ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فعالان بخش خصوصی: با تعطیلی پنچشنبه ها، قطع ارتباط هفتگی ایران با بازارهای جهان 4روز می شود اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تعداد کثیری از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در واکنش به اقدام مجلس برای تعطیلی پنجشنبه و جمعه کارزار «درخواست و مطالبه برای تعطیل کردن شنبه به جای پنجشنبه» را راه‌اندازی کرده‌اند. در حال حاضر نزدیک به 12هزار نفر این کارزار را امضا کرده‌اند.
فهیمه اکبری صحت در اکونگار نوشت: در بیشتر کشورها شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل هفته هستند و در بعضی کشورهای مسلمان، جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل تعیین شده‌اند.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان به دلیل همگام بودن با بقیه جهان، تعطیلات خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده‌اند.
کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در آبان ماه 1398 تصمیم گرفت تا بر اساس ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کاری را از 44 ساعت به 40 ساعت کاهش داده و تعطیلات آخرهفته از یک روز به دو روز افزایش یابد، اما عمر مجلس دهم به تصویب آن نرسید. 
پس از روی کار آمدن مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیه‌ای مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی کلید خورد و از سوی بخش خصوصی با استقبال بالایی رو به رو شد. در اصل هدف این طرح ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای و جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری بود.
درحالی که فعالان بخش خصوصی در دیدار با نمایندگان و رییس مجلس بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها تاکید داشتند و مجلس هم نظر موافق خود را در این رابطه اعلام کرده بود، به یکباره کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفت که طبق مصوبه قبلی روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کشور در نظر گرفته شود. صبح امروز اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس رسما عنوان کردند که پنجشنبه‌ها به عنوان روز تعطیل در نظر گرفته خواهد شد.
کارزار درخواست و مطالبه برا تعطیل کردن شنبه به جای پنجشنبه این اقدام مجلس با واکنش‌هایی از سوی فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و فعالان اجتماعی رو به رو شد. راه‌اندازی کارزار برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه از روز گذشته آغاز و نزدیک به 12 هزار نفر تا زمان نگارش این گزارش آن را امضا کردند.
در متن این کارزار آمده است: هم اکنون در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا تعطیلات هفتگی شامل روزهای شنبه و یکشنبه بوده که در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران ایام کاری مشترک با دنیا سه روز در هفته کاهش و التبع ضمن تشدید خسارات ناشی از تحریم و منزوی کردن ایران و تبعات جبران ناپدیری بر تولید ناخالص داخلی تجارت خارجی و برخی از ارکان توسعه پایدار در کشور منتج خواهد شد.»
بیانیه اتاق بازرگانی تهران درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای در مورد افزودن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات پایان هفته عنوان کرد که تصمیمی گرفته شده که نشانه عدم باور قلبی و ذهنی به بخش خصوصی است.
واکنش فعالان اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی به تعطیلی پنجشنبه‌ها پدرام سلطانی، فعال اقتصادی کشورمان در شبکه ایکس در واکنش به تعطیلی پنجشنبه‌ها نوشت: روز شنبه در همه کشورهای مسلمان جزو تعطیلات آخر هفته است. بیش از 95درصد از مسلمانان دنیا روز شنبه تعطیل هستند. حالا مجلس انقلابی به دلیل اینکه یهودیان شنبه تعطیلند می‌خواهد پنحشنبه را تعطیل کند! 8/1میلیارد مسلمان که شنبه تعطیلند را نمی‌بینید، اما 15میلیون یهودی را می‌بینید.

ایرانیان جهان

تصویب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، مصداق «خودتحریمی« است / فرصت تعامل تجاری با دنیا را از خود سلب می‌کنیم ​
عباس آرگون،عضو هیات رئیسه اتاق تهران در این رابطه به «اکونگار» گفت: از زمانی که موضوع افزایش تعطیلات آخرهفته مطرح شد، بخش خصوصی طی جلساتی با رییس مجلس و اعضای کمیسیون اجتماعی چالش‌ها و مشکلات تعطیلی پنجشنبه و جمعه را مطرح کرد و درخواست این بود که شنبه به عنوان روز تعطیل در نظر گرفته شود که در آن زمان رییس مجلس صراحتا با این موضوع موافقت کرد.
وی افزود: 90درصد کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیل هستند و 10 درصد باقی مانده روزهای جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات در نظر گرفته‌اند، اگر تعطیلی پنجشنبه تصویب شود، ایران تنها کشوری است که تعطیلات کاملا متفاوت با کشورهای دنیا دارد.
این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: با این شرایط فرصت تعامل با دنیا را از خودمان می‌گیریم و این اقدام مجلس نوعی خودتحریمی است به عبارت دیگر، تصویب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، مصداق «خودتحریمی» است که همگام سازی فعالان اقتصادی بازارهای جهانی و دسترسی بیشتر آنها به بازارهای بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.

ایرانیان جهان

آرگون با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که باید مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه و اروپایی بازسازی شود، گفت: با تعطیلی پنجشنبه و جمعه شرکت‌های داخلی شرایط فعالیت ندارند از سوی دیگر بازارهای بین‌المللی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و عملا فعالان اقتصادی کشورمان چهار روز در هفته را از دست داده و برای کار تنها 3روز فرصت دارند.
عضو هیات رئیسه اتاق تهران تاکید کرد: اگر تقویم کاری کشورمان با تقویم بین‌المللی هماهنگ باشد علاوه بر رونق اقتصادی منجر به توسعه گردشکری، رشد تبادلات ترانزیتی و افزایش مبادلات توسعه‌ای و رفاهی می‌شود.
وی تصریح کرد: تعطیلی پنجشنبه‌ها به معنای افزایش هزینه‌های گوشه‌گیری اقتصادی است و در این صورت نباید هیچ انتظاری برای تحول اقتصادی داشت. کشورمان عضو بریکس و پیمان شانگهای است، اما در روزهایی که به عنوان روز کاری این کشورها در نظر گرفته می‌شود ما در تعطیلات هستیم و فرصت‌های همکاری از دست می‌رود.
قطع ارتباط 4روزه فعالان اقتصادی با دنیا جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران هم در این رابطه به «اکونگار» گفت: با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه عملا فعالان اقتصادی 4 روز با دنیا قطع همکاری می‌کنند.
وی افزود: بخش خصوصی صد در صد مخالف مصوبه مجلس است و اتاق بازرگانی تهران طی بیانیه‌ای خواستار لغو این مصوبه و جایگزین کردن روز شنبه به جای یکشنبه شده است.

ایرانیان جهان

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به راه‌اندازیز کارزار لغو مصوبه تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که وجود دارد این است که دولت در هیچ زمینه‌ای با بخش خصوصی شفاف نیست. موضوع تعطیلات آخر هفته باید به مناظره گذاشته می‌شد تا بخش خصوصی هزینه و فایده آن را تحلیل کند، اما متاسفانه دولت خود را قیم مردم می‌داند و بدون مشورت در تمامی زمینه‌ها اقدام می‌کند.
نمایندگان مجلس درکی از شرایط بخش خصوصی ندارند بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی هم در رابطه با نتایج تعطیلی پنجشنبه‌ها به «اکونگار»گفت: مهمترین دستاورد تعطیلی پنجشنبه و جمعه قطع ارتباط چهار روزه کشور با بازارهای بین‌المللی است.
وی ادامه داد: تبعات این تصمیم در مورد کالاهای مصرفی بسیار بالا است.یک بال اقتصاد مقاومتی صادرات بود. اگر صادرات بخوایم کشور رونق صادراتی داشته باشد باید با تقویم کار جهانی هماهنگ باشیم، اما تصمیم مجلس رسما ما را از تقویم کار جهانی حدف می‌کند.

ایرانیان جهان

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: هر ساله دولت رسما بر علیه شعار سال فعالیت می‌کند. در سال جهش تولید تصمیمات رسما ضد تولید گرفته می‌شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: نمایندگان مجلس درکی از شرایط فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ندارند هرچه ارتباط با بازارهای بین‌المللی کمتر شود، اقتصاد کشور ضعیف‌تر خواهد شد.
وی گفت: نمایندگان مجلس ماهیت بخش خصوصی را درک نمی‌کنند و نمی‌دانند یک واحد اقتصادی(تولیدی، خدماتی و یا صادراتی) به چه معضلات و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: احتمال لغو تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه تعطیلی پنجشنبه های مدارس ابتدایی از هفته آینده

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1125689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهادت 34 فلسطینی در حملات امروز اشغالگران به نوار غزه

دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

استعفا، تغییر شغل و ترک کار پرستاران

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟ توقف در بدیهیات

عربستان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

اینستاگرامی‌ها ماندند و پس گرفتند

خروج علیه شهردار

حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

اعتراضات دانشجویی؛ مقایسه با آمریکا کمکی به طرفداران وضع موجود نمی‌کند

واکنش روزنامه شهرداری تهران به افشای قرارداد 2 میلیارد یورویی: آقای دادستان کجاست؟

مصر: «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

علی‌اف: روند علامت‌گذاری مرز‌ها بین ارمنستان و آذربایجان آغاز شده است

رسانه عبری طرح جدید پیشنهادی به حماس را رسانه‌ای کرد

وزیر اول اسکاتلند استعفا داد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

کاهش قیمت ارز پس از ورود مجلس

3 سال پس از یکدستی قدرت؛ موقعیت طلایی یا گره کور؟

جدایی شورا از زاکانی

سهامداران بودجه

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود

تحلیلگر صهیونیست: السنوار درخشان‌ترین استراتژیست منطقه است

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم

کره شمالی مشتری خودرهای شرکت سایپا شد!

کنایه‌ی مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به نحوه مدیریت راه‌آهن کشور