ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چرا علم نمی‌تواند خودآگاهی را توضیح دهد؟ خواندنی ها

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - علم به سبکی که آن را می‌شناسیم، نمی‌تواند خودآگاهی را توضیح دهد؛ اما به‌عقیده‌ی برخی از دانشمندان، تحولی علمی درزمینه‌ی این مفهوم در حال وقوع است.

توضیح اینکه چگونگی چیزی به پیچیدگی خودآگاهی می‌تواند از توده‌ای خاکستری و ژله‌مانند در سر ایجاد شود، شاید بزرگ‌ترین مسئله‌ی علمی زمان ما باشد. مغز اندامی بسیار پیچیده است که حدودا از 100 میلیارد سلول به‌نام نورون تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها به 10 هزار نورون دیگر متصل هستند و درمجموع، چیزی حدود 10 تریلیون ارتباط عصبی را ایجاد می‌کنند. ما در درک فعالیت مغز و نقش آن در رفتار انسان دانش زیادی کسب کرده‌ایم؛ اما آنچه تاکنون کسی نتوانسته توضیح دهد، این است که چگونه فعالیت مغز به احساسات و عواطف و تجربیات و عبور سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی بین نورون‌ها به احساس درد یا تجربه‌ی رنگ قرمز منجر می‌شود. شک و تردیدی در‌این‌باره در حال ظهور است که شاید روش‌های علمی مرسوم هرگز نتوانند به این پرسش‌ها پاسخ دهند. خوشبختانه رویکرد جایگزینی وجود دارد که ممکن است درنهایت بتواند این معما را کشف کند. در بیشتر قرن بیستم، تابو بزرگی دربرابر کنکاش در دنیای اسرارآمیز درونی خودآگاهی وجود داشت. درواقع، موضوع خودآگاهی نوعی علم جدی به‌حساب نمی‌آمد. پس‌از‌آن، اوضاع بسیار تغییر کرد و اکنون توافق گسترده‌ای وجود دارد که مسئله‌ی خودآگاهی مسئله‌ی علمی جدی است. بااین‌حال، بسیاری از پژوهشگران حوزه‌ی خودآگاهی عمق این مسئله را دست‌کم می‌گیرند و بر این باورند که فقط باید ساختارهای فیزیکی مغز را بررسی کنیم تا به این موضوع برسیم که خوآگاهی در مغز چگونه پدید می‌آید. البته مسئله‌ی خودآگاهی اساسا مانند هیچ‌یک از مسائل علمی دیگر نیست. یکی از دلایل آن است که خودآگاهی مشاهده‌کردنی نیست و نمی‌توان با نگاه‌ به سر فرد احساسات و تجارب او را دید. اگر فقط از منظر شخص ثالث نگاه می‌کردیم، اصلا دلیلی برای فرض‌کردن خودآگاهی نداشتیم. مقاله‌های مرتبط:
نگاه یک دانشمند: تفسیر عصبی خودآگاهی در مغز انسان کشف الگوهای مغزی مرتبط با خودآگاهی آگاهی یا هوشیاری ذهن، نگاهی جامع به مفاهیم و نظریه‌ها از دید فسفه و علم
با‌این‌حال، دانشمندان به برخورد با موضوعات مشاهده‌ناپذیر عادت دارند. برای مثال، الکترون‌ها آن‌قدر کوچک هستند که دیده نمی‌شوند؛ اما دانشمندان به‌منظور توضیح آنچه مشاهده می‌کنیم، مانند نور یا پس‌دمه‌‌ها در فضاهای ابر، فرض می‌کنند ماهیت‌های مشاهده‌ناپذیری نیز وجود دارند که موجب ایجاد این پدیده‌ها می‌شوند. بااین‌حال در مورد منحصر‌به‌فرد خودآگاهی، آنچه باید توضیح داده شود نیز مشاهده‌کردنی نیست. می‌دانیم خودآگاهی وجود دارد؛ اما نه ازطریق آزمایش، بلکه از راه آگاهی از احساسات و تجربیات خود. بااین‌همه، چگونه علم می‌تواند خودآگاهی را توضیح دهد؟ وقتی با داده‌هایی سروکار داریم که از روی مشاهده به‌دست آمده‌اند، می‌توانیم برای بررسی این موضوع که آیا مشاهدات با پیش‌بینی تئوری مطابقت دارد یا نه، آزمایش‌هایی انجام دهیم. باوجوداین، وقتی با داده‌های مشاهده‌‌ناپذیر خودآگاهی سروکار داریم، این روش کارآمد نیست.
