ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رویارویی آنکارا و ریاض در لیبی ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله فرقانی/ طرابلس در حالی این روزها به میدان جنگ و نزاع دو قدرت داخلی «فائز السراج» و «ژنرال حفتر» میان وهابیت و اخوانی‌ها تبدیل شده است که غرب مصمم شده است تا پس از یمن، لیبی را محل جنگ جدیدی تبدیل کند تا انبارسلاح و تجهیزات نظامی خود را به شمال آفریقا گسیل کنند، چراکه از شکل‌گیری یک دولت مردمی همجوار با کشورهای اروپایی در هراسند.
یک ماه پیش بود که دولت ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی به رهبری «فائز السراج» دو توافقنامه جداگانه، یکی در حوزه همکاری نظامی و امنیتی و دیگری در حوزه مرزهای دریایی در شرق دریای مدیترانه امضا کرد ولی در مورد جزئیات توافق و محل دقیق مرزهای دریایی دو کشور اطلاعاتی نداد. این توافق در دیدار
رجب طیب‌اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه با «فائز السراج»، رییس دولت مستقر در طرابلس امضا شد. دولت مورد حمایت جامعه بین‌المللی در طرابلس نیز امضای این توافق با ترکیه را تأیید کرد ولی جزئیات آن را اعلام نکرده است؛ اما دولت رقیب که در شرق لیبی مستقر است این توافق را نامشروع دانست.
هنوز یک ماه از این توافقنامه نگذشته است که ترکیه اعلام کرده است در فکر اعزام نیرو به لیبی است تا از دولت سراج در برابر نیروهای ژنرال حفتر دفاع کنند. هرچند آنکارا قصد اعزام نیرو به لیبی را دارد تا از طرابلس دفاع کند، اما اپوزیسیون ترکیه با تصمیم آنکارا برای اعزام نیرو به لیبی در حمایت از دولت وفاق لیبی مخالفت کرده و فعالیت نظامی فرامرزی ترکیه را یک فاجعه و اشتباه استراتژیک حزب عدالت و توسعه این کشور خواند.
الجزیره گزارش داد که آنکارا به‌دنبال امتیازگرفتن از مسکو در لیبی و در مقابل دادن امتیاز درباره سوریه است؛ یعنی به این صورت که روسیه به حفتر فشار وارد کند تا به طرابلس حمله نکند و در مقابل در ادلب سوریه، ترکیه امتیاز بدهد. قدر مسلم آن است که اردوغان به ماجراجویی در لیبی روی آورده که در مسیر آن خطرات بزرگی نهفته است و می‌توان از آن به‌عنوان باتلاقی نام برد که وی در حال نزدیک شدن به آن است؛ به‌ویژه که هم‌اکنون نبردی سنگین میان نیروهای ژنرال حفتر و نیروهای وابسته به دولت وفاق جریان دارد. در حالی که نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر تاکید کردند تنها 300‌متر با محله‌های اصلی شهر طرابلس فاصله دارند، رسانه جنگ دولت وفاق ملی لیبی این مسأله را تکذیب و تاکید کرد، نیروهایش هنوز کنترل پایگاه‌های خود در مناطق مختلف شهر طرابلس واقع در غرب این کشور را در دست دارند. «احمد المسماری»، سخنگوی نیروهای تحت امر حفتر دیروز تاکید کرد: نیروهای ارتش تنها 300‌متر با محله‌های اصلی شهر طرابلس فاصله دارند. در مقابل عبد‌المالک المدنی، سخنگوی رسانه جنگ دولت وفاق ملی لیبی اخبار منتشر شده از سوی نیروهای حفتر را تکذیب و اعلام کرد: در محورهای طرابلس درگیری‌های پراکنده‌ای وجود دارند و نیروهای دولت وفاق ملی هنوز کنترل پایگاه‌های خود در مناطق مختلف طرابلس را در دست دارند.
قنادباشی: جنگ لیبی، وهابی- اخوانی است که غرب آن را شعله‌ور کرد
«جعفر قنادباشی» کارشناس ارشد مسائل شمال آفریقا درگفت‌وگو با خبرنگار روزنامه صبح‌نو با اشاره به تحولات جدید لیبی، عنوان کرد: ژنرال حفتر که قصد داشت یک هفته‌ای طرابلس را از دست فائز السراج درآورد اکنون چند ماهی است که پشت مرزهای این شهرباقی مانده و نمی‌تواند آن را به تصرف خود درآورد چرا که مردم لیبی اعتقادی به این شخص که مورد حمایت غرب و کشورهای عربی مرتجع است ندارند، هرچند دولت سراج هم بر مردم متکی نیست و توسط سازمان‌های بین‌المللی رسمیت یافته است. اما مردم ترجیح می‌دهند که دراین کشوربیشتر دموکراسی حکمفرما باشد تا یک دولتی که نزدیک به قذافی بوده است.
2‌هزار کشته در درگیری‌های طرابلس
این کارشناس مسائل لیبی، با اشاره به اینکه درگیری‌های اخیر طرابلس تا کنون 2‌هزار کشته برجای گذاشته است، افزود: آن چیزی که بین حفتر و سراج به صورت مشترک وجود دارد دسترسی این دو به منابع و مخازن نفتی است، هر دو پول و قدرت خرید سلاح دارند. این بیم وجود دارد که غرب هر دو طرف را به ادامه جنگ و خونریزی تحریک کند تا سلاح‌های خود را بتواند به فروش برساند، چراکه غرب به این فکر است که پس از جنگ طولانی یمن که واکنش سازمان‌های بین‌المللی و حقوقی را به‌دنبال داشته، آتش این جنگ را در شمال آفریقا و لیبی ادامه دهند.
اردوغان دراندیشه توسعه قلمرو عثمانی و به‌دست گرفتن بازار لیبی است
قناد باشی، با بیان اینکه جنگ ایجاد شده در لیبی، وهابی- اخوانی است، یادآور شد: اینکه این روزها اردوغان عزمی برای اعزام نیرو به لیبی گرفته است به این خاطر است که گرایش آقای اردوغان اخوانی است و حتی این قرابت را با محمد مرسی در مصر هم داشت و اکنون با آقای سراج در طرابلس این نزدیکی اخوانی را برقرار کرده است. اما هدف ترکیه از اعزام نیرو و یا کمک به دولت قانونی لیبی بیشتر به خوی عثمانی‌گری بودن آن بر‌می‌گردد که علاقمند است تا همچون گذشته به لیبی سیطره داشته باشد. البته دنبال‌کردن موضوعات اقتصادی و فروش کالاهای ترکی و انجام برخی پروژه‌های عمرانی از دیگر تلاش‌های اردوغان در لیبی است.
روسیه اعتقاد چندانی به ژنرال حفتر ندارد چراکه گزینه آمریکاست
وی ادامه داد: نباید فراموش کرد لیبی مقصدی برای رویارویی وهابی- اخوانی شده است که یک طرف آن غرب و کشورهای عربی مرتجع همانند امارات و عربستان وروسیه است و طرف دیگر آن ترکیه است. البته در این بین برخی معتقدند که ترکیه و روسیه در لیبی رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند که باید گفت اینگونه نیست و روسیه اعتقاد چندانی به ژنرال حفتر ندارد چراکه گزینه اروپا و آمریکاست. این کارشناس مسائل لیبی، تصریح کرد: نباید فراموش کرد مردم لیبی مردمی معتدل هستند که نه رقبت چندانی به اخوانی بودن دارند و نه وهابی‌گری. آن‌ها دولتی که
دست نشانده غرب یا کشورهای خارجی باشد را نمی‌پذیرند و دنباله‌روی دموکراسی و انتخاب دولت هستند، موضوعی که غرب از آن واهمه دارد و به هر گونه‌ای که شده، در تلاش است تا در این کشور جنگ داخلی صورت گیرد تا علاوه بر فروش سلاح‌هایشان، یک دولت مردمی مبتنی بر اسلام در این کشور شمالی آفریقا شکل نگیرد.
نزاع در لیبی
در یک طرف جنگ لیبی، دولت وفاق ملی به رهبری «فائز السراج» قرار دارد که در پایان‌2015 براساس توافقی که زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده و طرف دیگر آن هم مقامات شرق این کشور تحت رهبری «عقیله صالح» رییس مجلس نمایندگان لیبی مورد حمایت ارتش ملی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر قرار دارد. دولت مستقر در طرابلس از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و برخی کشورهای جهان از جمله ترکیه و قطر از آن حمایت می‌کنند. در مقابل، نیروهایی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر که در شرق لیبی مستقر است، بخش اعظم تأسیسات نفتی کشور را در کنترل دارند؛ اما درآمد حاصل از نفت توسط بانک مرکزی لیبی که در طرابلس است، کنترل می‌شود. حفتر که مورد حمایت برخی از کشورها از جمله امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی، روسیه و فرانسه قرار دارد، در تلاش است تا با ورود به طرابلس، دولت سراج را که مورد حمایت سازمان ملل متحد است، سرنگون کند. در مقابل کشورهای دیگری از جمله ترکیه، قطر و بخشی از کشورهای اروپایی نیز تلاش می‌کنند از هیچ‌گونه حمایتی از دولت مرکزی این کشور دریغ نکنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/115850/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند