ایرانیان جهان
آمریکا: مراکش ناامیدمان کرد
چهارشنبه 23 تير 1400 - 05:03:04
ایرانیان جهان - ایسنا / آمریکا از همپیمان خود مراکش بابت صدور حکم حبس برای یک روزنامه نگار انتقاد کرد. در مقابل مراکش اعلام کرد، محاکمه این روزنامه نگار در شرایط "عادلانه" صورت گرفته است.
روزنامه القدس العربی نوشت، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، حکم حبس پنج ساله که برای سلیمان الریسونی، سردبیر روزنامه منحل شده "اخبار الیوم" صادر شده، واشنگتن را ناامید کرد. الریسونی به خاطر اظهارات انتقادی محکوم شده است.
الریسونی که در پی بیش از 90 روز اعتصاب غذا بیشتر وزن خود را از دست داده است تا به امروز آخرین فرد در میان روزنامه نگاران است که به اتهام ارتکاب جرائم جنسی دادگاهی می شود.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به روزنامه نگاران گفت، روند قضایی که به صدور این حکم منجر شد با قانون اساسی مراکش پیرامون برگزاری دادگاه های عادلانه برای متهمان مرتکب جرم و نیز با شروط قانون اساسی سال 2011 و دستورالعمل اصلاحات محمد ششم، پادشاه مراکش مغایرت دارد.
وی افزود، آزادی مطبوعات برای جوامع شکوفا و ایمن ضروری است و دولت‌ها باید تضمین بدهند که روزنامه نگاران می‌توانند بدون ترس از خشونت یا تهدید، وظیفه اساسی خود را با خیال راحت انجام دهند.
مراکش متحد دیرینه آمریکا است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به درخواست رباط و پس از موافقت این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، "حاکمیت" مراکش بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخت.
در همین راستا، دادستان کل مراکش اعلام کرد، تمامی شرایط عدالت در دادگاه الریسونی برقرار بود. این در حالی است که متهم تاکید کرده بی گناه است و ایستادگی خواهد کرد.
الریسونی در جلسات پایانی محاکمه خود حضور نداشت و در دفاع از خود تاکید کرد، حضورش در جلسات را به انتقال با اورژانس و استفاده از ویلچر مشروط کرده اما دادگاه این درخواست را رد کرده است، همچنان که از انتقال وی به بیمارستان خودداری کرده است.
همچنین روز دوشنبه کمیته حمایت از روزنامه نگاران در نیویورک از مقامات مراکشی خواست الریسونی را آزاد و از وارد کردن اتهامات "ساختگی" تجاوز جنسی به روزنامه نگاران دست بکشند.
در برابر این انتقادات، مقامات مراکش مرتبا بر استقلال قوه قضاییه و یکپارچگی رویه‌های دادگاه تأکید دارند.
این روزنامه نگار که به سرمقاله‌های انتقادی خود مشهور است در ماه مه 2020 در پرونده‌ای که آن را "ساختگی" می‌داند به اتهام به تجاوز جنسی به یک جوان بازداشت شد و تا زمان محاکمه در ماه فوریه در بازداشت ماند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/259743/آمریکا--مراکش-ناامیدمان-کرد
بستن   چاپ