بهترین کاری که دانشمندان می‌توانند انجام دهند، این است که با اسکن مغز افراد و اتکا به گزارش خود آن‌ها درباره‌ی تجارب آگاهانه‌ی شخصی، تجارب مشاهده‌نکردنی را به فرایندهای مشاهده‌کردنی ارتباط دهند. برای مثال، با استفاده از این روش می‌توانیم مشخص کنیم احساس نامرئی گرسنگی با فعالیت مشاهده‌کردنی در هیپوتالاموس مغز همبسته است؛ اما جمع‌شدن چنین همبستگی‌هایی به تئوری خودآگاهی منجر نمی‌شود. آنچه درنهایت می‌خواهیم، این است که توضیح دهیم چرا تجربیات خودآگاهانه با فعالیت مغزی در ارتباط هستند و چرا چنین فعالیتی در هیپوتالاموس با احساس گرسنگی همراه است؟ درحقیقت، نباید تعجب کنیم روش علمی استاندارد ما در برخورد با خودآگاهی دچار مشکل می‌شود. فیلیپ گوف ، نویسنده‌ی کتاب «اشتباه گالیله: مبانی علم جدید خودآگاهی» و نویسنده‌ی مقاله‌ی حاضر، در کتاب خود می‌نویسد ه علم مدرن آشکارا طوری طراحی شده است که خودآگاهی را کنار می‌گذارد. قبل از پدر علم مدرن، یعنی گالیلئو گالیله ، دانشمندان معتقد بودند جهان فیزیکی پر از خصوصیاتی همچون رنگ‌و‌بو است؛ اما گالیله علمی کاملا کمّی از جهان فیزیکی می‌خواست؛ بنابراین، پیشنهاد کرد این خصوصیات درواقع در جهان فیزیکی وجود ندارند؛ بلکه در خودآگاهی ما هستند. براساس باور وی، خودآگاهی در خارج از قلمرو علم قرار می‌گیرد. این جهان‌بینی پنهان به علم امروز ما شکل داده است و تا وقتی درون این چهارچوب کار کنیم، بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که ارتباط بین فرایندهای کمّی مشاهده‌‌کردنی مغز و تجربیات کیفی را تعیین کنیم که برای ما دیدنی نیستند و راهی برای توضیح دلیل همراه‌بودن این دو نداریم.
ذهن ماده است
به‌عقیده‌ی فیلیپ گوف، راهی به‌سوی جلو وجود دارد که اساس آن رویکردی است که در آثار دهه‌ی 1920 فیلسوفی به‌نام برتراند راسل و دانشمندی به‌نام آرتور ادینگتون ریشه دارد. نقطه‌ی شروع آن‌ها این بود که علم فیزیک واقعا به ما نمی‌گوید ماده چیست. ممکن است عجیب به‌نظر برسد؛ اما فیزیک فقط درباره‌ی رفتار ماده سخن می‌گوید. برای مثال، ماده دارای جرم و بار است و ویژگی‌هایی مانند جاذبه و دافعه و مقاومت دربرابر شتاب که به‌کلی ازلحاظ رفتار مشخص می‌شوند. فیزیک درباره‌ی آنچه فیلسوفان ماهیت ذاتی ماده می‌نامند، چیزی نمی‌گوید؛ بنابراین، مشخص است حفره‌ی بزرگی در جهان‌بینی علمی ما وجود دارد. فیزیک مطلبی درباره‌ی این نمی‌گوید که ماده واقعا چیست. پیشنهاد راسل و ادینگتون برای پرکردن آن حفره، خودآگاهی بود. نتیجه‌ی این نگرش نوعی فلسفه همه‌حیاتمند‌پنداری یا ﻫﻤﻪ‌ﺟﺎن‌اﻧﮕﺎری (Panpsychism) است؛ دیدگاه کهنی که می‌گوید خودآگاهی ویژگی اساسی و همه‌گیر دنیای فیزیکی