ایرانیان جهان
سرمقاله فرهیختگان/ آدرس های غلط تاریخی علیه استادان
پنجشنبه 25 شهريور 1400 - 09:53:25
ایرانیان جهان - فرهیختگان / « آدرس های غلط تاریخی علیه استادان » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
رضا داوری‌اردکانی، استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران و رئیس کنونی فرهنگستان علوم در صحبت‌های خود با اشاره به اخراج 70استاد از دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر گفته است آن زمان طبق رویه خود اعتراض نکردم اما این رویه و سکوت کنونی من این نیست که اخراج استاد را درست می‌دانم. اشاره او در ادامه صحبت‌هایش به بیژن عبدالکریمی این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که مساله مورد اشاره این استاد برجسته موردی است همانند ماجرایی که از چندی‌پیش اتفاق افتاد. حال آنکه بررسی دقیق‌تر موضوع نشان می‌دهد چنانکه در بخشی از اظهارات استاد داوری‌اردکانی هم تاکید شده مساله مربوط به چندی‌قبل بوده و درواقع به سال96 بازمی‌گردد و به‌طور کلی در بستری متفاوت از ماجرای برخورد با بیژن عبدالملکی صورت پذیرفته است.
سال96 در دوره ریاست رئیس سابق دانشگاه آزاد طرحی با عنوان ساماندهی اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در دستورکار واحدها قرار گرفت. درقالب این طرح همکاری دانشگاه آزاد با سه گروه از استادان محدود یا به‌صورت کامل منقطع می‌شد. بخشی از این افراد را بازنشستگان دانشگاه‌های دولتی تشکیل می‌دادند که در دانشگاه آزاد مشغول به‌کار بودند. فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه آزاد در نشستی با اعضای کمیسیون آموزش مجلس گفته بود: «تصمیم ما بر این است از افرادی که بالای 75سال دارند و همچنان در دانشگاه آزاد تدریس می‌کنند قدردانی کرده و به‌ازای قطع همکاری با هر عضو هیات‌علمی بازنشسته، سه عضو هیات‌علمی جوان جذب کنیم. اگر تشخیص مجلس این است که به‌جای جوانان با همین استادان بازنشسته همکاری‌مان را ادامه دهیم، ما حاضریم این کار را انجام دهیم.»
بنابر روایت رئیس وقت دانشگاه آزاد، موضوع قطع همکاری با برخی استادان دانشگاه در سال96 تصمیمی مدیریتی در چارچوب اداره دانشگاه آزاد بوده و به‌صورت رسمی به واحدها ابلاغ شده است. نه محدود به استاد خاصی بوده و نه تحت‌تاثیر برخی گمانه‌زنی‌ها با استدلال‌های روشن و مشخصی اجرا شده است. هرچند این تصمیم مدیریتی و نتایج آن را می‌توان مانند هر تصمیم دیگری مورد نقد قرار داد اما نباید فراموش کرد دو موضوع مورد اشاره استاد داوری‌اردکانی اساسا ماهیت‌های متفاوتی هم داشتند. درخصوص بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال موضوع به پرونده انتظامی او مربوط بود که با دستور دکتر طهرانچی اجرای آن متوقف و مقرر شد موضوع در هیات عالی تجدیدنظر مورد بررسی قرار گیرد. رویه اخیر دانشگاه از این واکنش رئیس آن گرفته تا اظهارات او در محافل مختلف نشان از اعتقاد بدنه مدیریتی این دانشگاه به اصالت وجود افکار متفاوت دارد. دکتر طهرانچی در دیدار با خانواده دانشگاه آزاد از آنها خواسته اگر جایی خطایی دیدند آن را بگویند. در دوران تحول دانشگاه آزاد برخلاف گذشته آنچنان که در عمل هم نشان داده شده، راه نقد بر هیچ‌کس بسته نیست.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/274655/سرمقاله-فرهیختگان--آدرس-های-غلط-تاریخی-علیه-استادان
بستن   چاپ