ایرانیان جهان
"ترک اجباری منازل" هزاران نفر را در قندهار علیه طالبان به خیابان آورد
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 10:24:21
ایرانیان جهان - ایسنا / هزاران نفر از ساکنان شهر قندهار در افغانستان روز سه‌شنبه در اعتراض به طالبان دست به تظاهرات زدند.
به نقل از یورو نیوز، گفته می‌شود تظاهرکنندگان به دستور تازه طالبان مبنی بر تخلیه سه هزار واحد خانه‌ متعلق به فرماندهان پیشین ارتش و نیروهای امنیتی دولت قبلی افغانستان معترض هستند.
تصاویر ویدئویی منتشر شده حضور بخشی از اهالی شهر را در مقابله خانه والی طالبان در قندهار نشان می‌دهد. معترضان همزمان تعدادی از جاده‌های داخل شهر را مسدود کردند.
ناحیه اول ولایت قندهار که «چونی» اطلاق می‌شود بخشی از املاک وزارت دفاع افغانستان محسوب می‌شد و خانواده‌های افراد ارتشی که به ماموریت اعزام می‌شدند در این منطقه ساکن بودند. گفته می‌شود بسیاری از زنان این محله بیوه بوده و از وضع مالی مساعدی برخوردار نیستند.
شماری از صاحبان خانه‌ها گفته‌اند بعد از بیش از 30 سال سکونت در این منطقه طالبان به آن‌ها 3 روز وقت داده‌اند تا خانه‌های خود را ترک کنند.
دفتر والی قندهار با انتشار بیانیه‌ای گفته است موضوع را بررسی خواهند کرد و تا تصمیم بعدی مردم می‌توانند در خانه‌هایشان باقی بمانند.
اعتراضات نسبت به آن چه اهالی محلی «کوچ اجباری» می‌خوانند در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر ادعاهای مشابهی در دایکندی، پنجشیر و قندوز نیز مطرح شده بود. در ولایت دایکندی شماری از مردم گفته‌اند معاون والی طالبان به آن‌ها 9 روز فرصت داده‌اند تا خانه‌های خود را ترک کنند.
اعتراضات در قندهار در شرایطی انجام می‌شود که پس از فراخوان قیام عمومی توسط احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر، طالبان هرگونه تظاهرات را قدغن کرده و گفته‌اند شهروندان برای برپایی اعتراضات باید از حکومت مجوز بگیرند.
سازمان ملل متحد پیشتر در روز جمعه نسبت به خشونت فزاینده طالبان در برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز هشدار داده بود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/274416/"ترک-اجباری-منازل"-هزاران-نفر-را-در-قندهار-علیه-طالبان-به-خیابان-آورد
بستن   چاپ