ایرانیان جهان
مروری بر کارنامه وزیر کشور دولت سیزدهم
شنبه 3 مهر 1400 - 13:03:30
ایرانیان جهان - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
 احمد وحیدی از پرمشغله‌ترین سرداران سپاه در چهار دهه اخیر است که در دولت سیزدهم نیز یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها را بر‌عهده دارد؛ وزارت کشور. متولد شیراز است و یک سال بعد از انقلاب به سپاه پیوست. او کارشناس مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکترای مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق (ع) دارد. سردار وحید از همان سال‌های اول جنگ مسئولیت‌های مهمی را برعهده گرفت؛ از سال 63 تا 67 معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود و بعد از پایان جنگ تا سال 76 به‌عنوان اولین فرمانده نیروی قدس سپاه خدمت کرد و سپس جای خود را به سردار شهید قاسم سلیمانی سپرد. از سال 82 تا 84 در دولت سید‌محمد خاتمی، معاون طرح و برنامه وزیر دفاع بود و در دولت اول احمدی‌نژاد قائم‌مقام وزیر دفاع شد. در دولت دوم او وزارت دفاع را بر‌عهده گرفت و از سال 92 تا 95 رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی بود. وحیدی که در سال‌های ابتدایی انقلاب نقش مؤثری در تأسیس وزارت اطلاعات داشت، همچنین به حکم احمدی‌نژاد مدتی به‌عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور حضور داشت و ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولیت معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی نیز از دیگر مسئولیت‌های احمد وحیدی بوده است.
خاطره هاشمی از بازداشت وحیدی
سردار وحیدی در دوران جنگ ایران و عراق یک بار به مشکل برمی‌خورد و بازداشت می‌شود. مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در خاطرات سال 67 خود، ماجرا را در خاطره روز پنجم شهریور، این‌گونه نقل کرده است: «آقای محسن رضایی اطلاع داد که دادگاه نظامی، آقای [احمد] وحیدی [فرماندار نظامی کرمانشاه در عملیات مرصاد] را احضار کرده است. گفتم ایشان را رها کنند که فتنه نشود». هاشمی یک روز بعد می‌نویسد: «آقای [علی] رازینی آمد و درخصوص بازداشت آقای وحیدی توضیحاتی داد؛ به ایشان گفتم آزادش کنند. دستور کتبی خواست، نوشتم و ساعاتی بعد آزاد شد. [بازداشت آقای احمد وحیدی]، فرماندهان سپاه را به‌شدت خشمگین کرده است. آقای محسن رضایی اعلام جرم کرده که گفتم پس بگیرد و فقط تقاضای رسیدگی کند».
وزیر پرکار دولت رئیسی
سردار باز دوباره به دولت بازگشته و این بار در دولت ابراهیم رئیسی مسئولیت مهم وزارت کشور را برعهده دارد. احمد وحیدی، در روزی که برنامه‌های خود را به مجلس داد، گفت می‌داند کدام سیاست‌ها روی زمین مانده که باید اجرا شود. و اعلام کرد رعایت حقوق عامه که از آن به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود، باید حفظ شود. او همچنین اولویت‌های خود در وزارت کشور را این‌گونه اعلام کرده بود: «تقویت اقتصاد و آبادانی مرزها و پیگیری دیپلماسی مرز، ساماندهی تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی و توزیع مناسب امکانات، تقویت سازمان مدیریت بحران، بسترسازی برای گفت‌وگو با تمام جریانات سیاسی، نخبگان و تشکلات جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی و حمایت از نیروی اتتظامی». او در نهایت با 266 رأی موافق، 16 رأی مخالف و سه رأی ممتنع وزیر کشور شد؛ اما این‌ همه مسئولیت او در دولت سیزدهم نبود. ابراهیم رئیسی در دو حکم جداگانه احمد وحیدی را به‌عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» و «رئیس شورای امنیت کشور» انتخاب کرد. همچنین فرماندهی کل قوا در 13 شهریور، در حکمی احمد وحیدی را در منصب جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور نیروی انتظامی منصوب کردند.
مخالف FATF
سردار وحیدی که عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، بارها مخالفت خود را با FATF اعلام کرده است. او زمانی گفته بود: «وزارت خزانه‌داری آمریکا با 700 نفر نیرو تبدیل به یک دستگاه اطلاعاتی شده است. تمام فعالیت‌های دشمن رنگ و ‌بوی امنیتی دارد. در همین موضوع FATF شاهد هستیم که آنها در پوشش یک سازمان مبارزه با پول‌شویی یک جریان شکل‌دهنده امنیتی را به‌ وجود آورده‌اند و در حقیقت FATF یک سازمان اقتصادی نیست؛ بلکه یک سازمان امنیتی است». وحیدی گفته بود: «آنها با شکل‌دادن به FATF می‌خواهند قدرت علمی هسته‌ای ما را کاهش دهند؛ بنابراین دشمن وقتی مشاهده کرد نمی‌تواند با قطع‌نامه مانع پیشرفت هسته‌ای ما شود، مسائل هسته‌ای را هم جزئی از FATF قرار دادند تا به‌ وسیله اجبار در پذیرش آن، مانع پیشرفت ما شوند و در این مسیر دیگر هیچ وتویی مطرح نیست و به‌راحتی می‌توانند قدرت دفاعی کشورمان را کاهش دهند».او همچنین بعد از روی‌کار‌آمدن «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته بود: «سران جدید آمریکا برداشت و فهم غلطی از واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران دارند و تصور می‌کنند که می‌توانند با ایران بازی کنند؛ اما باید بدانند که مرتکب اشتباه شده‌اند؛ چرا‌که پیشینیان آنها دست به چنین اقداماتی زدند و شکست خوردند. دولت جدید آمریکا اگر به منویات صحیح و درست جمهوری اسلامی گردن ننهد، قطعا در مسیری که دنبال می‌کند، شکست خواهد خورد. 
جمهوری اسلامی ایران همان‌طور‌که دار‌و‌دسته رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا را شکست داد، باز هم می‌تواند چنین کاری انجام دهد، ما با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی جلو خواهیم رفت».
چالش انتخاب استانداران
انتخاب استانداران، یکی از وظایف مهم وزیر کشور است، به همین دلیل است که انتخاب یک نظامی به‌عنوان استاندار که روز گذشته در هیئت دولت به تصویب رسید، می‌تواند نشانگر نگاه وزیر و دولت به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور باشد. دو هفته پیش هیئت دولت، «صادق خلیلیان» را به‌عنوان استاندار خوزستان انتخاب کرده بود، خلیلیان معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و عضو شورای بیمه مرکزی کشور به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در دولت نهم و نیز وزیر جهاد کشاورزی و عضو شورای پول و اعتبار در دولت دهم بود. همچنین روز گذشته دولت، به «سیدعلی احمدزاده» به‌عنوان استاندار جدید کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد و «احمد محمدی‌زاده» به‌عنوان استاندار جدید بوشهر رأی اعتماد داد. محمدی‌زاده، پیش‌از‌این فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه بوشهر، معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی سپاه بوده است. چند روز پیش رئیس دفتر دولت اصلاحات در گفت‌وگویی درباره گرایش وزاری کشور در دولت‌ها گفته بود: «در دوران آقای روحانی بیشتر استانداران با گرایش وزیر کشور وقت که دیدگاهش بر‌اساس توسعه اجتماعی بود، انتخاب شدند. استانداران دوره آقای احمدی‌نژاد سامانی نداشتند. در دوران آقای خاتمی به توسعه سیاسی و اجتماعی که به توسعه اقتصادی می‌انجامد هم توجه می‌شد؛ بنابراین وزیر کشور استانداران را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کرد که با سیاست‌هایش همسو باشد». محمد‌علی ابطحی ادامه داد: «با انتخاب وزیر کشور نظامی به سمت انتخاب استانداران نظامی می‌رویم. وزارت کشور نظامی نشان‌دهنده این است که به استان‌ها با نگاه امنیتی نگریسته شده است. به همین علت در خیلی از استان‌ها، استانداران نظامی انتخاب شده‌اند. در راستای فهم این موضوع می‌توان به حوادث سال‌های 96 و 98 در برخی از استان‌ها توجه کرد. نباید به استان‌ها و وقایع رخ‌داده در شهرهای مختلف با دید امنیتی و نظامی نگاه کرد. به نظرم استقرار این نگاه نقش مردم را کم‌رنگ می‌کند». حال باید دید احمد وحیدی در ادامه انتخاب استانداران جدید باز به سراغ نظامی‌ها خواهد رفت؟

http://www.ilandnews.ir/fa/News/276296/مروری-بر-کارنامه-وزیر-کشور-دولت-سیزدهم
بستن   چاپ