ایرانیان جهان
وضعیت مبهم افغانستان برای کشورهای همسایه
يکشنبه 31 مرداد 1400 - 00:23:42
ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سعیده سادات فهری/ پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل شبه‌قاره در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که قدرت گرفتن طالبان چه تاثیری بر منافع ملی جمهوری اسلامی دارد با بیان اینکه در کوتاه‌مدت شاید شرایط افغانستان به نفع چین، روسیه، پاکستان و ایران باشد، گفت: «‌این به آن مفهوم است که وقتی ساختار قدرت تعیین شود، ممکن است شرایط تغییر کند. یعنی اگر طالبان بخواهند به تنهایی قدرت را در اختیار بگیرند با یک وضعیت مواجه هستیم و اگر بخواهند دیگر قدرت‌ها را نیز شراکت دهند شرایط متفاوت خواهد بود.» ملازهی تاکید کرد: «اگر طالبان شراکت در قدرت را بپذیرند امکان برقراری ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان وجود دارد اما اگر شراکت را نپذیرند و بخواهند کل قدرت را در اختیار داشته باشند، خیزش‌هایی در جامعه شکل خواهد گرفت. همچنان که در حال حاضر نیز احمد مسعود و امرالله صالح در حال جمع‌آوری نیروها در ولایت پنجشیر هستند و می‌خواهند مقاومتی را از این منطقه علیه طالبان سازماندهی کنند.»
وی ادامه داد: «اما در بلندمدت احتمالا چنین شرایطی به نفع این کشورها نخواهد بود. مگر آنکه چهار کشور مذکور بتوانند سیاست روشنی را در پیش بگیرند و موضع یکسانی داشته باشند.» ملازهی تاکید کرد هرچند با توجه به تضاد منافع این کشورها بعید است آنها بتوانند به یک جمع‌بندی واحد برسند و یک سیاست هماهنگ را در افغانستان در پیش بگیرند.
این کارشناس با بیان این موضوع که برای کشورهای همسایه افغانستان بسیار تعیین‌کننده و مهم است که این کشور به کدام سمت حرکت کند، توضیح داد: «اگر وضعیت به سمت جنگ برود طالبان نیز خشونت به‌کار خواهند برد و احتمال دارد که هر کدام از کشورهای همسایه افغانستان به حمایت از یکی از طرفین حرکت کنند که در این صورت به نظر می‌رسد پاکستان کاملا در جهت حمایت از طالبان برخیزد ولی احتمال آن می‌رود که چین، روسیه و حتی ایران به حمایت از نیروهای مخالف طالبان تمایل پیدا کنند.»
ملازهی ادامه داد:« در صورت تداوم این وضعیت و دخالت‌های بیشتر یک جنگ نیابتی درخواهد گرفت که احتمالا به سود ایران نخواهد بود.»
این کارشناس مسائل شبه قاره درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تاثیر آن بر موقعیت منطقه‌ای ایران نیز گفت: «خروج آمریکا از افغانستان به آن معنایی که تصور می‌شد نخواهد بود. چرا که اگر واشنگتن کاملا افغانستان را به حال خود رها کند، این کشور را به روسیه، چین و ایران واگذار کرده است. بنابراین آمریکایی‌ها در افغانستان هستند فقط تغییر استراتژی و تغییر وضعیت داده‌اند. یعنی از حالت حضور مستقیم نظامی که برایشان هزینه‌بر است به نفوذ از راه دور و با استفاده از تکنولوژی روی خواهند آورد.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/268198/وضعیت-مبهم-افغانستان--برای-کشورهای-همسایه
بستن   چاپ