ایرانیان جهان
اتحادیه عرب دلایل عدم میانجیگری در پرونده سد النهضه را گفت
يکشنبه 14 شهريور 1400 - 11:13:05
ایرانیان جهان - ایسنا / معاون دبیرکل اتحادیه عرب از مخالفت این اتحادیه با امکان میانجیگری آن در پرونده بحران سد النهضه خبر داد.
به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی اعلام کرد که این اتحادیه قادر به ایفای نقش میانجیگر در پرونده بحران سد النهضه نیست.
وی درباره دلایل این مخالفت گفت که اتحادیه عرب در پرونده بحران سد النهضه از مصر و سودان در مقابل اتیوپی حمایت می‌کند.
حسام زکی ادامه داد: نقش اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا در بحران سد النهضه متفاوت است؛ چراکه اتحادیه عرب در این بحران دو عضو دارد و در مقابل اتحادیه آفریقا سه عضو دارد.
وی تاکید کرد: اتیوپی یکی از کشورهای است که برای مداخله به اتحادیه آفریقا متوسل شده است و این در حالی است که اتحادیه عرب تصمیماتی دارد که از موضع دو کشور عضو خود یعنی مصر و سودان حمایت می‌کند.
اتیوپی کار ساخت سد النهضه را در سال 2011 با هدف تولید برق آغاز کرد و با وجود امضای توافقی میان سه کشور در سال 2015 درباره پایبندی سه طرف به دستیابی به توافقی برای آب‌گیری و راه‌اندازی سد از راه گفتگو، مذاکرات به هیچ توافقی منجر نشد.
مصر از این نگران است که احداث سد النهضه بر سهمیه آب این کشور از رودخانه نیل که حدود 55.5 میلیارد متر مکعب در سال است، تاثیر بگذارد، سودان نیز نگرانی مشابهی در مورد وضعیت سدهای خود دارد.
اختلافات مصر و سودان با اتیوپی بر سر ساخت و آب گیری سد النهضه به تنش دیپلماتیک تبدیل شده و گاه و بیگاه موضوع به تهدید نظامی هم کشیده می‌شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/271425/اتحادیه-عرب-دلایل-عدم-میانجیگری-در-پرونده-سد-النهضه-را-گفت
بستن   چاپ