ایرانیان جهان
روسیه: سازمان شانگهای درصدد مقابله با پیمان امنیتی آکوس نیست
جمعه 2 مهر 1400 - 05:43:32
ایرانیان جهان - ایرنا / نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که سازمان شانگهای با پیمان امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به پیمان «آکوس» (AUKUS) مقابله نخواهد کرد.
به نقل از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، بختیار حکیموف روز پنجشنبه گفت: سازمان همکاری شانگهای قضد ندارد با ائتلاف های دیگر ازجمله پیمان «آکوس» مقابله کند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان همکاری شانگهای، سازمانی است که ایجاد نهادهای اقتصادی فراملی را هدف قرار نمی دهد.
حکیموف تصریح کرد: سازمان همکاری شانگهای، تشکیلات چندجانبه است و توسعه همکاریها و تحکیم اعتماد متقابل و تامین امنیت در منطقه اوراسیا را هدف قرار داده است.
وی همچنین گفت که سازمان شانگهای مخالف تحکیم امنیت خود با به خطر انداختن امنیت سایر کشورها است.
اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای 17 ماه سپتامبر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد و در آن تصمیم به آغاز روند عضویت ایران در این سازمان گرفته شد.
به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه هفته گذشته اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده مشارکت جدید امنیتی نظامی سه جانبه آکوس را اعلام کردند که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می کند.
براساس مشارکت جدید، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد 66 میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان آکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود 12 زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/276075/روسیه--سازمان-شانگهای-درصدد-مقابله-با-پیمان-امنیتی-آکوس-نیست
بستن   چاپ