ایرانیان جهان
تحقیقات کنگره آمریکا درباره وقایع افغانستان
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 11:05:00
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / اعضای کنگره آمریکا از جمله برخی دموکرات‌ها از تحقیق درباره آنچه در افغانستان رخ داده خبر دادند.
به گزارش رویترز، باب منندز، رییس کمیته خارجی سنا در بیانیه‌ای گفت: رویداد‌های روز‌های اخیر در افغانستان حاصل مجموعه‌ای از اشتباهات دولت‌های جمهوری خواه و دموکرات در 20 سال گذشته بود.
منندز ادامه داد: ما اکنون شاهد نتیجه هولناک سال‌ها شکست در زمینه سیاست و اطلاعات هستیم. کمیته روابط خارجه سنا درباره سیاست آمریکا در افغانستان چه در زمان دونالد ترامپ و چه در زمان رییس جمهوری فعلی جو بایدن و اشتباهات این دو دولت مذاکرات و تحقیقات مفصلی خواهد داشت.
گفته می‌شود برخی جمهوری خواهان در نامه‌ای خواستار پاسخگویی وزارت خارجه آمریکا در قبال عدم آمادگی لازم برای حوادث احتمالی در افغانستان شدند.
در این نامه آمده است: اطلاعات وزارت خارجه آمریکا در زمینه افغانستان بسیار ناقص بوده و فاقد جزئیات مهم و شرح وقایع بوده است و این روند به هیچ عنوان پاسخگوی خواسته مردم آمریکا نیست.
مارک وارنر، رییس کمیته اطلاعات دموکراتیک آمریکا هم در روز‌های اخیر اعلام کرده بود قصد دارد با سایر کمیته‌های مجلس سنا در مورد چرایی اتفاقات افغانستان و اشتباهات بی شمار آمریکا در این کشور همکاری کند.
جمهوری خواهان کمیته نیرو‌های نظامی ارتش آمریکا در مجلس نمایندگان روز گذشته در نامه‌ای خطاب به بایدن گفتند: اگر شما در زمینه خروج خود از افغانستان و سیاست‌های خود در این کشور برنامه ریزی کرده بودید امروز شاهد این بحران امنیتی نبودیم.
همچنین روز گذشته یک مقام کاخ سفید خبر داد: ارتش آمریکا سه شنبه حدود 1100 نیرو‌های آمریکایی را همراه با خانواده‌های آن‌ها از افغانستان خارج کرده است.
این مقام آمریکایی گفت ممکن است این رقم در روز‌های آینده افزایش یابد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در این باره گفت: ما بر ماموریت خود برای انتقال نیروهایمان به آمریکا و یا یک کشور ثالث تمرکز کرده ایم و تا جایی که ممکن باشد باید نیرو‌های خود را از خاک افغانستان خارج کنیم. آمریکا قصد دارد تا جای ممکن نیرو‌های افغانستانی را که در این مدت 20 ساله با ما همکاری کردند از افغانستان خارج کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/267645/تحقیقات-کنگره-آمریکا-درباره-وقایع-افغانستان
بستن   چاپ