ایرانیان جهان
کره‌جنوبی حامی همسایه شمالی‌اش شد!
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 04:34:06
ایرانیان جهان - فارس / یک مقام ارشد دولت کره جنوبی ضمن درخواست برای آغاز سریع گفت‌وگو با کره شمالی، خواستار انعطاف در اعمال تحریم‌ها علیه همسایه خود شد.
به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» «لی اینانگ» وزیر اتحاد کره جنوبی در سخنرانی افتتاحیه مجمع جهانی کره برای صلح، این درخواست را مطرح کرد و همچنین از کره شمالی خواست تا در مورد همکاری‌های بین دو کُره در زمینه‌های بشردوستانه مذاکره کند.
لی گفت: «حتی بدون وجود شرایط مناسب برای گفت‌وگو، کره جنوبی، کره شمالی و ایالات متحده باید ابتدا مسیرهای ارتباطی خود را باز کنند، دور هم بنشینند و مذاکرات را از سر بگیرند زیرا گفت‌وگو تنها راه رسیدن به اهداف مورد نظر آنها است».
وی افزود: «میز مذاکرات هرگز دور نیست و هیچ راهی برای ایجاد اعتماد اساسی وجود ندارد که بتواند خصومت طولانی مدت را از طریق گفت‌وگو برطرف کند».
مذاکرات اتمی بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ از زمانی که نشست هانوی بین «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی بدون توافق در سال 2019 به پایان رسید، همچنان به بن‌بست رسیده است.
با به بن‌بست رسیدن مذاکرات اتمی، روابط بین دو کره نیز با عدم پاسخ به پیشنهادات مکرر سئول برای گفت‌وگو ، سرد شده است.
لی ابراز امیدواری کرد که کره شمالی در زمینه همکاری‌های بشردوستانه گفت وگو کند زیرا با چالش‌های همه گیری ویروس کرونا و تحریم های جهانی روبرو است.
وی همچنین خواستار انعطاف پذیرتر شدن اجرای تحریم‌ها علیه کره شمالی به گونه‌ای شد که همکاری را در زمینه‌های بشردوستانه تقویت کند. وی همچنین قول داد که از سازمان‌های غیر نظامی و بین المللی برای پروژه‌های بشردوستانه برای کره شمالی حمایت بیشتری خواهد کرد.
این در حالی است که به دنبال انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه آغاز دوباره فعالیت‌ها در تاسیسات اتمی کره شمالی، یک مقام ارشد دولت آمریکا بر ضرورت از سرگیری فوری گفت‌وگوها با این کشور تاکید کرد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه، گفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر راه اندازی مجدد راکتور اتمی توسط کره شمالی نشان دهنده نیاز فوری به گفت‌‌وگو است و ایالات متحده به دنبال حل این مسئله با پیونگ یانگ است.
خبرنگار شبکه خبری «سی بی اس» نیز در توییتی با اشاره به گزارش آژانس نوشت، یکی دیگر از چالش‌های امنیت ملی برای تیم بایدن. به نظر می‌رسد کره شمالی ماه گذشته یک راکتور اتمی را دوباره راه اندازی کرده است.
آژانس اتمی در گزارش سالیانه خود اعلام کرد، کره شمالی یک راکتور اتمی را که احتمال تولید پلوتونیوم درجه تسلیحاتی در آن وجود دارد، دوباره راه‌اندازی کرده است.
آژانس با ادعای تلاش‌های کره شمالی برای توسعه زرادخانه اتمی خود اظهار داشت، نشانه فعالیت در راکتور پنج مگاواتی پیونگ‌یانگ، که توانایی تولید پلوتونیوم برای تسلیحات اتمی را دارد، برای اولین بار از اواخر سال 2018 دیده شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/270422/کره‌جنوبی-حامی-همسایه-شمالی‌اش-شد!
بستن   چاپ