ایرانیان جهان
تصمیم قیس سعید برای تغییر سیستم سیاسی تونس
جمعه 19 شهريور 1400 - 14:55:26
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / مشاور رئیس جمهور تونس گفت قیس سعید قصد دارد با تعلیق قانون اساسی و برگزاری همه پرسی تغییراتی را در سیستم سیاسی این کشور ایجاد کند.
به نقل از رویترز، یکی از مشاوران رئیس جمهور تونس اعلام کرد که قیس سعید قصد دارد قانون اساسی را تعلیق کند و ممکن است از طریق همه پرسی تغییراتی در سیستم سیاسی ایجاد کند.
ولید حاجم، مشاور قیس سعید، رئیس جمهور تونس گفت: «این سیستم و وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد. تغییر سیستم به معنای تغییر قانون اساسی از طریق همه پرسی است. شاید همه پرسی مستلزم آمادگی لجستیک است.»
وی افزود: تغییر قانون اساسی برنامه رئیس جمهور است که تصمیم دارد به زودی به طور رسمی از آن رونمایی کند.
این مقام تونسی درباره تغییراتی که رئیس جمهور در نظر دارد انجام دهد، توضیحی بیان نکرد.
چندی پیش، اتحادیه و احزاب تونس از دیدار و گفتگو با سناتور‌های آمریکایی که برای حل بحران تونس، به این کشور رفته بودند، خودداری کردند. سناتور کریس مورفی، سناتور آمریکایی ریاست هیئت کنگره آمریکا را برای سفر به تونس و گفتگو با رئیس جمهور این کشور به منظور حل بحران بر عهده داشت.
قیس سعید، رئیس جمهور تونس در 25 ژوئیه نخست وزیر خود را برکنار کرد، پارلمان را تعلیق و در یک مداخله ناگهانی که مخالفان او آن را کودتا نامیدند، قدرت اجرایی را به عهده گرفت.
چندی پیش، رئیس جمهور تونس با صدور فرمان ریاستی، تدابیر فوق العاده مربوط به تعلیق پارلمان و لغو مصونیت پارلمانی همه نمایندگان را تا اطلاع ثانوی تمدید کرد و این در حالی است که مردم تونس از رئیس جمهور این کشور انتظار دارند، تشکیل دولت آینده را اعلام کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/273265/تصمیم-قیس-سعید-برای-تغییر-سیستم-سیاسی-تونس
بستن   چاپ