ایرانیان جهان
وداع فرمانده بی‌سلاح و امرای بی‌سرباز
چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 08:10:17
ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
معاون اول رییس‌جمهوری مهم‌ترین مانع کشور را دیرفهمی تغییرات جامعه و بی‌‌توجهی به سرمایه اجتماعی خواند
عمر دولت مورد حمایت جریان اصلاحات به پایان رسید. هنوز مراسم تحلیف برگزار نشده و رییس دولت سیزدهم رسما کار خود را آغاز نکرده اما پس از برگزاری مراسم صبح امروز و تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، حسن روحانی دیگر رییس‌جمهوری مملکت نیست و کلید در دستان رییسی است. دیروز اما هنوز این حسن روحانی رییس‌جمهوری بود اما ظاهرا تقویم صداوسیما بنابه تقویم رسمی جمهوری اسلامی کار نمی‌کند و این‌طور که پیداست پس از سال‌ها نشنیدن انتقادهایی که عمدتا تاکید داشتند که این رسانه عریض و طویل از جریان رسانه‌ای حاکم بر دنیای امروز عقب افتاده و به‌روز نیست، عملا 24 ساعت جلو افتاد و سخنرانی رییس‌جمهوری را پوشش نداد. بر این اساس در حالی که حسن روحانی مهم‌ترین برنامه کاری‌اش را در روز پایانی دولتش، به حضور در جمع مدیران ارشد دولتش و تقدیر از آنان اختصاص داده بود و انتظار داشت بتواند به عنوان رییس‌جمهوری مملکت، در روز پایانی کارش از تریبون صداوسیمای جمهوری اسلامی با ایرانیان سخن بگوید، این رسانه آن‌طور که خبرگزاری‌های رسمی مملکت نوشتند، «به‌رغم نامه‌نگاری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده توسط دفتر رییس‌جمهوری، از پخش این مراسم و سخنرانی رییس‌جمهور خودداری کرد.»
حسن روحانی اما مطابق انتظار در روز پایانی صحبت‌هایی مهم برای ملت داشت. او روز یکشنبه و در جریان برگزاری آخرین جلسه هیات دولت، از این گفته بود که سعی کرده واقعیت‌ها را با آنان در میان بگذارد اما در عمل، به‌ نفع آنچه «انسجام ملی» می‌خواند، از بیان بخش‌هایی از آنچه به وقوع پیوست، خودداری کرده و همه واقعیت را نگفته است. رییس‌جمهوری دیروز هم همین مشی 8 ساله را ادامه داد و البته یکی، دو مورد را نیز با مردم در میان گذاشت که تا پیش از این، از آن صحبتی نکرده بود؛ از جمله اینکه «صهیونیست‌ها اسنادی را به دروغ یا راست ادعا کرده بودند به رییس‌جمهوری جدید امریکا ارایه کردند و گفتند که وضعیت جدیدی ایجاد شده و تو راهی جز خروج از برجام نداری. خودِ ترامپ و تندروهای امریکا نیز از دوران رقابت‌های انتخاباتی گفته بودند که از برجام خارج خواهند شد و لذا همه عوامل دست به دست هم داد و توافق برجام شکسته شد.» حسن روحانی همچنین تصریح کرد: «ما یک نقص بزرگ داشتیم و آن اینکه توفانی که ایجاد می‌شود و بمبی به سر مردم ریخته می‌شد می‌گفتند دولت کجاست؟ این هم توطئه دشمن بود، رسانه‌های ما حریف رسانه‌های دشمن نشدند.» رییس دولت اعتدال در حالی که در واپسین روز کاری خود نیز همچنان بر این شعار تاکید داشت، در بخشی از سخنانش گفت: «باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی به پایان رسیده است.»
او با بیان اینکه به دشواری و پیچیدگی کار وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی واقف است، گفت: «فکر نمی‌کردیم امریکایی‌ها به این راحتی برجام را زیر پا بگذارند.» رییس‌جمهوری همچنین گفت که «بِینی و بِین‌الله دولت کوتاهی نکرده» و تصریح کرد: «در جنگ اقتصادی فرمانده بدون سرباز و بدون اسلحه بودم.» اما رییس‌جمهوری تنها سخنران این مراسم نبود و معاون اول رییس‌جمهوری و برخی وزرا و معاونان رییس‌جمهوری و روسای سازمان‌ها نیز دقایقی به بیان نکات مدنظرشان پرداختند. ازجمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در بخشی از سخنانش با اشاره به مشکلات ریز و درشتی که پیش‌روی دولت بود، از این گفت که «برخی از سر دلسوزی خواستار استعفای دولت بودند» و حتی به این مهم اشاره کرد که «سیاست‌هایی وضع کردیم که در شرایط عادی آن را قبول نداشتیم.» او همچنین با بیان اینکه «بسیاری از دوستان با نادانی کامل به دولت فشار آوردند»، از این گلایه کرد که «هیچ‌کس از ما نپرسید که چگونه نفت فروختید؟ ترامپ ایستاد و نگذاشت یک بشکه نفت فروخته شود و به 12 نفتکش ما آسیب زده و منفجر کردند اسراییل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد و هیچ‌کس هم نگفت پول نفت چگونه جابه‌جا می‌شد.»
جهانگیری اما با تمامی این گلایه‌ها درنهایت تاکید کرد که «مهم‌ترین مانع کشور، دیرفهمی تغییرات جامعه بر جهان و بی‌توجهی به سرمایه اجتماعی است.» همزمان بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نیز با اشاره به مظلومیت‌های دولت تدبیر و امید که به‌زعم او قابل ‌مقایسه با سایر دولت‌های جمهوری اسلامی نبوده، خود را قدردان رییس‌جمهوری دانست؛ چراکه موضوع فصل هفت شورای امنیت را حل و فصل کرد. زنگنه که سابقه وزارت در چند دولت مختلف را داشته، همچنین با تاکید بر اینکه «اداره کشور با وجود تحریم‌ها کاری کارستان بود»، خاطرنشان کرد: «ما در این مدت بیش از 100 میلیارد نفت نفروختیم و آنچه که فروختیم با مشکلات بود. هدف فروپاشی نظام بود.» در بخش دیگری از این نشست، علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی نیز که معتقد است «در دوران ریاست‌جمهوری روحانی از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارید»، گفت: «دولت تدبیر و امید سینه خویش را سپر بلای ملت و کشور کرد. هیچ‌یک از دولت‌های جمهوری اسلامی ایران با این حجم از بلایا رو به رو نبوده است.» رییس سازمان انرژی همچنین با بیان اینکه «بروز و ظهور برخی بداخلاقی‌های سیاسی داخل کشور، بر سختی این امور افزود»، تصریح کرد: «این دولت در میدان جنگ طاقت‌فرسا از پا در نیامد» همچنین محمدباقر نوبخت معاون برنامه و بودجه رییس‌جمهور در سخنانی تحریم، بلایای طبیعی و شیوع کرونا را مهم‌ترین تکانه‌های وارد شده بر اقتصاد کشور در 8 سال گذشته عنوان کرد و گفت: «دولت از یک‌سو با تمرکز بر معیشت اقشار محروم و حقوق‌بگیران و از سوی دیگر با تداوم مسیر سازندگی کشور عملکرد درخشانی در خنثی کردن آثار این تکانه‌ها داشت.» در این مراسم لوح تقدیری با امضای اعضای دولت به پاس خدمات 8 ساله حسن روحانی تقدیم او شد و از کتاب عملکرد دولت نیز رونمایی شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/264861/وداع-فرمانده-بی‌سلاح-و-امرای-بی‌سرباز
بستن   چاپ