ایرانیان جهان
ائتلاف چپ در نروژ به قدرت رسید
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 10:39:03
ایرانیان جهان - ایرنا / احزاب اپوزیسیون چپ میانه نروژ در انتخابات سراسری این کشور بر حزب حاکم از جناح محافظه‌کار راستگرا به برتری دست یافتند قرار است حزب کارگر که بر رقیب محافظه‌کار خود به پیروزی رسید، مذاکرات خود را برای تشکیل یک اتحاد جدید و برپایی دولت ائتلافی آغاز کند.
به نقل از رادیو فرانسه، با اعلام نتایج انتخابات سراسری نروژ، «یوناس گاهر اشتوره»، رهبر حزب کارگر که بر رقیب خود «ارنا سولبرگ»، نخست‌وزیر محافظه‌کار به پیروزی رسید، مذاکرات خود برای تشکیل یک دولت ائتلافی را آغاز می‌کند.
انتخابات سراسری نروژ، روز دوشنبه 13 سپتامبر(22 شهریور) برگزار شد.
«یوناس گاهر اشتوره» رهبر حزب کارگر و پیروز انتخابات نروژ، در میان تشویق هواداران خود گفت: این انتظار را داشتیم، برای آن به شدت زحمت کشیدیم و اکنون می‌توانیم بگوییم که به نتیجه رسیدیم.
بر اساس نتایج آراء شمارش شده در نروژ، حزب کارگر بزرگترین حزب سیاسی این کشور، به همراه دیگر احزاب اپوزیسیون از جمله دو متحد چپگرای این حزب (سوسیالیست‌ها و حزب میانه‌رو طرفدار اروپا) اکثریت پارلمان یعنی 100 کرسی از مجموع 169 کرسی آن را به دست آوردند. حزب راستگرای حاکم که شکست خود در انتخابات را پذیرفت، تنها 68 کرسی در انتخابات پارلمانی را بدست آورد. یکی از احزاب منتقد در شمال کشور تنها به یک کرسی پارلمان دست یافت.
«ارنا سولبرگ»، که از سال ٢٠13 میلادی نخست‌وزیر نروژ بود، با پذیرش شکست در انتخابات پارلمانی نروژ و تبریک به رقیب خود، اعلام کرد: کار حزب محافظه‌کار در این دوره دولت به پایان رسید. این طولانی‌ترین زمان حضور یک حزب راستگرای نروژ، در قدرت است.
یوناس گاهر اشتوره سیاستمدار و میلیونر 61 ساله، از هواداران افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان و مدافع جدی مقابله با بی‌عدالتی اجتماعی است. وی از مدافعان خروج تدریجی از اقتصاد نفتی در نروژ است.
یکی از اعضای حزب کارگر به خبرگزاری فرانسه گفت: با کاهش تقاضا برای خرید نفت، باید پل‌هایی را برای فعالیت‌های آینده ایجاد کنیم. حزب کارگر پیش از این وعده داده بود که به سوی استفاده از انرژی‌های پاک، نیروی باد و هیدروژنی خواهد رفت.
بحران گرمایش زمین در محور مبارزات انتخابات پارلمانی در نروژ قرار داشت. اقتصاد نروژ یک اقتصاد ترکیبی توسعه یافته است. تولید نفت، 14 درصد از تولید ناخالص داخلی نروژ را تشکیل می‌دهد. در سال‌های ابتدایی دهه 198٠، تولید نفت حدود 15 تا ٢٠ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد.
تعیین زمان مشخص برای پایان دادن به اکتشافات نفتی و انجام اصلاحات در برنامه اقتصادی این کشور از جمله موضوعات مورد بحث برای تشکیل دولت ائتلافی آینده است.
حزب محافظه‌کار که از سال 2013، با کنارزدن حزب کارگر، قدرت را در دست داشت، امیدوار بود تا با سومین پیروزی متوالی در انتخابات، همچنان در قدرت بماند.
حزب محافظه‌کار، طی هشت سال حضور در قدرت، از یک سو اکتشافات نفت را گسترش داد و از سوی دیگر مالیات‌ را کاهش داده بود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/274420/ائتلاف-چپ-در-نروژ-به-قدرت-رسید
بستن   چاپ