ایرانیان جهان
آمریکا: به دنبال ایجاد اجماع بین المللی درباره افغانستان هستیم
پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 10:05:07
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد علی رغم تلاش‌ها برای رسیدن به توافقنامه صلح به نظر می‌رسد طالبان به دنبال اعلام پیروزی در جنگ افغانستان است.
به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در تلاش برای یک اجماع بین المللی برای رسیدن به توافقنامه صلح با افغانستان است، ولی به نظر می‌رسد علی رغم این تلاش‌ها نیرو‌های طالبان در تلاشند تا در جنگ افغانستان اعلام پیروزی کنند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را در حالی مطرح کرد که نمایندگانی از آمریکا، چین، روسیه و دیگر کشور‌ها با نمایندگانی از طالبان و دولت افغانستان در دوحه برای خروج از بن بست سیاسی این کشور دیدار و گفتگو کرده اند.
پرایس تاکید کرد: طالبان تمامی مفاد توافقنامه فوریه 2020 آمریکا با این گروه را نقض کرده است. نیرو‌های طالبان به جای اینکه به دنبال ادامه گفتگو‌های سیاسی برای رسیدن به صلحی پایدار در افغانستان باشند به دنبال اعلام پیروزی در میدان جنگ هستند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهار کرد: حمله به مراکز استان‌ها و هدف قراردادن غیرنظامیان با روح توافقنامه صلح سازگار نیست. آمریکا قصد دارد جامعه بین الملل را به یک اجماع در مورد توافق نامه صلح در افغانستان دعوت کند.
با این حال، نیرو‌های طالبان ادعای هدف قرار دادن غیرنظامیان و مردم عادی در افغانستان را به کلی رد می‌کنند. این گروه پس از اعلام خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان تا به امروز توانسته اند پیشرفت‌های زیادی در این کشور به دست آورند و تا به حال دست کم هشت مرکز از ولایت‌های اصلی افغانستان را به اشغال خود در آورده اند.
یک مقام اطلاعاتی آمریکا می‌گوید: اگر طالبان با همین روند فعلی پیشروی کنند می‌توانند در ماه‌های آینده کابل را هم به تصرف خود در بیاورند. هم اینک بیش از 65 درصد از خاک افغانستان تحت کنترل نیروهای طالبان است و احتمال سقوط کابل تا سه ماه آینده وجود دارد. 

http://www.ilandnews.ir/fa/News/266496/آمریکا--به-دنبال-ایجاد-اجماع-بین-المللی-درباره-افغانستان-هستیم
بستن   چاپ