ایرانیان جهان
نرخ عجیب مشارکت اقتصادی در ایران از زبان فعال اقتصادی
پنجشنبه 25 شهريور 1400 - 21:12:46
ایرانیان جهان - خبرآنلاین / یک فعال اقتصادی در حوزه انرژی گفت: دولت‌ها در ایران هیچ گاه به دنبال ایجاد اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا و ایجاد ثروت نبوده‌اند .
حمیدرضا صالحی افزود: ایران رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را داراست و سالانه نزدیک به 6 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می شود.
وی گفت: از زمان شکل گیری دولت مدرن در ایران ما با این مشکل مواجه بوده‌ایم ؛ اینکه دولت‌ها نفت می فروختند و در بودجه می گذاشتند و از سوی دیگر نرخ‌ها را پایین نگاه می‎داشتند تا صنایع و مردم از یارانه بهره ببرند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: طبیعی است این وضعیت قابل دوام نیست، تا زمانی که امکان داشت، دولتها قیمت دلار را پایین نگه می‌داشتند و در نتیجه خرید مردم بیشتر بود اما طبیعی است تغییر شرایط و تحریم سبب تغییر وضعیت می شود.
وی با اشاره به تجربه دولت هستم گفت: در این دولت وقتی قیمت ها واقعی و ارز تک نرخی شد، در کنار اشتغال 650 هزار نفری تورم تک نرخی شد و نرخ ارز تثبیت گردید اما در دولت نهم و دهم با افزایش درآمد نفتی، پول‎های نفتی به اقتصاد پمپاژ شد و سیاستهای غلطی پیگیری گردید.
 وی با انتقاد از نرخ پایین مشارکت اقتصادی در ایران گفت: در شرایطی که بخش بزرگی از جمعیت ایران یارانه بگیر هستند، از هر 100 ایرانی، 37 نفر در اقتصاد مشارکت دارند. وقتی شما نفت و انرژی را ارزان می دهید اجازه رقابت پذیری در اقتصاد را صادر نمی‎کنید و در نتیجه شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی افزایش می‌یابد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/274768/نرخ-عجیب-مشارکت-اقتصادی-در-ایران-از-زبان-فعال-اقتصادی
بستن   چاپ