ایرانیان جهان
نمایندگان کنگره آمریکا خواستار تحریم پهپادی ترکیه شدند
پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 03:41:21
ایرانیان جهان - تسنیم / نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور با اشاره به سیاست پهپادی ترکیه و اقدامات منطقه‌ای آن، خواستار تحریم‌ پهپادی ترکیه شدند.
27 عضو کنگره آمریکا در نامه ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با اشاره به تهدید پهپادهای ترکیه برای منافع آمریکا نوشتند: پتانسیل پهپادهای ترکیه برای افزایش بی ثباتی ها غیر قابل چشم پوشی است. آمریکا باید بلافاصله انتقال تکنولوژی پهپاد به ترکیه را متوقف کند.
در این نامه که به امضای نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره رسیده آمده است: ما بابت نگرانی از تهدید برنامه پهپادی ترکیه در خصوص منافع آمریکا، متحدان و شرکایمان در مناطق مختلف این نامه را نوشته ایم.
همچنین با اشاره به توافق روسیه و ترکیه درباره انتقال سری دوم سامانه موشکی اس 400 به ترکیه آمده است: ترکیه در عین حال، گامهایی در بر علیه اعضای ناتو نیز برداشته است. اقداماتی که آمریکا در قبال پروژه جنگنده اف 35 علیه ترکیه انجام داد باید بلافاصله درباره برنامه پهپادی این کشور نیز انجام گیرد.
نمایندگان کنگره با اشاره به دخالت ترکیه در عملیات قره باغ با استفاده از پهپادهای خود اعلام کردند: این اقدام در خصوص شریک آمریکا در سوریه یعنی کردهای ی پ گ دنبال شده و همچنین در لیبی نیز شاهد نقش آفرینی این پهپادها بوده ایم. نقش بی ثبات کننده این پهپادها در قفقاز، مدیترانه شرقی، آسیای جنوبی، غرب آسیا و شمال آفریقا غیر قابل چشم پوشی است.
امضا کنندگان نامه با اشاره به شواهدی که نشان می دهد ترکیه از فناوری و قطعات آمریکایی در پهپادهای بیرقدار استفاده کرده، یادآور شده اند که این انتقال تکنولوژی در تضاد با تحریمهای کاتسا است و انتقال فناوری و قطعات باید به سرعت متوقف شود.
پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان کنگره نامه ای شبیه به همین نوشته و خواستار تحریم پهپادهای ترکیه شده بودند.
اقدامات ترکیه در منطقه طی دو سال گذشته باعث تشدید تنش با آمریکا شده به نوعی که اخراج ترکیه از پروژه تولید جنگنده اف 35 و تعلیق فروش این جنگنده، به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه و نیز اعمال تحریم های کاتسا علیه ترکیه از جمله اقداماتی است که آمریکا علیه سیاست خارجی ترکیه در پیش گرفته است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/266380/نمایندگان-کنگره-آمریکا-خواستار-تحریم-پهپادی-ترکیه-شدند
بستن   چاپ