است. بااین‌حال، موج جدید این فلسفه از مفاهیم عرفانی موجود در اشکال قبلی این دیدگاه بی‌بهره است. بر‌این‌اساس، فقط ماده وجود دارد و هیچ‌چیز معنوی (غیرمادی) یا ماوراء‌طبیعی وجود ندارد؛ اما ماده را می‌توان از دو منظر تعریف کرد. علم فیزیک ماده را از بیرون یعنی ازلحاظ رفتار توصیف می‌کند؛ ولی ماده ازنظر درونی، از شکلی از خودآگاهی تشکیل می‌شود. این یعنی ذهن ماده است و حتی ذرات بنیادین نیز اشکالی بسیار اساسی از خودآگاهی را نشان می‌دهند. مقاله‌های مرتبط:
آیا گیاهان از آگاهی برخوردار هستند؟ مغز چگونه خاطره بد را پاک می‌کند؟
خودآگاهی می‌تواند ازلحاظ پیچیدگی نیز متفاوت باشد. ما دلیل خوبی داریم که فکر کنیم تجارب خودآگاهانه‌ی اسب درمقایسه‌با تجارب خودآگاهانه‌ی بشر پیچیدگی بسیار کمتری دارد و تجارب خودآگانه‌ی خرگوش پیچیدگی بسیار کمتری از تجارب خوداگاهانه‌ی اسب دارد. هرچه ارگانیسم ساده‌تر می‌شود، ممکن است نقطه‌ای وجود داشته باشد که در آن به‌طور ناگهانی خودآگاهی خاموش شود؛ اما این نیز امکان‌پذیر است که خودآگاهی فقط کم‌رنگ شود و هرگز کاملا از بین نرود؛ یعنی حتی الکترون نیز ذره‌ی ریزی از خودآگاهی داشته باشد. آنچه فلسفه‌ی ﻫﻤﻪ‌ﺟﺎن‌اﻧﮕﺎری پیشنهاد می‌کند، روشی ساده و ظریف برای تلفیق خودآگاهی با جهان‌بینی علمی ما است. به‌بیان دقیق، باید گفت این موضوع را نمی‌توان آزمایش کرد؛ بلکه ماهیت مشاهد‌ه‌‌نکردنی خودآگاهی مستلزم این است که هر تئوری مرتبط با خودآگاهی که فراتر از همبستگی‌های محض برود، آزمایش‌کردنی نخواهد بود. ناگفته نماند گوف اعتقاد دارد این امر می‌تواند با نوعی استباط به بهترین نحو توضیح داده شود: ﻫﻤﻪ‌ﺟﺎن‌اﻧﮕﺎری ساده‌ترین تئوری درباره‌ی این موضوع است که چگونه خودآگاهی ما با داستان علمی ما سازگار می‌شود. درحالی‌که رویکرد علمی کنونی ما تئوری‌ای در‌این‌زمینه ارائه نمی‌دهد و تنها به ارائه‌ی همبستگی‌ها اکتفا می‌کند، رویکرد سنتی که مدعی است خودآگاهی در روح قرار دارد، به ایجاد تصویری آشفته از طبیعت منجر می‌شود که در آن ذهن و بدن از هم مجزا هستند. ﻫﻤﻪ‌ﺟﺎن‌اﻧﮕﺎری از این افراط و تفریط پیشگیری می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، برخی از دانشمندان برجسته‌ی علوم اعصاب اکنون آن را به‌عنوان بهترین چهارچوب برای ایجاد علم خودآگاهی پذیرفته‌اند. فیلیپ گوف درپایان می‌گوید: خوش‌بینم که روزی علم خودآگاهی خواهیم داشت؛ اما این علم همچون علمی نخواهد بود که امروز آن را می‌شناسیم. این چیزی کمتر از انقلاب علمی نیست و هم‌اکنون نیز در حال پیشرفت است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/103799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی