاقد هرگونه دلیل قانونی است "کاملاً خلاف واقع است" .
این دیپلمات چینی رای ژوئیه 2016 دادگاه لاهه را به عنوان "کاغذ پاره" و "مضحکه سیاسی" که هیچ الزامی ندارد، رد کرد.
حکم دادگاه لاهه مربوط به موضوع مجمع الجزایر اسپراتلی است که در دریای چین جنوبی واقع شده و چندین دهه ست که بین برونئی ، چین ، مالزی ، فیلیپین و ویتنام بر سر ذخایر قابل توجه هیدروکربن ان اختلاف است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/259432/اعتراض-چین-به-سخنان-بلینکن
بستن   چاپ