ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مجمع، میدان‌دار اصلاح‌طلبان در 1400 خواندنی ها

مجمع، میدان‌دار اصلاح‌طلبان در 1400
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آرمان ملی / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از سال‌ها بزرگان و ریش‌سفیدان اصلاح‌طلب به‌واسطه شرایط خاص جامعه وارد صحنه شده‌اند تا اگر اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس را به رقیب واگذار کردند، این‌بار انتخابات 1400 را به‌راحتی از کف ندهند. جلسه اخیر مجمع روحانیون مبارز با محوریت انتخابات 1400 و بررسی راه‌حل‌های مختلف برای حضور بهتر و موثر‌تر در انتخابات نشان می‌دهد که گویا این‌بار مجمع روحانیون را به‌عنوان تشکل میداندار اصلاح‌طلبان در آوردگاه 1400 بدانیم. حجت‌الاسلام سیدمحمد‌علی ابطحی درباره جزئیات جلسه اخیر مجمع می‌گوید: «قرار شد که کمیته‌ای در مجمع روحانیون مبارز تشکیل شود تا در این کمیته بحث‌ها درخصوص اینکه ما چگونه می‌توانیم موانع مشارکت فعال خودمان و جامعه را از سر راه برداریم بحث و بررسی صورت گیرد.»
میدان‌دار اصلاح‌طلبان در 1400
شامگاه دوشنبه 5 آبان بود که اعضای مجمع روحانیون مبارز جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی تشکیل دادند و طی آن راه‌های مشارکت بهتر و چگونگی اقناع جامعه برای حضور در انتخابات 1400 را مورد بررسی قرار دادند. بااین‌حال برخی معتقدند اینکه بزرگان و پیران جریان اصلاحات پس از سال‌ها وارد عرصه سیاست عملی شده‌اند و می‌خواهند میدانداری کنند نشان از آن دارد که شرایط عمومی جامعه چندان به نفع اصلاح‌طلبان نیست و باید همت مضاعفی صورت گیرد تا ابتدا رویکرد مردم را نسبت به فرآیند انتخابات و حضور و مشارکت در این مهم تغییر داد و پس از آن با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان همواره بر مدار محوریت مطالبات مردم حرکت کرده‌اند و هر زمان که قدرت در اختیار آنها بوده و اختیارات لازم را داشته‌اند توانسته‌اند با اقدامات عملی خود در حوزه‌های مختلف رضایتمندی جامعه را ولو به‌صورت نسبی برآورده سازند، نگاه جامعه را نسبت‌به اصلاح‌طلبان مثبت نمود. عملکردهای انتقادآمیز دولت که موجبات نارضایتی و اعتراضات مردم را فراهم کرده از یک‌سو و عدم تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تحت عنوان فراکسیون امید باعث شده تا امروز اگر نگوییم مردم از اصلاح‌طلبان رویگردان شده‌اند اما نگاه خنثی به اصلاح‌طلبان دارند و از آن سرمایه اجتماعی سال 96 خبری نیست. درک همین مساله بود که باعث شد آیت‌ا... موسی خوئینی‌ها در خصوص انتخابات 1400 و لزوم مشارکت مردم در انتخابات بیانیه‌ای صادر کند. جلسه اخیر مجمع روحانیون به ریاست رئیس دولت اصلاحات را نیز می‌توان پیرو همین مساله قلمداد کرد. آنچه مسلم است مجمع به دنبال راهکارها و راه‌حل‌هایی است که طی آن اصلاح‌طلبان هر چه بهتر در انتخابات پیش رو حضور یابند. قدر مسلم جریان‌های مختلف اصلاح‌طلب نیز در نهایت گوش به فرمان رئیس دولت اصلاحات و مجمع روحانیون مبارز خواهند بود. همین امر باعث می‌شود که مجمع روحانیون را با محوریت رئیس دولت اصلاحات و موسوی‌خوئینی‌ها تشکل اصلی و میدان‌دار اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 بدانیم.
جزئیات جلسه مجمع روحانیون
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص آخرین فعالیت‌های مجمع روحانیون مبارز، روند جلسات و تصمیم‌گیری آنها درخصوص انتخابات، گفت مساله انتخابات از چند جلسه قبل مطرح بود، البته نه به‌صورت جاری که اکنون بحث آن وجود دارد یا موضوع بحث هم شرکت در انتخابات یا معرفی کاندیدا باشد، بلکه بیشتر از همه حساسیتی نسبت به اصل انتخاب کردن و حقوق مدنی مردم و تحقق جمهوریت بود که اعضا احساس می‌کردند که جمهوریت نظام دچار یک آفت شدید شده است. ایلنا نوشت، حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی: با اشاره به آسیب‌های واردآمده بر جمهوریت نظام، اظهار داشت: این آسیب به جمهوریت فراتر از انتخابات در این دوره یا دوره‌ قبل است و باید به این مساله یک توجه ویژه‌ای شود که برگزاری انتخابات با مشارکت بالای مردم بر مبنای قانون اساسی است که زیبنده نظام جمهوری اسلامی است. وی افزود: مجموعه دیدگاه‌ها این بود که این مساله در طول این ایام دچار خلل شده و بخش جمهوریت دچار آسیب فراوان شده است، لذا لازم است که مجمع روحانیون مبارز به عنوان یک مجموعه فعال در عرصه سیاست دیدگاه خود را نسبت به اصل انتخاب کردن، انتخابات، قدرت انتخابات و توجه به مردم را بازتاب داده و دنبال کند. عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به بیانیه اخیر موسوی‌خوئینی‌ها، بیان داشت: بعد از انتشار بیانیه آیت‌ا... موسوی‌خوئینی‌ها اگرچه آن بیانیه، بیانیه مجمع نبود اما با یک خیز جدیدی این مساله گرفت و موضوع در جلسات مجمع روحانیون که خود آقای خوئینی‌ها هم در آن حضور داشتند، به‌صورت جدی‌تری مطرح شد و اکنون چند جلسه است که در مورد این موضوع صحبت می‌شود. وی ادامه داد: از مهم‌ترین نکاتی که در این بحث‌ها مورد اشاره قرار گرفت این بود که اصل انتخاب کردن یک حرکت عمومی است و این باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد، لذا فرزندان امام و انقلاب نباید اجازه دهند که مردم جایگاه اصلی خود را از دست دهند و باید برای این مساله راهکارهایی پیدا کنند. ابطحی با اشاره به ناامیدی در میان اعضای مجمع روحانیون، گفت: اگرچه در همان جلسه هم مطرح شد که این امیدواری به یک تغییر در روش حاکمیت به چشم نمی‌خورد اما می‌توانستیم این پیش‌فرض را کنار بگذاریم و بگوییم که می‌توان برای احقاق حقوق مردم و زمینه‌سازی برای حضور مردم فعال بود تا ببینیم که این تصویری که ما اکنون داریم همچنان درست است یا خیر. به عبارت دیگر، باید بسنجیم و ببینیم که مزه انتخابات مجلس یازدهم به مذاق حاکمیت خوش آمده است و برای آینده هم می‌خواهد همین گونه ادامه دهد یا خیر؟ وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل اصلی افزایش مشارکت در انتخابات این است که مردم احساس کنند که شرکت و حضور آنها در انتخابات موثر است، اظهار کرد: به همین دلیل قرار شد که کمیته‌ای در مجمع روحانیون مبارز تشکیل شود تا در این کمیته بحث‌ها درخصوص اینکه ما چگونه می‌توانیم موانع مشارکت فعال خودمان و جامعه را از سر راه برداریم بحث و بررسی صورت گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/195412/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی