ایرانیان جهان
استقبال از واکسیناسیون شبانه
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 03:14:44
ایرانیان جهان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
انتشار اخبار نادرست درباره واکسیناسیون بدون اولویت‌ سنی و تخلف چند مرکز تزریق واکسن، منجر به ایجاد ترافیک و تجمع در مقابل این مراکز شد، رئیس مرکز بهداشت شرق تهران می‌گوید: اشتباه صورت گرفته از سوی چند مرکز، مردم را سردرگم کرده است
مریم سرخوش/ واکسیناسیون شبانه‌روزی در تهران با فعال‌شدن 2مرکز تجمیعی به‌طور رسمی کلید خورد؛ مرکز تجمیعی واکسیناسیون بزرگراه کردستان در غرب شهر و مرکز واکسیناسیون خودرویی شهر‌ری در جنوب، نخستین مراکز شبانه‌روزی در تهران‌ هستند که تزریق واکسن به‌صورت 24ساعته را آغاز کرده‌اند. در تهران اما 2پایگاه در شرق یعنی خاقانی و نقاهتگاه 17شهریور هم به‌صورت 3شیفت، فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند که گفته می‌شود از هفته آینده آنها هم به فهرست مراکز شبانه‌روزی اضافه می‌شوند. سایر مراکز تجمیعی واکسیناسیون هم با توجه به افزایش توزیع واکسن و اضافه‌شدن گروه‌های سنی دیگر، به‌صورت 2شیفت یعنی از 8صبح تا 8شب، فعال شده‌اند. فعالیت مراکز شبانه‌روزی اما تنها به تهران محدود نشده و در شهرهای دیگر، مثل اصفهان، ارومیه، شیراز، اهواز و... هم این مراکز فعال شده‌اند. حالا با اضافه‌شدن این مراکز، روز گذشته بار دیگر، رکورد جدیدی در واکسیناسیون روزانه ثبت شد؛ تزریق یک‌میلیون و 590هزار و 205دوز واکسن تنها در 24ساعت.
شلوغی‌ شبانه واکسیناسیون
یکشنبه شب برخی از خیابان‌های تهران در مسیر مراکز واکسیناسیون، ساعت‌های پرترافیکی را به‌خود دید؛ خیابان‌هایی که به بوستان گفت‌وگو، پارک قیطریه و مرکز واکسیناسیون کردستان، می‌‌ر‌سید. با اضافه‌شدن شیفت‌های جدید، حالا صف‌های روزانه جای خود را به شلوغی‌های شبانه داده است. افزایش ساعت کاری این مراکز، در کنار واکسیناسیون بدون ضابطه و اطلاع‌رسانی نادرست، منجر شد تا افراد بالای 18سال، در مقابل مراکز واکسیناسیون، تجمع کنند. اعلام خبر غیررسمی مبنی بر ثبت نام متولدان 1372، در سامانه سلامت وزارت بهداشت، به این شلوغی‌ها دامن زد؛ خبری که باعث شد بسیاری به گمان حذف اولویت سنی به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند و با نشان‌دادن این خبر خواهان تزریق واکسن شوند. ساعاتی بعد، کانال تلگرامی وزارت بهداشت، خبر منتشر شده را تکذیب کرد و نوشت: «فراخوان متولدان1372 و قبل از آن برای دریافت واکسن، مربوط به شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان است نه کل کشور.» براساس اعلام وزارت بهداشت، تنها ساکنان برخی استان‌ها ازجمله آذربایجان‌غربی، ایلام، بوشهر، خراسان‌جنوبی، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان در گروه سنی 32 تا 41سال (متولدان 1359 تا 1368) می‌توانند از طریق همین سامانه، ثبت‌نام و نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند. در سایر شهرها هم متولدان 1358 و قبل آن هم، می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir نسبت به تعیین زمان و محل دریافت واکسن اقدام کنند. البته مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش تعداد مراکز شبانه‌واکسیناسیون به زودی شاهد کاهش صف‌ها باشیم. روز گذشته فرمانده سپاه تهران اعلام کرد تمام مراکز واکسیناسیون پایتخت به زودی شبانه‌روزی می شوند. او گفت« در روزهای گذشته ظرفیت مراکز دوبرابر شده و الان محور اصلی طرح شهید سلیمانی کمک به واکسیناسیون است.»
ساعت 5بعدازظهر؛ پارک قیطریه
آدرس مرکز تجمیعی واکسیناسیون پارک قیطریه، در فهرستی که روز یکشنبه به‌عنوان مرکز واکسیناسیون بدون نوبت سنی منتشر شد، قرار داشت. بعدازظهر یکشنبه اما با وجود تعطیل‌بودن این مرکز به‌دلیل تمام‌شدن ذخیره واکسن، افراد زیادی در مقابل این مرکز به امید بازشدن درهای آن و شروع واکسیناسیون، صف بسته بودند. متقاضیان واکسن اما به بسته‌شدن درهای این مرکز اعتراض داشتند. آنها به همشهری گفتند که کارشناسان این مرکز، صبح اعلام کرده‌اند، از بعدازظهر همان روز برای واکسیناسیون بدون محدودیت سنی مراجعه کنند اما حالا درها بسته است و واکسنی وجود ندارد. با دست‌به‌دست‌شدن خبرها در فضای مجازی، هر لحظه به تعداد افراد حاضر در آن محل، اضافه می‌شد اما از واکسن خبری نبود.
ساعت 8شب؛ مرکز واکسیناسیون بوستان گفت‌وگو
هفته پیش بود که مرکز واکسیناسیون در داخل بوستان گفت‌و‌گو به عنوان بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون کشور راه‌اندازی شد و یکشنبه شب این مرکز، پر از جمعیتی بود که در انتظار تزریق واکسن، ایستاده بودند. درهای این مرکز به‌دلیل پذیرش بالای متقاضیان واکسن، از ساعت 8شب، بسته شد تا با توجه به ذخیره واکسن، افراد پذیرش‌شده، واکسن دریافت کنند. از شنبه شب، خبر تزریق واکسن بدون محدودیت سنی در این مرکز، در فضای مجازی منتشر شده بود و خیلی‌ها به امید واکسیناسیون روانه این منطقه شدند، درحالی‌که آنجا تنها براساس اولویت سنی اعلام‌شده در سامانه سلامت وزارت بهداشت، اقدام به تزریق واکسن می‌کند. مردم منتظر اما بی‌توجه به قوانین تزریق، درخواست تزریق بدون درنظرگرفتن محدودیت سنی را داشتند. با این حال، به‌گفته یکی از کارشناسان این مرکز، مراکزی که بدون اولویت سنی واکسن تزریق کرده‌اند، برخلاف دستورالعمل وزارت بهداشت اقدام کرده‌اند و این موضوع منجر به روانه‌شدن مردم به مراکز و درخواست برای تزریق واکسن بدون محدودیت سنی و فشار زیاد به نیروهای مراکز شده است. براساس اعلام او، ظرفیت تزریق واکسن در مرکز واکسیناسیون این پارک 8هزار دوز است و به‌دلیل ساعت کاری که 2ظهر تا 8شب است، در ساعت‌های پایانی روز، جمعیت بیشتری مراجعه می‌کنند. او به همشهری می‌گوید: «تا ساعت 6بعد‌از‌ظهر، تمام افراد با اولویت سنی بدون ثبت‌نام و تأیید پیامک پذیرش شدند اما از آن ساعت، تنها کسانی پذیرش می‌شوند که هنگام ثبت‌نام در سامانه سلامت این مرکز را انتخاب کرده باشند.»
ساعت 10شب؛ مرکز واکسیناسیون کردستان
چند خیابان آن‌طرف‌تر به سمت شرق، ورودی بزرگراه کردستان، شلوغ‌تر از همیشه است. در این مرکز، اولویت تزریق با متولدان1358 است، با این حال متولدان1365 هم واکسن دریافت می‌کنند. مرکز کردستان از روز یکشنبه، به‌طور رسمی به‌عنوان مرکز واکسیناسیون شبانه‌روزی معرفی شد اما گزارش میدانی همشهری نشان داد که ساعت فعالیت این مرکز تا ساعت 2بامداد است. با پایان روز، صف‌ها به ده‌ها متر رسید. مردم از هرجای شهر، خودشان را به این مرکز رسانده و بدون اطمینان از تزریق واکسن، ساعت‌ها معطلی در صف‌های طولانی را به جان خریده بودند. ورودی بزرگراه کردستان، چند ردیف خودرو متوقف شده بود و سرنشینان به نوبت، در صف قرار می‌گرفتند. مردم همه می‌خواستند همان شب واکسن بزنند چراکه شب قبل‌ از آن این مرکز در ساعت‌های پایانی روز، تمام مراجعه‌کنندگان را بدون اولویت سنی پذیرش کرده بود و حالا همه انتظار داشتند تزریق واکسن بدون محدودیت سنی برای آنها هم انجام شود. صف مقابل این مرکز، پر از افرادی بود که اعلام می‌کردند از مناطق دور آمده‌اند و باید واکسن بزنند، درحالی‌که سن آنها در اولویت گروه‌های سنی اعلام‌شده وزارت بهداشت قرار نداشت. همین موضوع اما شلوغی را بیشتر کرده بود و همه امیدوار بودند چند ساعت بعد، با کم‌شدن تعداد افراد اولویت‌دار، دوباره تزریق برای تمام گروه‌های سنی انجام می‌شود. شلوغی تا بعد از ساعت 12شب هم ادامه داشت اما در آن ساعت تنها متولدان1365 به بالا واکسن دریافت می‌کردند. یونس جوان، یکی از کارشناسان این مرکز است و درباره افزایش ساعت کاری در این مرکز و سایر مراکزی که در محدوده شمال‌غرب قرار دارند، به همشهری گفت: «هم‌اکنون تمام مراکز واکسیناسیون مناطق5،2و6 که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند از ساعت 8صبح تا 8شب به‌صورت 3شیفت در حال فعالیت‌اند. برخی از این مراکز هم یک شیفت اضافه، از ساعت 8شب تا 2بامداد دارند که مرکز واکسیناسیون کردستان به‌صورت 3شیفت فعالیت می‌کند. شیفت سوم پس از بازدید وزیر بهداشت از این مرکز، اضافه شد.» به‌گفته او، با اضافه‌شدن شیفت‌های کاری جدید، در ساعت‌های اولیه صبح، شلوغی کمتری در این مراکز دیده می‌شود و با لغو ممنوعیت تردد شبانه، مردم بیشتر عصرها مراجعه می‌کنند. او این را هم گفت که: «تمام مراجعه‌کنندگان براساس اولویت سنی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت در این مرکز واکسینه می‌شوند و سایر گروه‌های سنی، اگر کد ملی‌شان مجاز به ثبت‌نام در سامانه باشد، می‌توانند واکسن دریافت کنند.» براساس اعلام او، زمانی‌که این مرکز یک‌شیفته بود، روزانه 2هزار دوز واکسن تزریق می‌شد اما حالا ظرفیت افزایش تزریق تا 4برابر را هم دارد.
برخی مراکز تخلف کردند
امیرعلی فریدون‌فر، رئیس مرکز بهداشت شرق تهران درباره اقدام برخی مراکز در تزریق واکسن بدون اولویت سنی، به همشهری توضیحاتی داد و گفت: « این وضعیت ناشی از اتفاقی بود که در یکی از مراکز تزریق واکسن در شمال تهران و برخی شهرستان‌های اطراف رخ داد. این اشتباه چند مرکز بود و منجر به شلوغی و سردرگمی مردم شد.» به‌گفته او، در این مراکز بدون ضابطه و درنظر گرفتن اولویت‌های سنی اعلام شده برای مردم واکسن تزریق شده، حالا شهروندان در مراجعه به مراکز واکسیناسیون انتظار تداوم چنین وضعیتی را دارند. اصرار و درخواست آنها برای تزریق واکسن خارج از اولویت سنی، منجر به رقم خوردن مشکلات و برخی جدل‌ها شده است. فریدون‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ثبت کد ملی افرادی که اولویت سنی‌شان اعلام شده وجود دارد و این افراد خارج از محدوده سنی تعیین شده چگونه واکسن دریافت کرده‌اند؟ گفت: « سامانه برای ثبت‌ کد ملی قفل نیست و با توجه به قرار گرفتن دانشجویان، طلاب و مسافران خارج از کشور در اولویت واکسیناسیون، اکنون سامانه باز شده است. دانشجویان ممکن است متولد 1380هم باشند و می‌توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند. از روز گذشته با دستور موکد وزارت بهداشت نظارت جدی در این ‌باره صورت گرفته و قرار است خارج از نوبت سنی، واکسیناسیون برای سنین دیگر انجام نشود، اما با توجه به باز بودن سامانه اگر کارشناسی که پشت کانتر قرار دارد تخلف کند و ثبت‌نام و واکسیناسیون خارج از گروه‌های سنی را انجام دهد، نمی‌توان نظارتی بر این مسئله داشت.» او از مردم خواست برای پیشرفت سریع کار و خدمات‌رسانی منسجم از سوی مراکز، از مراجعه بدون اولویت سنی خودداری کنند: «با توجه به تامین واکسن در کشور، وزارت بهداشت گروه‌های سنی را با سرعت بیشتری اعلام می‌کند و اگر مردم در این‌باره صبوری کنند شاهد این ازدحام و فشار کاری بر گروه‌های واکسیناسیون نخواهیم بود.» به‌گفته این مسئول هم‌اکنون مراکز تجمیعی واکسیناسیون در شرق تهران تا 8شب فعال هستند و در مرکز واکسیناسیون 17شهریور تا ساعت 12پذیرش صورت می‌گیرد.
افتتاح نخستین مرکز واکسیناسیون شبانه‌روزی خودرویی
مراکز شبانه‌روزی واکسیناسیون همانطور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران وعده داده بود این هفته آغاز به‌کار کردند و در هر ساعت از شبانه‌روز پذیرش دارند. نخستین مرکز واکسیناسیون خودرویی 24ساعته یکشنبه شب در شهر ری آغاز به‌کار کرد و به‌گفته علیرضا صدرایی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری، هر ساعتی از شبانه‌روز که شهروندان از هر نقطه تهران برای واکسیناسیون به این مرکز مراجعه کنند، پذیرش می‌شوند. صدرایی با بیان اینکه تا پیش از این روزانه 1500نفرخودرو در این مرکز واکسینه می‌شدند، گفت: «هم‌اکنون این ظرفیت به 7تا 8هزار خودرو افزایش پیدا کرده و مهم‌ترین مزیت آن هم کاهش صف‌های طولانی در مراکز تجمیعی واکسیناسیون است.» جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم از افزایش ساعت کاری مراکز تجمیعی واکسیناسیون خبر داد و گفت: «تا هفته گذشته به‌طور متوسط روزانه 50 تا 60 هزار دوز تزریق واکسن کرونا داشتیم، اما با افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون، تعداد جایگاه‌های واکسن در مراکز فعلی و همچنین افزایش مراکز تجمیعی، این ظرفیت در هفته جاری، به دو برابر خواهد رسید.» او با بیان اینکه تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی ایران تا پایان هفته از 46به50 مرکز می‌رسد، ادامه داد: «در روزهای آینده نیز چند مرکز دیگر مانند مرکز خودرویی دژبان ارتش واقع در خیابان فاطمی، بیمارستان‌های تریتا و ساسان و یک بیمارستان دیگر در جنوب شهر شبانه‌روزی می‌شوند. مرکز واکسیناسیون بوستان گفت‌وگو هم به تازگی راه‌اندازی شده و فعلا از ساعت 14تا20 فعال است، اما به‌زودی شبانه روزی خواهد شد.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/274358/استقبال-از-واکسیناسیون-شبانه
بستن   چاپ