ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یک ربع دستگیری و احضار برای سفیر بریتانیا انگلیس

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حضور سفیر بریتانیا در تجمع شنبه مردم سوگوار تهران مقابل دانشگاه شریف منجر به دستگیری او و البته احضارش در بعدازظهر یکشنبه شده است. دیروز و بعد از اعلام خبر بازداشت راب مک‌ایر، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد او به عنوان یک بیگانه در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر و 15 دقیقه بعد از شناسایی، آزاد شده ‌است. این واکنش سیدعباس عراقچی در واکنش به توییتی بود که یوسپ بورل، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست‌های امنیتی نوشت.
احضار سفیر به وزارت خارجه
مک‌ایر دیروز و پس از ماجراهای مربوط به بازداشتش، به وزارت خارجه احضار شد. طبق اعلام این وزارتخانه، مک‌ایر به دلیل «رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی» توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و «مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به ایشان و دولت انگلیس ابلاغ شد». به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت خارجه، در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که «حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون 1961 روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد».
مک‌ایر: پس از ترک محل دستگیر شدم
راب مک‌ایر در توییتی در توضیح این ماجرا نوشت: «تأکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم!‌ من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای PS752 بودند رفتم. طبیعی است که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آنها بریتانیایی بودند». مک‌ایر درباره روند بازداشت خود نوشت: «پس از پنج دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردند محل را ترک کردم. من نیم‌ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم» اما دستگیری کوتاه او منجر به واکنش‌های زیادی شد؛ از بریتانیا تا اتحادیه اروپا و مجلس شورای اسلامی و وزارت خارجه.
عراقچی و ناباوری از حضور سفیر بریتانیا
سیدعباس عراقچی در تعامل توییتری خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌ اظهار کرد: «وی بازداشت نشده‌ است، اما به عنوان یک بیگانه ناشناس در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد». معاون وزیر خارجه افزود: «وقتی پلیس به من اعلام کرد فردی دستگیر شده که ادعا می‌کند سفیر بریتانیاست، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی که با او داشتم، با تعجب او را شناسایی کردم. 15 دقیقه بعد او آزاد بود».
ابراز نگرانی بریتانیا، کانادا، اروپا و آمریکا
بورل در توییتر از بازداشت موقت راب مک‌ایر سفیر بریتانیا در ایران ابراز نگرانی کرد. وی با بیان اینکه احترام کامل به کنوانسیون وین یک ضرورت است، اظهار کرد: «اتحادیه اروپا خواستار کاهش تنش و فضای دیپلماسی است». علاوه‌بر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دومینیک راب وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از بازداشت سفیر این کشور در تهران بر کاهش تنش‌ها و حرکت به سوی دیپلماسی تأکید کرد. وی مدعی شد این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی بوده‌ است. حساب کاربری وزارت امور خارجه کانادا نیز ضمن نقل توییت وزارت امور خارجه بریتانیا از بازداشت مختصر سفیر بریتانیا در ایران نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی به کنوانسیون وین شد. همچنین مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه در بخشی از پیام توییتری خود از ایران خواست به کنوانسیون وین و دیپلمات‌های حاضر در این کشور احترام بگذارد.
واکنش مجلسی‌ها
همه چیز دیروز در مجلس معطوف به فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری بود؛ البته غیر از معدود نمایندگان نزدیک به جریان پایداری که نطق‌ها و تذکر‌هایشان درباره حضور کوتاه سفیر بریتانیا در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر بود. آنها خواستار بررسی این حضور و حتی اخراج مک‌ایر شدند. ساداتی‌نژاد نماینده کاشان در نطق خود گفت این موضوع باید به صورت جدی رسیدگی شده و این سفیر خاک ایران را ترک کند: «سوابق انگلیس را از گذشته و خصومت‌هایی را که با ایران داشته است از یاد نبردیم بنابراین درخواست رسیدگی جدی به این موضوع را داشته تا سفرای دیگر کشورها نیز عرف دیپلماتیک را رعایت کنند». حسن کامران دیگر نماینده اصولگرا هم از وزارت امور خارجه خواست بدون ملاحظه با سفیر بریتانیا به دلیل حضور در بین مردم معترض، برخورد کند. علیرضا سلیمی نماینده محلات گفت: «عجیب این است که سفیر کشور انگلستان در آشوب‌های شب گذشته حضور داشته و دست از پشت پرده بیرون آمده است». او در بخش دیگری از تذکرش گفت: «بالاخره نفهمیدیم ساختمان سفارت انگلیس، سفارتخانه است یا مرکز فرماندهی آشوب؛ سفارتخانه است یا مرکز سازماندهی ضد انقلاب. یک روز افطاری می‌دهند، یک روز دیگر نیز به این سبک آشکارا در امور داخلی کشور دخالت می‌کنند. کار به جایی رسیده که خود سفیر به صورت میدانی در صحنه حاضر می‌شود، این با کدام یک از قوانین بین‌الملل سازگاری دارد». حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی دیگر نماینده نزدیک به جریان پایداری هم خطاب به هیئت رئیسه گفت: «هیئت رئیسه باید از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخواست کند تا حضور بی‌جهت سفیر انگلیس را در برخی از تجمعات که دخالت آشکار در امور ایران است، بررسی کنند». محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر نیز چنین موضعی را در صحن مطرح کرد. عبدالرضا مصری عضو فراکسیون اصولگرایان هم که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکرها گفت: «نیروهای عزیز انتظامی، سفیر انگلیس را شناسایی کردند و مورد مؤاخذه قرار دادند ان‌شاءالله این موضوع از طریق مجاری رسمی رسیدگی خواهد شد». دیروز همچنین برخی گروه‌ها برای تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت بریتانیا فراخوان دادند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/119494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی