ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اولین قطارهای چینی چه زمانی به تهران می رسند؟ آسیا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران جزییات قرار داد واگن های چینی را تشریح کرد.

شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با اکوایران درباره آخرین دستاوردهای سفر به چین، گفت: روز 28 مهرماه 1402 دو تفاهم‌نامه و دو قرارداد با طرف‌های چینی امضا کردیم. تفاهم‌نامه‌ها در راستای توسعه همکاری‌های مجموعه شهرداری تهران با شُرکای چینی بود.
وی افزود: یکی از این دو تفاهم‌نامه در ادامه استفاده از ظرفیت مجوز خرید 1050 دستگاه واگن برای متروی شهر تهران است. برای تولید 259 دستگاه شبیه به همان چیزی که در کنسرسیوم 630 وجود دارد، یک تفاهم‌نامه با طرف چینی منعقد شد. عملاً می‌توانیم بگوییم با عملیاتی شدن این تفاهم، از ظرفیت 1050 دستگاه استفاده کردیم.
شیخ‌طاهری ادامه داد: موضوع دوم به ایجاد ظرفیت جدید برای واگن‌سازی تهران برمی‌گردد. این شرکت به‌عنوان تنها مجموعه تولیدکننده واگن در ایران است که متولی اصلی آن شهرداری تهران است. برای اجرای قرارادهایی که درباره آن صحبت شد، لازم است زیرساخت مناسبی وجود داشته باشد؛ زیرساخت کنونی پاسخگوی تولید این حجم از واگن را ندارد.
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران اضافه کرد: سهم داخلی‌سازی در قراردادهایی که منجر به خرید 1500 دستگاه واگن در 20 سال گذشته شده، به سطح داخلی‌سازی کمتر از 30 درصد رسیده است. بنا بر این است تا در فاز نهایی قرارداد خرید 630 دستگاه واگن به حجم داخلی‌سازی 55 درصد برسیم.
وی این اقدام را به معنی دو برابر کردن ظرفیت واگن‌سازی تهران نسبت به 20 سال گذشته دانست و گفت: بنابراین لازم است برای اینکه قادر به داخلی‌سازی بشویم، ظرفیت‌سازی کنیم. با امضای تفاهم‌نامه دوم افزایش ظرفیت و توسعه شرکت واگن‌سازی تهران را بالا خواهیم برد. تمام سهامداران توافق کردند که در قالب یک برنامه مهندسی و جامع به توسعه زیرساخت‌های تولید و افزایش حجم داخلی‌سازی واگن‌ها اقدام کنند.
شیخ طاهری با اشاره به انعقاد دو قرارداد طی سفر شهردار تهران به پکن، عنوان کرد: دو قرارداد هم در کنار این دو تفاهم‌نامه امضا شد. این قراردادها دقیقاً به قرارداد 630 دستگاه اشاره می‌کند. قرارداد 630 دستگاه را یک کنسرسیوم قرار است اجرا کند. وظیفه مدیریت این کنسرسیوم و تولید قطار در این قرارداد را شرکای چینی به عهده دارند؛ چراکه ما دانش تولید قطار را به صورت کامل در ایران نداریم.
مدیرعامل واگن‌سازی تهران خاطرنشان کرد: بنابراین مسئولیت این بخش با ما نیست، اما شرکت واگن سازی تهران به عنوان پیمانکار اصلی این قرارداد، در این کنسرسیوم حضور دارد و در راستای روشن شدن وظایف این شرکت، لازم بود قراردادی بین ما و طرف چینی منعقد و سهم و مبلغ پرداختی شرکت واگن‌سازی تهران دقیقا مشخص بشود.
وی با بیان اینکه یکی از این دو قرارداد، قراردادی خواهد بود که وظایف، حدود و اختیارات و سهم واگن سازی تهران از این کنسرسیوم مشخص می‌کند، اظهار کرد: در قراردادی که با طرف چینی بستیم، این موضوع شفاف شد. لکن برای اجرای این قرارداد لازم است که بخش‌هایی از دانش تولید واگن که ما در کشور نداریم به ایران منتقل شود.
شیخ طاهری بیان کرد: قرارداد دوم، قرارداد «انتقال تکنولوژی» است؛ در طول 20 سال گذشته همواره برای پوشش سطح داخلی‌سازی که حداکثر 30 درصد بود، بخش‌های ساده‌ای از واگن مترو در ایران تولید می‌شد. مانند مونتاژ بدنه یا نصب تزئینات داخلی و یا بخش‌های کوچک برقی. اما در این قرارداد شریک چینی قبول کرده است تا دانش تولید اصلی‌ترین بخش مترو (بوژی) را در اختیار شرکت واگن‌سازی تهران قرار دهد. ما در این قرارداد قادر خواهیم بود که تعداد 840 بوژی را در ایران به‌طور کامل تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با بیان اینکه بوژی اصلی ترین بخش واگن است که آلات ناقله و تجهیزات ترمز روی آن می‌نشینند، گفت: بنابراین بوژی چارچوب اصلی یک واگن است. عملا کارخانه‌ای که واگن‌ساز است باید بوژی‌ساز هم باشد. ما به دلیل اهمیت این بخش از واگن‌ها طی 6 ماه مذاکره با طرف چینی برای اولین بار موفق شدیم تا طرف چینی را متقاعد به انتقال دانش تولید بوژی در قالب قرارداد به کشور کنیم.
وی ادامه داد: در این قرارداد ما به عنوان دانش‌پذیر و شرکت چینی به عنوان انتقال‌دهنده دانش باید شرایطی را فراهم کنیم که در پایان ما قادر باشیم 840 بوژی را در ایران تهیه کنیم. این یک توفیق بزرگ برای ماست و با این اتفاق ما گام بسیار بزرگی را به سوی داخلی‌سازی به معنای واقعی برداشیتم و انشالله در آینده تولید کامل واگن بسیار ساده‌تر از گذشته خواهد شد.
شیخ‌طاهری با اشاره به تأثیر حضور شهردار تهران در این سفر گفت: با حضور آقای زاکانی اتفاقات خوبی در این سفر افتاد؛ از جمله اینکه طرف چینی قبول کرد که هزینه انتقال تکنولوژی را به میزان 50 درصد کاهش بدهد. اتفاق دوم برنامه‌ریزی برای کاهش مدت زمان تولید و تحویل بود. مقرر شد که اولین واگن‌ها را حدود یک‌سال آینده به ایران وارد کنیم.
مدیرعامل واگن‌سازی تهران در پایان ابراز امیدواری کرد اولین سری از قطارهای جدید مترو تا اواخر سال آینده به تهران برسند و مجموع قرارداد نیز حداکثر ظرف مدت 50 ماه تکمیل و تحویل ایران شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1075151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سودای جدایی‌طلبی شهرک‌نشینان شمال فلسطین اشغالی از اسرائیل

