ایرانیان جهان
قدردانی سازمان ملل از تلاش قطر برای تحقق آشتی در افغانستان
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 11:05:27
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگو با وزیر امور خارجه قطر از تلاش این کشور برای تحقق آشتی در افغانستان و گفتگو با طالبان قدردانی کرد.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر درباره تحولات اخیر افغانستان و تلاش این کشور برای گفتگو با طالبان قدردانی کرد.
وی در این راستا اظهار کرد: از تلاش‌های دوحه بمنظور ارتقا گفتگو‌های میان طالبان و طرف‌های افغانستانی قدردانی می‌کنم.
دبیر کل سازمان ملل در ادامه گفت: امیدوارم که این تلاش‌ها در نهایت به انتقال فراگیر و مسالمت آمیز منجر شود.
ساعاتی پیش نیز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر از تماس تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در روز سه‌شنبه خبر داد و نوشت: در تماسی تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفتگو کرده و از وی برای پشتیبانی قطر از جابجایی شهروندان آمریکایی و کارکنان سفارت آمریکا در کابل از افغانستان از طریق دوحه تشکر کردم.
بلینکن در ادامه گفت: واشنگتن قدردان مساعدت دوحه است و خواستار قوی‌تر شدن روابط میان دو کشور هستیم.
الجزیره نیز در گزارشی از دیدار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر با هیئت مذاکره کننده طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر، در دوحه و تبادل نظر پیرامون دستیابی به یک توافق سازنده در افغانستان،خبر داد.
وزارت امور خارجه قطر در این راستا اعلام کرده است که، دو طرف در این دیدار بر اهمیت حمایت از غیرنظامیان و گسترش تلاش برای تحقق آشتی در افغانستان تاکید کردند.
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر پیش از این در یک نشست خبری اعلام کرده بود که قطر تاکید دارد تا در اسرع وقت در افغانستان یک ثبات پایدار ایجاد شود.
وی با بیان اینکه نگرانی بین المللی از تسریع وقایع در افغانستان وجود دارد، تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا به شرکای بین المللی خود کمک کنیم تا خروج امن دیپلمات‌های خود را تضمین کنند.
پیش از این نیز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت که با موضوع افغانستان برگزار شده بود، گفت: رویا‌های یک نسل کامل در افغانستان اکنون در حال محک خوردن است و از طالبان می‌خواهیم خویشتنداری کند، همه طرف‌ها باید از غیرنظامیان محافظت کرده و از رسیدن کمک‌ها به آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/267650/قدردانی-سازمان-ملل-از-تلاش-قطر-برای-تحقق-آشتی-در-افغانستان
بستن   چاپ