ایرانیان جهان
طرح اتهامات جدید علیه شیخ زکزاکی در نیجریه
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 11:53:08
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / دادگاهی عالی نیجریه تنها چند روز پس از آزادی رهبر شیعیان این کشور از زندان، اتهامات جدیدی علیه ایشان مطرح کرد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک وکیل دادستانی روز یکشنبه اعلام کرد نیجریه اتهامات جدیدی در ارتباط با «تروریسم» علیه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر اقلیت شیعه در این کشور مطرح کرده است. این اتهامات تنها چند روز پس از تبرئه این روحانی از اتهام قتل پس از شش سال زندانی بودن مطرح می‌شود.
حکم آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر اقلیت شیعه نیجریه و همسرش که به اتهام قتل زندانی بودند، چهارشنبه از سوی دادگاه کادونا در شمال نیجریه صادر شد و آن‌ها آزادی خود را بازیافتند.
ابراهیم زکزاکی، پایه گذار جنبش اسلامی نیجریه (MIN)، از دسامبر 2015 به همراه همسرش زینت ابراهیم، پس از خشونت‌هایی که از سوی نیرو‌های این کشور در یک راهپیمایی مذهبی در شهر زاریا در شمال نیجریه روی داد، در بازداشت بود. این جنبش در سال 2019 از سوی مقامات ممنوع الفعایت اعلام شد. تظاهرات‌های این جنبش اغلب به خون کشیده می‌شود.
داری بایرو، نماینده اصلی دادستانی نیجریه اعلام کرد: اتهامات مرتبط با «تروریسم» دو روز بعد از آزادی شیخ زکزاکی در دادگاهی دیگری علیه او مطرح شد.
بایرو به خبرگزاری فرانسه گفت: 26 ژوئیه، ما اتهامات جدیدی را علیه شیخ ابراهیم زکزاکی در دادگاهی عالی فدرال اینجا در کادونا مطرح کردیم.
او افزود: این اتهامات شامل جرائم تروریستی و خیانت به کشور است.
این مقام نیجریه‌ای تصریح کرد: شیخ زکزاکی در دوران بازداشتش از دریافت اسناد جدید دادستانی مرتبط با اتهاماتش خودداری کرده بود.
بایرو افزود: دادگاه عالی فدرال کادونا در حال حاضر در تعطیلات است و دادستانی باید تا ماه سپتامبر منتظر بماند تا دوباره این پرونده را به جریان بیندازد.
اقلیت شیعه نیجریه حدود چهار میلیون نفر از 85 میلیون مسلمان ساکن نیجریه را که پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی است، تشکیل می‌دهند. جنوب نیجریه عمدتا مسیحی نشین است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/264500/طرح-اتهامات-جدید-علیه-شیخ-زکزاکی-در-نیجریه
بستن   چاپ