ایرانیان جهان
استقرار دائمی دو ناوجنگی انگلیس در آبهای ایندوپاسیفیک
چهارشنبه 30 تير 1400 - 17:35:33
ایرانیان جهان - مهر / وزارت دفاع انگلیس از قصد خود برای استقرار دائمی دو فروند ناوجنگی این کشور در آب‌های آزاد ایندوپاسیفیک خبر داد.
پس از سفر یک فروند ناو هواپیمابر انگلیسی موسوم به «کوئین الیزابت» و کشتی‌های محافظ آن به ژاپن در ماه سپتامبر از طریق آب‌های آزادی که محل رقابت چین با کشورهای آمریکا و ژاپن است، اکنون لندن اعلام کرده است که به طور دائم دوفروند ناو جنگی در آب‌های آسیای شرقی مستقر خواهد کرد.
در واقع، طرح‌ها برای اعزام این ناوگروه ضربتی همزمان با تعمیق روابط امنیتی لندن- توکیو و ادعای ژاپن مبنی بر رشد خطر جاه طلبی‌های چین در منطقه ظرف ماه‌های اخیر مطرح می‌شود.
در همین ارتباط، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در بیانیه‌ای مشترک با «نوبوئو کیشی» همتای ژاپنی خود اعلام کرد: «در پی اعزام افتتاحی ناوگروه ضربتی، انگلیس از اواخر سال میلادی جاری دو ناو گروه را به طور همیشگی در این منطقه مستقر می‌کند».
وزیر دفاع ژاپن نیز با تأیید گفته‌های والاس اظهار داشت: «ما [توکیو- لندن] بار دیگر بر موضع مشترک خود در مخالفت قاطعانه با تلاش‌ها برای تغییر وضع موجود با اعمال تهدید و اجبار و همچنین اهمیت یک منطقه باز و آزاد ایندوپاسیفیک بر مبنای حاکمیت قانون تأکید کردیم».
به گفته یک سخنگوی سفارت انگلیس در توکیو، کشتی‌های انگلیسی یک پایگاه دائمی نخواهند داشت.
گفتنی است که ژاپن به عنوان متحد نزدیک واشنگتن میزبان بالاترین میزان حضور نظامی ایالات متحده در خارج از خاک این کشور شامل استقرار ناوها، هواپیماها و نیروهای نظامی است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/262011/استقرار-دائمی-دو-ناوجنگی-انگلیس-در-آبهای-ایندوپاسیفیک
بستن   چاپ