ایرانیان جهان
صیانت یا تخریب فضای مجازی؟
چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 08:09:31
ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
سیدمهدی میرمهدی کمیجانی/ طرح موسوم به «صیانت از کاربران فضای مجازی» در حالی در مجلس بررسی می‌شود که بسیاری از فعالان حوزه ‌آی‌تی و فضای مجازی نسبت به بروز اختلالات شدید در حوزه اینترنت که حالا بخش بزرگی از اشتغال‌زایی را به دوش می‌کشد، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. هر چند گفته می‌شود برای اجرای طرح صیانت از فضای مجازی در ایران زیرساخت‌هایی وجود دارد اما باید گفت این زیرساخت‌ها تنها در بخش کسب و کارهای کلان اینترنتی مانند اسنپ، دیجی‌کالا، تپسی و... وجود دارد، چراکه ما در ایران تکنولوژی نمی‌سازیم و تنها یک‌سری اپلیکیشن‌ها را طراحی می‌کنیم که همه آنها هم با کیفیت نیستند. حال با ارایه این طرح باید در این زمینه بررسی شود که چند درصد از کسب و کارهایی که در ایران مشغول فعالیت هستند جزو کسب و کارهای کلان به شمار می‌روند که این طرح ارایه شد؟ 
امروز شاهد آنیم که وب‌سایت‌های خرید و فروش آنلاین با توجه به شیوع کرونا رو به گسترش هستند و کلی کسب و کار در این مدت وارد فضای اینترنت شده‌اند و در حال به‌روز شدن هم هستند و پس از اجرای این طرح عملا این کسب و کارها بلاک می‌شوند. این در حالی است که بزرگ‌ترین شبکه خرید و فروش کسب و کارهای اینترنتی امروز در اینستاگرام فعال است.
مسلما استارت‌آپ‌های کوچک و نوپا با این اقدام ازبین می‌رود، ضمن آنکه این سوال مطرح می‌شود که در بخش پیام‌رسان‌های داخلی کدام پیام‌رسان می‌تواند با تلگرام، واتس‌آپ و‌... رقابت کند؟ کدام پیام‌رسان داخلی تاکنون موفق بوده است؟ و آیا امکان سرویس‌دهی به مشترکان خود را داشته است؟ متاسفانه در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی داخلی تنها ظاهر یک شبه اجتماعی را دارند اما زیرساختی برای این شبکه‌ها موجود نیست، ضمن آنکه تعداد زیادی از افراد دانشگاهی ما از دانشجویان تا اساتید دانشگاه که فایل‌های آموزشی (صوتی و تصویری) را از یوتیوپ دریافت می‌کنند دیگر نمی‌توانند از این سرویس‌ها بهره‌مند شوند و برخلاف ادعای برخی آقایان باید گفت بیش از 80درصد فضای یوتیوپ فضای آموزشی است.
حال این سوال مطرح می‌شود که چرا صورت مساله را می‌خواهید پاک کنید؟ اگر چند سال قبل با فیس‌بوک به دلایل امنیتی برخورد و درنهایت فیلتر شد وضعیت به گونه‌ای بود که درصد کمی از ایرانی‌ها از آن استفاده می‌کردند اما امروز مردم از طرح صیانت از فضای مجازی نگران شده‌اند و مسلما با فراگیری اینترنت ماهواره‌ای به سمت استارلینک کشیده می‌شوند هر چند برخی می‌گویند تهران تا کرج تحت پوشش این ماهواره قرار دارد اما هنوز سرویس‌دهی این اینترنت در ایران فعال نشده شاهد کلاهبرداری در این بخش هم هستیم.
این مساله من را یاد خاطرات ویدیو و ماهواره می‌اندازد که در ایران ممنوع شده بود اما امروز دیگر شرایط قبل در مورد این وسایل وجود ندارد و دولت اگر به دنبال اقدامی اساسی است باید به جای محدودیت در اینترنت به سمت فیلتر کردن محتواهای خطرناک مانند قتل و خودکشی و مسائل سیاسی و... برود. این نکته حائز اهمیت است که همه این شبکه‌ها شبکه‌های جاسوسی نیستند که بخواهند جوانان ایران را اغفال کنند و باید گفت همه دنیا از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند و در ایران هم باید روی فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی کار کرد.
بلاک کردن اقدام درستی نیست و باید زیرساخت‌ها تقویت شود و فضای رقابتی ایجاد کرد. باید کاری کرد که مردم ترجیح‌شان این باشد که به جای یوتیوپ به آپارات مراجعه کنند.چرا باید آقایان چندین برابر انرژی و هزینه درست کردن زیرساخت و محتوا را به سمت بلاک کردن و فیلتر و بگیر و ببند ببرند؟ باید به صورت منطقی و حتی بسیار کمتر از هزینه پارازیت و فیلترینگ و بلاک‌کردن‌ها روی زیرساخت‌ها و بازسازی‌ها کار کرد. متاسفانه به دلیل عدم تصمیمات درست در این بخش منابع زیادی دور ریخته می‌شود. 

http://www.ilandnews.ir/fa/News/264855/صیانت-یا-تخریب-فضای-مجازی؟
بستن   چاپ