ایرانیان جهان
اتحادیه آفریقا خواستار آزادی فوری رئیس‌جمهور گینه شد
دوشنبه 15 شهريور 1400 - 11:33:33
ایرانیان جهان - ایرنا / اتخادیه آفریقا در بیانیه ای با محکوم کردن کودتای نظامی در گینه خواستار آزادی فوری «آلفا کنده» رئیس جمهور این کشور شد.
به گزارش امروز (دوشنبه) شبکه خبری سی ان ان عربی این اتحادیه در بیانیه خود اعلام کرد که رئیس فعلی اتحادیه آفریقا «فلیکس تشیسکدی» و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا «موسی فاکی محمد» هرگونه تصرف قهری قدرت را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری رئیس جمهور «آلفا کنده » هستند.
در این بیانیه آمده است که رئیس اتحادیه و رئیس کمیسیون از شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا می خواهند تا برای بحث درباره وضعیت جدید در گینه ملاقات فوری داشته باشند و در این شرایط اقدامات مناسب را انجام دهند.
«آنتونیوگوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار آزادی فوری کنده شده است. وی در توئیتی از طریق حساب توئیتر خود ، نوشت که او وضعیت گینه را از نزدیک دنبال و هرگونه تصرف دولت با استفاده از سلاح را به شدت محکوم می کند.
یک افسر ارتش گینه دیروز (یکشنبه) در حالی که یک کلیپ ویدیویی از بازداشت رئیس جمهور آلفا کنده پخش شد با انتشار بیانیه ای از تعلیق قانون اساسی و دولت و بسته شدن مرزها خبر داد.
«ممدی دومبویه» افسر ارتش نیز در بیانیه ای تصویری گفت: ما دیگر سیاست را به یک مرد نمی سپاریم ، آن را به مردم می سپاریم. ما فقط برای این کار آمده ایم و وظیفه یک سرباز نجات کشور است.
مشاور آلفا کنده نیز به شبکه خبری «سی ان. ان » گفت که کنده دستگیر شده و کودتا در این کشور رخ داده است.
وی افزود که هنوز مشخص نیست که رئیس جمهور در کجا به سر می برد.
 در همین حال دامبویه در فیلمی ویدئویی با لباس نیروهای ویژه گفت که آنها کنده را دستگیر کرده و قانون اساسی ، دولت و همه نهادهای دیگر را تعلیق کرده اند. وی همچنین از بستن مرزهای زمینی و هوایی خبر داد
دیروز (یکشنبه) نیروهای نظامی به دنبال کودتا علیه دولت و تسخیر تلویزیون دولتی وعده بازگرداندن دموکراسی در کشور را دادند و خود را کمیته ملی توسعه خواندند.
کودتاگران، رییس جمهوری گینه و تعداد دیگری از مقامات این کشور را دستگیر کرده اند، هنوز خبری از سرنوشت رییس جمهور 83 ساله این کشور منتشر نشده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/271681/اتحادیه-آفریقا-خواستار-آزادی-فوری-رئیس‌جمهور-گینه-شد
بستن   چاپ