معاریو: ارتش اسرائیل راه‌حلی برای مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله ندارد

خاندوزی: رکورد ورود سرمایه خارجی شکسته شد

چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهرهای بزرگ دنیاست؟

بهره برداری از طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس جمهور

آیین واگذاری بیش از 7 هزار زمین و واحد مسکونی نهضت ملی با حضور رئیس جمهور

نماینده مجلس: با یک آیه و شعار که بانکداری اسلامی نمی‌شود

1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

با کمک شورای نگهبان می توان برای بهبود اقتصاد گام اساسی برداشت

وزیر اقتصاد 3 مجتمع تولیدی را در منطقه ویژه سلفچگان افتتاح کرد

جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

تاکید استولتنبرگ بر عدم حضور نیرو‌های ناتو در اوکراین

سفارش میلیارد یورویی تسلیحاتی آلمان از آمریکا

افزایش شمار شهدای غزه به 34 هزار و 904 نفر

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

بانک مرکزی: نرخ تورم 38.8 درصد شد

پوتین: نیروهای راهبردی روسیه در حالت آماده‌باش هستند

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب لبنان؛ 4 نفر شهید شدند

آخر هفته آرام در بازار سکه و طلا؛ دلار در کانال 61 هزار تومان تثبیت شد

تجلیل مدیرکل بنیاد کرمانشاه از خانواده شهید «کریمی»

دیدار مدیرکل مراجعات و پاسخگویی ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانباز معزز حمید گلچی در قم

حدود 1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

جانبازان گرانقدر در صف اول ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت هستند

پیش‌بینی جدید موسسه اقتصاد آلمان/ بزرگترین اقتصاد اروپا دچار رکود می شود

حضور دو هیئت تجاری چینی و پاکستانی در استان، رهاورد نمایشگاه اکسپو

سردبیر بخارا: خارج از حوزه تمدنی ایران نمی‌توانم زندگی کنم

تداوم «دستاوردسازی» با آمار؛ آیا تراز تجاری ایران واقعا مثبت است؟

ارزیابی سفری مهم؛ ترمیم رابطه؟

پنتاگون هم توقف ارسال تسلیحات به تل‌آویو را تایید کرد

لحظه بمباران دو برج مسکونی در شهر رفح

روس‌ها هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی را جشن گرفتند

افزایش اندک قیمت مرغ

قیمت نفت صعودی شد

ادای احترام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدا در گلزار امامزاده ابراهیم قم

ستاد ارتباطات مردمی در مرکز توانبخشی ایثار قم برپا شد

دیدار نماینده تام ‌الاختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید کنسولگری ایران

آتش‌سوزی در انبار ضایعات منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال گازی در منطقه در جهت تحقق منافع ملی و توسعه درآمدهای ارزی

تاکید پوتین بر لزوم تعمیق همکاری‌ها در منطقه اوراسیا

دست‌های بسته نتانیاهو

راز حذف رابرت مالی

سرمقاله مردم سالاری/ سفر مثبت گروسی و پیام ویژه احیای برجام

ماجرای تعلیق ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل

بازداشت 86 دانشجو دانشگاه سوربن فرانسه

حمله هوایی اسرائیل به دفتر جنبش نجباء در دمشق

شلیک مستقیم تانک اسرائیلی به چادر آوارگان فلسطینی در رفح

طالبان فعالیت «افغانستان اینترنشنال» را ممنوع کرد

لاپید: تهدید بایدن درباره عدم ارسال سلاح، نتیجه عملکرد ناموفق نتانیاهو است