ایرانیان جهان
نشست وزرای خارجه گروه هفت درباره اوضاع افغانستان
جمعه 29 مرداد 1400 - 09:56:10
ایرانیان جهان - فارس / وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت، مسائل پیرامون وضعیت افغانستان از جمله لزوم مصالحه سیاسی، مبارزه با تروریسم و مسائل پناهجویان را به بحث گذاشتند.
وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت روز پنجشنبه اوضاع و تحولات افغانستان را به بحث گذاشتند.
به نوشته روزنامه «ایندپندنت»، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس که میزبانی این نشست مجازی را بر عهده داشت گفت، وزرای خارجه گروه هفت به منظور تضمین «مصالحه سیاسی جامع» در افغانستان «با شرکای خود در تعامل خواهند بود» تا ارسال کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از جان باختن شهروندان میسر شود.
راب افزود، در کنار وزرای خارجه گروه هفت «بر تعهد خود به نیاز فوری برای توقف خشونت، احترام به حقوق بشر از جمله درخصوص زنان، کودکان و اقلیت‌ها، مذاکرات جامع درباره آینده افغانستان و لزوم احترام همه طرف‌ها به قوانین بین‌المللی مسائل بشردوستانه به‌ویژه درخصوص پرسنل پزشکی و مجریان کمک‌های بشردوستانه، مفسرین و فراهم کنندگان خدمات بین‌المللی، تأکید کردیم».
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که در این نشست حضور داشت در پیامی توئیتری نوشت، مسائل مربوط به افغانستان از جمله تخلیه شهروندان، حقوق بشر، مسئله پناهجویان، ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم را با شرکت‌کنندگان به بحث گذاشت.
وزیر امور خارجه انگلیس همچنین پنجشنبه شب در پیامی توئیتری نوشت، با «وانگ یی» همتای چینی خود درباره رسیدگی به مسائل امنیتی، ثبات منطقه‌ای و بحران انسانی در افغانستان گفت‌وگو داشته است.
دولت قبلی آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکا و متحدانش را رقم زده است.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه روز چهارشنبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» که امروز (پنجشنبه) به صورت کامل پخش شد، علیرغم انتقادها از چگونگی خروج آمریکا از افغانستان و وضعیت آشفته این کشور به دلیل نحوه خروج آمریکا، بار دیگر تأکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی را کار درستی می‌داند و گفت که حتی اگر دولت ترامپ در فوریه 2020 در دوحه به توافق صلح با طالبان نرسیده بود، خودش نیروهای آمریکایی را خارج می‌کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/267916/نشست-وزرای-خارجه-گروه-هفت-درباره-اوضاع-افغانستان
بستن   چاپ