ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90 اخبار ایران

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - با وجود افزایش فقر در جامعه دولت امکانات کمتری برای سیاست‌گذاری در جهت کاهش فقر در اختیار دارد.بر این اساس شاخص سرانه حقیقی بودجه عمومی، در سال 1403 به سطح سال 1390 خواهد رسید. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بودجه عمومی از دو طریق می‌تواند بر روی نرخ فقر اثرگذاری باشد. از یک سمت اثرگذاری بودجه عمومی بر روی عملکرد اقتصادی است که ممکن است منجر به رشد اقتصادی و یا تورم شود که به اثرگذاری غیرمستقیم بودجه عمومی بر روی نرخ فقر شناخته می‌شود.
اما در سوی دیگر بودجه عمومی کارکرد دیگری دارد که به توزیع درآمد مشهور است و با هدف فقرزدایی به تخصیص اعتبارت حمایتی می‌پردازد که از طریق مالیات‌ها تأمین مالی می‌شوند. ارزیابی مکانیزم‌های اثرگذاری بودجه عمومی بر روی نرخ فقر نشان‌می‌دهد که آیا لایحه بودجه سال 1403 با مولفه‌های که گفته شد در سال آینده حامی فقرا خواهد بود یا خیر.
بر اساس داده‌های برآوردی سرانه حقیقی بودجه عمومی ، این شاخص در سال 1403 به سطح سال 1390 خواهد رسید به‌عبارت دیگر بر اساس لایحه بودجه، دولت در سال 1403 معادل 5 میلیون تومان به قیمت‌های ثابت سال 1395 برای هر ایرانی هزینه خواهد که دقیقاً معادل همان مبلغ در سال 1390 است. این در حالی است که اگر از منظر فقر (که یکی از موضوعات مهم است که بودجه نسبت به آن مسئولیت دارد) به موضوع توجه شود، جمعیت فقرا در سال 1403 در کشور حدود 10 میلیون نفر بیشتر از سال 1390 است. با فرض اینکه کاهش سرانه بودجه به معنی کاهش به نسبت مساوی میان همه موضوعات بودجه‌ای باشد، می‌توان نتیجه گرفت با وجود افزایش قابل توجه نرخ فقر، امکانات بودجه برای مقابله با فقر در سطح سال 1390 قرار دارد.
این گزارش ادامه می‌دهد که لایحه بودجه سال 1403 نشان‌می‌دهد که نسبت بودجه عمرانی به تولید ناخالص داخلی در کشور همچنان روندی نزولی دارد، این مسئله در کنار کاهش حقیقی هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی، نشان دهنده کاهش اثرگذاری بودجه بر روی رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش نرخ فقر است. 
این گزارش توضیح می‌دهد که بر اساس داده‌های برآوردی شیب کاهشی شاخص نسبت کسری تراز عملیاتی به تولید ناخالص داخلی برای سال 1403 تندتر شده و این کاهش به‌دلیل تکیه بیشتر بر درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌های بودجه‌ای و نرخ رشد اقتصادی مناسب در سال‌های اخیر است. فارغ از سایر تبعات این مسئله که در جای خود قابل تحلیل است، به‌طور کلی این موضوع از منظر کاهش کسری بودجه و تبعات آن برای تورم و افزایش فقر می‌تواند مثبت ارزیابی شود. با این حال، ترکیب جمعیت پرداخت کننده مالیات خود می‌تواند از منظر تأثیر بر فقرا یا جمعیت نزدیک خط‌فقر قابل تحلیل باشد. 
هرچند که سیاست‌گذار سعی کرده مالیات بر ارزش افزوده اثر کمتری بر روی فقرا داشته‌باشد، با این حال این شیوه مالیات ستانی، روش ایده آل برای توزیع درآمد و مقابله با فقر نیست. ایده‌آل‌ترین نوع مالیات در مقابله با فقر، مالیات بر مجموع درآمدها است و سازه مالیاتی در ایران فاصله زیادی با شرایط مطلوب دارد.
در این گزارش مطرح می‌شود که تسهیلات تکلیفی اشتغال‌زایی که بخشی از آن به فقرا اختصاص می‌یابد از ظرفیت‌های خوب دیده شده در بودجه‌های سال‌های اخیر است که مبلغ آن در بودجه سال 1403 نیز افزایش یافته‌است. با این حال، عملکرد ضعیف این تسهیلات در سال‌های گذشته امید به تأثیر قابل توجه آن بر کاهش فقر از طریق اشتغال و توانمندسازی را مبهم می‌کند.
در این گزارش آمده است که بر اساس قوانین برنامه و با توجه به رشد 35 درصدی حداقل دستمزد، متوسط مستمری کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز باید 35 درصد افزایش یابد با این حال در بند (ذ) تبصره 15 بخش اول قانون بودجه سال 1403 میزان رشد مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد (30%) تعیین شده است که کمتر از 35 درصد رشد حداقل دستمزد است. 
فقیرترین فقرا در اولویت کالابرگ قرار بگیرند
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌کند که اعتبارات لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌طور مشخص در لایحه بودجه سال 1403 پیش بینی شود و از جابه‌جایی ردیف‌های تبصره هدفمندی که در سال 1402 در دستور کار دولت قرار گرفت، اجتناب شود. همچنین در شرایطی که دلایل گذشته گسترش فقر در ایران همچنان به قوت خود باقی است ادامه روند فقرزدایی به سبک گذشته در بودجه عمومی خطای سیاست‌گذاری به‌حساب می‌آید، بنابراین اعتبارات حمایتی در بودجه عمومی نیازمند یک بازنگری کلی در راستای اولویت‌بندی و انتظام بخشی است. رویکرد اولویت‌بندی برای تخصیص اعتبارات حمایتی ناکارآمدی‌های کنونی بودجه عمومی در راستای فقرزدایی را کاهش داده و منجر به بهبود اثرگذاری بودجه عمومی بر نرخ فقر می‌شود. به این منظور پیشنهاد می‌شود در تخصیص اعتبارات مربوط به مصارف حمایتی هدفمندی یارانه که اصلی‌ترین بخش بودجه در مقابله با فقر شناخته می‌شود، توجه ویژه به دو گروه فقیرترین فقرا و کودکان، از جمله در موضوع یارانه‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک در اولویت قرار گیرد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1128065/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لاپید کابینه رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت

سفیر انگلیس در مسکو احضار شد

امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد

ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟

نوسان قیمتی گوشت قرمز از 450 تا 880 هزار تومان

سرمایه‌گذاری خارجی 10.7 میلیون دلاری در خراسان شمالی

کشف محموله 10 میلیاردی تنباکوی قاچاق از انباری در جنوب تهران

چینی‌ها برای 12 هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند

ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند

پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد

اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه صهیونیست‌ها

رژه خودرویی در شیکاگو آمریکا در حمایت از غزه

ادعای مضحک مجری BBC و واکنش مهمان برنامه

زنجیره انسانی دانشگاه شیکاگو برای حمایت از غزه

حمله پهپادی حزب‌الله به ارتش اسرائیل

وزارت جهاد کشاورزی: قیمت حبوبات کاهش پیدا می‌کند

جایگزین اسکناس‌ کیلویی؛ چرا پول‌های درشت وارد اقتصاد نمی‌شود؟

فرصت محدود برای دریافت شناسه یکتا

فرمانداران استان ایلام به ساماندهی گلزارهای شهدا توجه ویژه داشته باشند

کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری

پشت پرده کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی

ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین

آوارگی اجباری ساکنان مناطق شرقی رفح در پی تهدید صهیونیست‌ها

ادعای روزنامه اعتماد: آمار نگران‌کننده هواپیماهای سالم کشور؛ فقط 7 تا 8 فروند!

ریزش 20 هزار واحدی شاخص بورس

آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی اعلام شد

مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد

نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه

تابلوها در سطح شهرهای اسپانیا رنگ و بوی فلسطین گرفت

آغاز کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی رفح از سوی ارتش رژیم صهیونیستی

کام‌بک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

انتصاب سرپرست معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نحوه‌ واگذاری زمین به ایثارگران بررسی شد

استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته

دهه 90؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»

مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی

کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران

استرالیا روابط نظامی با فیلیپین را تقویت می‌کند

اسموتریچ: ارتش باید امروز وارد رفح شود

پنج میلیارد سهم به نام کارگران شد

هم چراغ قوه هم پاور بانک

انتصاب سرپرست معاونت سلامت و توانمندسازی بنیاد شهید و امور ایثارگران

طلا هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز می‌کند؟ / شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال

کشف بیش از 47 هزار آمپول قاچاق در تبریز

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: 26500 خودرو در انبارهای غیررسمی پیدا کردیم / مسئولان از خودروهای شوتی حمایت می‌کنند

رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود

مالیات آری؛ اما نه 30 و 50 و 70 درصد!

تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد

سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است

فرصت یا دور باطل؟