ایرانیان جهان
ژاپن به دنبال افزایش بودجه نظامی
چهارشنبه 10 شهريور 1400 - 04:34:21
ایرانیان جهان - ایسنا / بر اساس گزارشها ارتش ژاپن به دنبال ساخت یک جنگنده جدید و تقویت سیستمهای دفاعی اینترنتی و مرتبط با فضای خود در ضمن نگرانی‌های مربوط به کره شمالی و چین است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع ژاپن امروز سه شنبه برای افزایش بودجه نظامی این کشور درخواست داده است. این وزارتخانه به دنبال یک بودجه 5.48 تریلیون ینی (معادل 50 میلیارد دلار، 42 میلیارد یورو) است.
در طی یک دهه گذشته بودجه نظامی ژاپن یک روند افزایشی داشته و این کشور با استناد به تهدیدات ایجاد شده از بابت بودجه نظامی فزاینده چین و بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی این افزایش را اعمال کرده است.
بودجه نظامی فعلی ژاپن معادل 5.3 تریلیون ین است که از میزان 5.49 تریلیون ین درخواست شده در سال گذشته میلادی کمتر است. قرار است این بودجه درخواستی جدید توسط وزارت دارایی ژاپن بررسی شده و یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن نیز تایید خود را نسبت به آن اعلام می‌کند.
حتی اگر دولت ژاپن با این بودجه نظامی درخواستی موافقت کند، همچنان بودجه نظامی چین خیلی بیشتر از بودجه نظامی ژاپن است. جمهوری خلق چین نیز در 26 سال گذشته بودجه خود را افزایش داده و بر اساس برآوردها بودجه اش برای سال 2020 معادل 252 میلیارد دلار است.
در بودجه نظامی درخواستی ژاپن به یک سری طرحهای این کشور برای ساخت پنج کشتی و زیردریایی جدید و خرید 12 فروند جنگنده اف-35 لاکهید مارتین با قیمت حدودا 130 میلیارد ین استناد شده است.
همچنین وزارت دفاع ژاپن خواستار 105 میلیارد ین بودجه برای تولید یک جنگنده داخلی که برای نخستین بار در سه دهه گذشته در این کشور مطرح می شود، است. قرار است شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی رهبری این پروژه را بر عهده داشته باشد.
همچنین در بودجه درخواستی پیشنهادی وزارت دفاع ژاپن 34.5 میلیارد ین را نیز برای تقویت تدابیر محافظتی در برابر حملات سایبری خواسته است. ژاپن همچنین به دنبال ارتقای سیستمهای دفاعی مرتبط با فضای خود از جمله ماهواره‌ها و لیزرها است.
هر چند توکیو با بودجه نظامی پکن برابری نمی‌کند اما استراتژی‌اش بازداشتن از حملات با استفاده از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی‌ها است.
انتظار می‌رود سال آینده بودجه نظامی چین تا 6.8 درصد افزایش یابد که در مقام مقایسه بودجه نظامی پیشنهادی وزارت دفاع ژاپن 2.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/270423/ژاپن-به-دنبال-افزایش-بودجه-نظامی
بستن   چاپ