ایرانیان جهان
پالتیکو: آمریکا بدنبال تعطیلی سفارت خود در کابل است
پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 10:05:09
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / نشریه پالتیکو به نقل از برخی منابع آگاه آمریکایی از تصمیم این کشور برای تعطیلی سفارت خود در کابل خبر داد.
به گزارش نشریه پالتیکو، سه منبع آگاه به گفتگو‌های درون دولت آمریکا مدعی شده اند که، واشنگتن در حال بررسی چندین گزینه از جمله احتمال بستن سفارت خود در کابل است.
یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار کرده است که؛ ما در حال ارزیابی تهدید‌های امنیتی برای تصمیم‌گیری در مورد امنیت کارکنان خود در سفارت کابل هستیم.
یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز از تخلیه سفارتخانه این کشور در کابل در پایان ماه جاری میلادی (آگوست) خبر داد.
وی در این راستا افزود: گفتگو‌های مداومی در دولت آمریکا درباره اینکه به چه تعداد دیپلمات در کابل نیاز است، در حال انجام است.
از سوی دیگر نیز، وزارت خارجه آمریکا بررسی موضوع تخلیه سفارتخانه در کابل را تکذیب نکرد.
این نهاد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که، موضع ما در این راستا تغییری نکرده است و همانطور که برای پست‌های دیپلماتیک خود در محیط‌های خطرناک ارزیابی انجام می‌دهیم، درخصوص افرادی که در سفارت ما در کابل مشغول خدمت هستند نیز تصمیماتی را اتخاذ می‌کنیم تا در امان باشند.
پیش از این خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یکی از مقامات دفاعی آمریکا اعلام کرده بود که طالبان می‌تواند پایتخت افغانستان را در کمتر از 30 روز محاصره کند و این احتمال وجود دارد که ظرف 90 روز کابل را تحت کنترل خود درآورد.
پیش از این نیز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، گفت: واشنگتن بمنظور تعیین وضعیت کارکنان در سفارت کابل، تهدیدات در افغانستان را بصورت روزانه ارزیابی می‌کند.
وی ادامه داد: وجود یک محیط امنیتی چالش برانگیز در اطراف سفارت در کابل بدیهی است.
پرایس در ادامه با بیان اینکه سفارت آمریکا در کابل با واشنگتن در تماس است، افزود: تقریبا می‌توان گفت که اکثر افراد ارشد حاضر در وزارت خارجه با همکاران ما در شورای امنیت ملی در کاخ سفید در تماس هستند.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به پیشروی‌های اخیر طالبان در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: این تصور که حملات مداوم طالبان در افغانستان توقف ناپذیر است، دور از حقیقت است.
روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان پس از امضای «توافقنامه صلح» آغاز شده است.
آمریکا و ناتو پس از چند سال حضور در خاک افغانستان در حالی به دنبال خروج از خاک این کشور هستند که شبه نظامیان طالبان در ماه‌های گذشته بخش‌های زیادی از شهر‌ها و روستا‌های این کشور را دوباره به کنترل خود درآوره اند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/266497/پالتیکو--آمریکا-بدنبال-تعطیلی-سفارت-خود-در-کابل-است
بستن   چاپ