ایرانیان جهان
کارشناسان می‌گویند بیشتر مردم به تقویت‌کننده‌های واکسن کرونا نیازی ندارند
سه شنبه 23 شهريور 1400 - 14:16:13
ایرانیان جهان - بر خلاف فشار برخی دولت‌ها برای استفاده از دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا در جمعیت عمومی، کارشناسان می‌گویند نیازی به این کار نیست.

بر اساس مقاله‌ای که اخیرا توسط گروهی بین‌المللی از دانشمندان از جمله برخی دانشمندان سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان جهانی بهداشت منتشر شد، هیچ‌یک از داده‌های مربوط به واکسن‌های ویروس کرونا تاکنون شواهد معتبری در حمایت از تقویت‌کننده‌ها برای جمعیت عمومی ارائه نمی‌دهد. نویسندگان مقاله جدید شامل 18 نفر از دانشمندان از جمله دکتر فیلیپ کراوزه و دکتر ماریون گروبر می‌شوند. کراوزه و گروبر از دانشمندان سازمان غذا و دارو هستند که ماه گذشته اعلام کردند آژانس را ترک خواهند کرد. علت این تصمیم، حداقل تا حدودی به علت مخالفت با فشارهای دولت بایدن است که قبل از اینکه دانشمندان بتوانند شواهد را بررسی کنند و توصیه‌هایی ارائه بدهند، برای استفاده از تقویت‌کننده‌ها در جمعیت عمومی فشار می‌آورد. بنا به پیشنهاد دولت بایدن، تقویت‌کننده‌های واکسن هشت ماه پس از دوزهای اول تزریق شود؛ اما بسیاری از دانشمندان با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند واکسن‌ها همچنان در برابر بیماری شدید و بستری شدن محافظت می‌کنند. در بررسی جدید که در مجله‌ی The Lancet منتشر شده است، کارشناسان گفته‌اند هر مزیتی که تقویت‌کننده‌ها ارائه بدهند، از مزیت استفاده از آن دوزها برای محافظت از میلیاردها نفر در سراسر جهان که هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند، کمتر خواهد بود. به‌ گفته‌ی آن‌ها، تقویت‌کننده‌ها ممکن است در برخی افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مفید باشد؛ اما هنوز برای جمعیت عمومی نیازی نیست. مقاله‌های مرتبط:
احتمال مرگ براثر کووید در افراد واکسینه‌نشده 11 برابر بیشتر است واکسیناسیون خطر ابتلا به کووید طولانی را کاهش می‌دهد
چندین مطالعه منتشرشده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا از جمله سه مطالعه که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهند که به‌ نظر می‌رسد کارایی واکسن‌ها در برابر عفونت ناشی از گونه دلتا با گذشت زمانی کمی کاهش پیدا کند؛ اما کارایی در برابر بیماری شدید در تمامی گروه‌های سنی حفظ می‌شود. فقط در افراد سالخورده بالای 75 سال، قدرت واکسن‌ها در محافظت در برابر بستری‌ شدن مقداری ضعیف می‌شود. ایمنی حاصل از واکسن‌ها متکی بر حفاظتی است که هم از سوی آنتی‌بادی‌ها و هم از سوی سلول‌های ایمنی فراهم می‌شود. سطح آنتی‌‌بادی‌ها ممکن است با گذشت زمان کاهش پیدا کند (و خطر عفونت بیشتر شود)؛ اما حافظه‌ای که از ویروس در بدن وجود دارد، طولانی‌مدت است. به‌ گفته‌ی کارشناسان، اثربخشی واکسن‌ها در برابر عفونت ناشی از گونه دلتا اندکی کمتر است؛ اما ویروس هنوز در مسیری تکامل پیدا نکرده است که از پاسخ‌های پایدار سلول‌های ایمنی فرار کند. در صورت ظاهر شدن گونه‌ای که بتواند از پاسخ ایمنی فرار کند، ممکن است در نهایت حتی برای جمعیت عمومی، تقویت‌کننده‌ها مورد نیاز باشند. کارشناسان هشدار دادند که ترویج تقویت‌کننده‌ها پیش از نیاز و نیز هرگونه گزارشی از عوارض جانبی دوزهای تقویت‌کننده مانند مشکلات قلبی یا سندرم گیلن-باره، ممکن است موجب کاهش اعتماد مردم به واکسیناسیون اولیه شود. به گزارش نیویورک ‌ تایمز ، داده‌های معدودی نشان می‌دهند دوزهای تقویت‌کننده، محافظت در برابر عفونت را افزایش می‌دهند؛ اما این شواهد درست یک هفته یا کمی بیشتر پس از دوز سوم جمع‌آوری شده بودند و به گفته‌ی کارشناسان ممکن است در طول زمان پایدار نباشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/274214/کارشناسان-می‌گویند-بیشتر-مردم-به-تقویت‌کننده‌های-واکسن-کرونا-نیازی-ندارند
بستن   چاپ