ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ورق به نفع اسد برگشت خاورمیانه‌

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - روزنامه شهروند / متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اسناد جدید ویکی‌لیکس نشان می‌دهد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی احتمالا در پی توجیه حمله احتمالی آمریکا به سوریه بوده است
هفتم آوریل ٢٠١٨ در شهر «دوما»ی سوریه، در دومین روز بمباران هوایی مخالفان، حمله‌ای شیمیایی صورت گرفت. حمله‌ای که براساس گفته شاهدان و پزشکان، ٤٩ کشته و بیش از صد مجروح بر جای گذاشت. شورشیان مخالف دولت بشار اسد در دوما، این حمله را به نیروهای دولتی سوریه نسبت دادند و کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا اسد را مسئول این حمله اعلام کردند. رسانه‌های معتبر دنیا از هر سو با حمله به دولت سوریه و روسیه آنها را عاملان این حمله معرفی کردند.
اما دولت‌های سوریه و روسیه ادعا می‌کردند شورشیان در دوما، پایگاه تولید بمب‌های شیمیایی داشتند که بر اثر برخورد موشک به این پایگاه، مواد شیمیایی در منطقه پخش شده است و اسناد مختلف ازجمله ویدیوها اثبات می‌کند که این حمله صحنه‌سازی بوده است. آنها همچنین اعلام کردند اسنادی دارند که نشان‌می‌دهد این حمله با کمک بریتانیا صورت گرفته است. با این حال، از آنجا که در ماه فوریه همان سال نیروهای وفادار به دولت سوریه با حمله به غوطه شرقی باعث مرگ هزارو٧٠٠ غیرنظامی شده بودند، هیچ‌کس ادعای دولت دمشق و مسکو مبنی بر دخالت نداشتن در این حمله را باور نکرد. کار به جایی رسید که در چهاردهم آوریل یعنی یک هفته پس از حمله شیمیایی به دوما، آمریکا، فرانسه و بریتانیا در حملاتی هوایی، چندین مقر دولتی در سوریه را بمباران کردند.
روز ششم جولای گزارش اولیه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی منتشر شد. آنها اعلام‌کردند در نمونه‌های آزمایش‌شده، ترکیبات شیمیایی مختلفی را تشخیص‌داده‌اند. یکی از مهم‌ترین شواهد، دو سیلندر گاز شیمیایی در منطقه بود که گفته می‌شد حاوی مواد شیمیایی بوده‌اند. کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد در هفتم آوریل سیلندرهایی که حاوی گاز کلر بود، از بالگردی به پایین پرتاب شده است.
در حالی که هنوز کاملا مشخص نبود آیا حملات شیمیایی صورت گرفته یا خیر، کمیته حقیقت‌یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارش نهایی خود وقوع حمله شیمیایی را تأیید کرد: «پس از ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده کمیته حقیقت‌یاب -اعم از شهادت شاهدان، نتیجه آنالیز نمونه‌های زیست‌محیطی و زیست‌پزشکی و سم‌شناسی- دلیل منطقی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی سمی حاوی کلر وجود دارد.» سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همچنین اعلام کرد هیچ سرنخی را پیدا نکرده که ادعای دولت سوریه را مبنی بر اینکه شورشیان مخالف دولت، پایگاه تولید سلاح‌های شیمیایی داشته‌اند، تأیید کند.
روز گذشته اما با انتشار گزارش افشاگرانه ویکی‌لیکس ورق برگشت.
بازرس دستور پاک‌کردن اطلاعات را می‌دهد
ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اطلاعات و یافته‌هایی را پاک کرده است که نشان می‌داد دولت بشار اسد، سال گذشته در دوما از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است. در یکی از ایمیل‌هایی که میان اعضای کمیته حقیقت‌یاب مستقر در دوما و مقامات ارشد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی رد و بدل شده، «سباستین براها» رئیس هیأت بازرسان دستور داده بود «همه شواهد» گزارش «یان هندرسون» پاک شود. او در ایمیلی نوشته بود: «لطفا این سند را از آرشیو اسناد خارج‌کنید... و لطفا همه شواهد را در آرشیو، اگر چیزی وجود دارد و ذخیره شده است، حذف کنید.»
اما «یان هندرسون» در گزارش خود چه چیزی نوشته بود که «سباستین براها» خواهان حذف آن اطلاعات شده بود. هندرسون، بازرس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بود که به دوما رفته بود تا در مورد این حمله شیمیایی تحقیق کند. او در تحقیقات خود دو سیلندر گاز را در محل حمله شیمیایی پیدا کرد. او در گزارش خود به این نتیجه رسیده بود که این سیلندرها به احتمال زیاد در این محل قرار داده شده بودند – و این‌طور نبوده که از بالگرد به پایین پرتاب شده باشند. یافته‌های او نشان می‌داد که این «حمله» ساختگی بوده است. یعنی گرچه گازهای شیمیایی در هوا پراکنده شده است، اما این اتفاق آن‌طور که نشان داده می‌شود، نیست. این درحالی است که رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی ادعا می‌کردند این سیلندرها از ارتفاع زیاد و از سوی دولت سوریه به پایین پرتاب
شده است.
از آنجا که به نظر می‌رسید این سیلندرهای گاز در جایی قرار گرفته‌اند و سپس برخورد موشک با آنها باعث انتشار گازهای شیمیایی و سمی در منطقه شده و همچنین با توجه به اینکه این منطقه در کنترل نیروهای ضددولتی بوده است، یافته‌های هندرسون به این تئوری ختم می‌شد که این اتفاق به شکل یک «حمله» شیمیایی از سوی بشار اسد به مخالفان و غیرنظامیان طراحی شده تا زمینه حمله آمریکا به سوریه را فراهم کند.
ویکی‌لیکس همچنین اسنادی را از یک جلسه در ششم ژوئن ٢٠١٨ (دو ماه پس از حمله شیمیایی) منتشر کرده که در آن، اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با سه متخصص سلاح‌های شیمیایی دیدار داشتند.
بر اساس اسناد منتشرشده ویکی‌لیکس، هدف این جلسه درخواست از متخصصان برای نبش قبر کشته‌شده‌های حمله شیمیایی و شنیدن نظر متخصصان در مورد علایم گزارش‌شده قربانیان بود. در اسناد ویکی‌لیکس آمده است: «آنها (اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی) خصوصا دوست داشتند بدانند آیا علایم مشاهده‌شده در قربانیان نشان می‌دهد که آنها در معرض گاز کلر یا سایر گازهای شیمیایی قرار گرفته‌اند یا نه.»
اما در این دیدار متخصصان به اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفتند «با توجه به علایم مشاهده شده و گزارش قربانیان و مصدومان نتیجه گرفتند هیچ ارتباط معناداری میان این علایم و قرارگیری در معرض گاز کلر وجود ندارد.
سکوت رسانه‌ها
طبق معمول اسناد منتشرشده ویکی‌لیکس که برخلاف روح حاکم بر رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است، از سوی آنها نادیده گرفته شد. رسانه‌هایی که در آوریل ‌سال گذشته پس از حمله شیمیایی ادعا شده تلاش خود را کردند که به شکل کامل اخبار را پوشش‌دهند، اما حالا در مورد اسناد جدید منتشرشده ویکی‌لیکس سکوت کرده‌اند.
این اسناد، چهارمین و مهم‌ترین بخش از اسناد ویکی‌لیکس هستند که در مورد حمله شیمیایی دوما منتشر می‌شود. ماه گذشته «طارق حداد» یکی از خبرنگاران «نیوزویک» تلاش کرد گزارشی را در مورد این اسناد بنویسد، اما سردبیر مجله به او اجازه چنین کاری را نداد. او هم در پی این فشار استعفا کرد.
در بحبوحه اخبار سوریه، «سِیمور هِرش» ژورنالیست آمریکایی از معدود کسانی بود که دست داشتن بشار اسد در این حمله شیمیایی را مورد سوال قرار داده بود. او در مصاحبه‌ای با بی.بی.سی گفته بود که شواهد کافی و متقن برای اثبات این ادعا وجود ندارد. وقتی خبرنگاری از او در مورد عکس‌ها و ویدیوهای منتشرشده پرسید و گفت که «آیا این تصاویر، شواهد متقن به حساب نمی‌آیند»، او بیان کرد: «من ادعا نمی‌کنم که این تصاویر ساختگی هستند، اما باید بدانید مخازن گاز کلر در همه‌جای سوریه وجود دارد. ممکن است یکی از بمب‌ها هم به یکی از این مخازن گاز کلر برخورد کرده و باعث انتشار گازهای سمی شده باشد.»
او در ادامه به چالش با خبرنگار می‌پردازد. خبرنگار بی.بی.سی از او می‌پرسد: «آیا شواهدی هم برای گفته‌های شما وجود دارد؟» سیمور هرش هم می‌گوید: «گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا به صراحت بیان می‌کند هیچ شاهدی وجود ندارد که نشان دهد روس‌ها، سوری‌ها یا دولت سوریه از گاز کلر یا سلاح شیمیایی استفاده کرده باشند. گاز کلر در همه‌جا وجود دارد و وقتی بمباران می‌کنید، این گاز خارج می‌شود.»
هندرسون، بازرس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بود که به دوما رفته بود تا در مورد این حمله شیمیایی تحقیق کند. او در تحقیقات خود دو سیلندر گاز را در محل حمله شیمیایی پیدا کرد. او در گزارش خود به این نتیجه رسیده بود که این سیلندرها به احتمال زیاد در این محل قرار داده شده بودند - و این‌طور نبوده که از بالگرد به پایین پرتاب شده باشند. یافته‌های او نشان می‌داد که این «حمله» ساختگی بوده است. یعنی گرچه گازهای شیمیایی در هوا پراکنده شده است، اما این اتفاق آن‌طور که نشان داده می‌شود، نیست. این درحالی است که رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی ادعا می‌کردند این سیلندرها از ارتفاع زیاد و از سوی دولت سوریه به پایین پرتاب شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/115857/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند