ایرانیان جهان
ادعای رسانه روسی درباره نقش ویژه‌ مسکو در توافق ایران و آژانس
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 03:14:15
ایرانیان جهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
روزنامه کامرسانت چاپ مسکو نوشت که روسیه نقش مهمی در ترتیب دادن سفر رافائل گروسی به ایران برای جلوگیری از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس ایفا کرده است.
در اواخر هفته ی گذشته، جو و فضا درمورد از سرگیری مذاکرات وین به شدت تیره و تار بود. امریکا و متحدان اروپایی اش نیز به دنبال تصویب قطعنامه ای تند و تیز علیه ایران در جلسه روز دوشنبه شورای حکام بودند.
از تیر ماه، دولت جدید ایران قادر به تعیین تکلیف موضع خود در قبال مذاکرات احیای برجام نبوده، امری که باعث خشم امریکا شده است.
منابع کامرسانت در محافل دیپلمایک روسیه معتقد بودند شرایط ممکن است از کنترل خارج شود.
با این حال، از این سناریوی بد جلوگیری شد. پس از آن، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که دولت رئیسی اعلام کرده است که مذاکرات را به زودی در وین از سر می گیرند.
اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در وین به کامرسانت گفته است که 90 درصد مسائل در مذاکرات حل و فصل شده بود، اما پس از انتخابات ایران، همه چیز متوقف شد.
او همچنین گفته که نتایج سفر گروسی مثبت بوده و این بدین معناست که مانعی در مسیر ادامه مذاکرات وجود ندارد. همچنین از خطر بسیار جدی هم که ممکن بود بوجود بیاید، جلوگیری شد.»
اولیانوف در ادامه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات تا دو هفته ی دیگر شروع شود.
در همین حال به گفته ی منابع کامرسانت، مسکو به عنوان میانجی گر نقش مهمی در توافق گروسی و تهران داشت.
مقامات روسیه بارها تاکید کرده اند که تاخیر در مذاکرات را مناسب نمی دانند. آنها در عین حال از بیان انتقادهای تند علیه دولت جدید ایران خودداری کرده اند.
در جریان تحولات اخیر، مسکو گفته بود که علیه قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام رای خواهد داد. به همین دلیل، روسیه حاضر به شرکت کردن در نشست هفته ی گذشته در پاریس درمورد قطعنامه علیه ایران با حضور رابرت مالی و دیگر دیپلمات ها از فرانسه، انگلیس و آلمان نشد. در نتیجه پیش از اغاز گفتگوها در پاریس، مالی تصمیم گرفت به مسکو سفر کند، جایی که با ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد. به سرعت پس از این مذاکرات، لاوروف وزیر خارجه روسیه با امیرعبداللهیان تماس تلفنی برقرار کرد.
در ادامه، باقی رایزنی های دیپلماتیک روسیه خبری نشد اما این مذاکرات تا روز یکشنبه ادامه پیدا کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/274353/ادعای-رسانه-روسی-درباره-نقش-ویژه‌-مسکو-در-توافق-ایران-و-آژانس
بستن   چاپ