ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - عصرایران ؛ ریاض علی فرحانی - اصولا مناطق آزاد در ایران با اهداف کلان و راهبردی چون بهبود محیط کسب و کار حاکم بر مناطق از طریق ارتقای شفافیت ، پیشگیری و مقابله با فساد و بهبود فرایندها، تلاش برای تقویت رقابت پذیری و واگذاری عادلانه و رقابتی فرصت ها به عموم و اجرای طرح های جامع توسعه مناطق و تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی آنها در شرق، ‌غرب، شمال و جنوب ایران راه اندازی شده و با گذشته چند سال از این اقدام هنوز همه اهداف مورد نظر در این مناطق حاصل نشده است.
توسعه مناطق آزاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با مسایل و مشکلاتی همراه بود؛ یکی از مهم ترین چالشها را می توان ناهماهنگی میان اهداف و ابزار دانست : ابزارهایی مانند معافیت های مالیاتی و گمرکی برای رسیدن به اهدافی مانند ایجاد اشتغال، رفاه و توسعه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کافی نیست.
در حالی که اهداف تعریف شده برای این مناطق، ملی هستند، توسعه آنها در ابعاد زیرساختی و سرمایه گذاری بر عهده بخش خصوصی واگذار شده است. بدون توجه به اینکه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، تحلیل هزینه و فایده می کند و صرف مشوق های معافیت مالیاتی و گمرکی برای جذب آنها کافی نیست.
چالشهای جدی را همچون نبود تعریف مشترک ملی از کارکرد مناطق ، محدودیت منابع برای تکمیل و توسعه زیرساخت ها، نبود مدیریت یکپارچه در مناطق ، پایبند نبودن و اجرایی نشدن کامل تکالیف قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را می توان در سپهر کارکردی این مناطق به عنوان نمونه ی ازچالشهای فعلی یادکرد.
شکل نگرفتن بازارهای مالی متناسب با نظامات بین المللی حاکم بر بازار پول، سرمایه و بیمه در کنار ریسک های سیاسی تحمیلی علیه کشورمان از دیگر چالش های موجود در راه رسیدن به اهداف مناطق آزاد است.
یقینا باز تدبیر در اهداف مناطق آزاد و متناسب سازی ابزار و اهداف ضرورتی حتمی برای حرکت معنادار این مناطق برای برطرف شدن چالش های مزبور می باشد.
در حال حاضر اداره سازمان های مناطق آزاد به موجب قانون صرفا برعهده دولت است که به نمایندگی، سازمان منطقه آزاد درقالب شرکت دولتی که سرمایه آن متعلق به دولت است و به شکل درآمد هزینه ای اداره مناطق را به عهده دارند. بنابر این شاید برای غلبه بر چالش محدودیت منابع و نبود امکان تامین مالی دولت، فراهم سازی امکان سرمایه گذاری بخش غیردولتی برای ایجاد مناطق ازاد تجاری صنعتی، بتواند یک راهکار باشد به نحوی که بخش غیردولتی از صفر تا 100 ایجاد و اداره منطقه آزاد سرمایه گذاری کند و البته دولت به عنوان نهاد سیاستگذاری و نظارت عهده دار وظایف حاکمیتی باشد. البته برای این مهم نیازمند اجازه قانونی توسط مجلس خواهیم بود.
این کار از طریق بخش غیردولتی در دنیا تجربه شده و امروز بخشی از مناطق آزاد و مناطق ویژه توسط بخش غیردولتی اداره می شود. به طور مثال تاسیس و اداره منطقه آزادگوادر پاکستان در زمینی به مساحت بیش از 900 هکتار در کنار بندر گوادر و در نزدیکی منطقه آزاد چابهار در اختیار سرمایه گذاران چینی قرار گرفته است.
در مقایسه مناطق آزاد کشورمان با مناطق آزاد سایر کشورها باید شرایط عمومی حاکم بر دو طرف مورد مقایسه را در نظر گرفت و نمی توان مناطق آزاد برخوردار از شرایط نابرابر را با هم مورد مقایسه قرار داد، برخی مناطق آزاد علاوه بر برخورداری کل کشور های میزبان آنها از فضای اقتصادی متفاوت و مزیت دار از مشوق ها و تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران خارجی و داخلی بیشتری نسبت به مشوق های ما برخوردارند که نمونه آن معافیت های مالیاتی است.
ترسیم نقشه استراتژیک برای مناطق آزاد به صورتی که چشم انداز، ماموریت، ارزش ها و اهداف راهبردی مناطق آزاد کشور درآن تعیین شده باشد . طبعا تامین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز کشور هدف کلان ملی پیش روی همه بخش های کشور است و مناطق ازاد نیز مثل سایر اجزای توسعه ملی، باید کشور را در رسیدن به این هدف کلان یاری رسان باشد.
بدون تردید درسال جاری الزاما راهبرداول مناطق آزاد می بایست به تامین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور مدنظر باشد . راهبردهای ذیل این هدف نیز گسترش و تسهیل تولید کالا و خدمات در کسب و کارهای محوری و مزیتهای نسبی مناطق و جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، گسترش صادرات کالا و خدمات و حضور فعال در بازارهای منطقه‏ای و جهانی، کمک به انتقال فناوری‌های پیشرفته به بخش های مختلف اقتصادی کشور و تقویت اقتصاد دانش بنیان است.
تسهیل و تسریع در تأمین نیازها و کالاهای ضروری و راهبردی کشور، تسهیل و کمک به تامین منابع مالی از خارج از طریق توسعه بازارهای پول و سرمایه در مناطق، بهبود محیط کسب و کار حاکم بر مناطق از طریق ارتقای شفافیت ، پیشگیری و مقابله با فساد اداری،مالی و اقتصادی، اصلاح، ساده سازی و بهبود فرایندها و مقررات و ارتقای خدمات عمومی سازمان های مناطق و تقویت پنجره واحد ، توسعه زیرساخت های مربوط به کسب و کارهای محوری مناطق (سایت ها، دسترسی ها، امور زیربنایی، حمل و نقل و ارتباطات)، تقویت سرمایه انسانی و ایجاد اشتغال مولد و کمک به کاهش بیکاری در سطوح منطقه ای و ملی را از دیگر راهبردهایی است که باید در دستور کار کلیه مناطق آزاد قرار گیرد.
تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورهای منطقه بویژه همسایگان را الزاما به عنوان دومین هدف راهبردی مناطق آزاد کشوردانست و‌ با بازتعریف فرصت های سرمایه گذاری متناسب با نیازها و تقاضاهای بازارها و منابع مزیت دار کشورهای منطقه و همسایه برای تولید کالا و خدمات در چرخه و زنجیره ارزش و زنجیره تولید منطقه ای را از جمله راهبردهای تحقق هدف دانست.
جلب و جذب سرمایه گذاران کشورهای منطقه و همسایه برای فعالیت در مناطق، تسهیل و تشویق صادرات کالا و خدمات به کشورهای منطقه و همسایه، مشارکت با فعالان اقتصادی در کشورهای منطقه و همسایه برای بازاریابی و بازارسازی منطقه آزاد و فراهم آوردن بستر حضور ، فعالیت، بازدید و سفر آسان اتباع کشورهای منطقه و همسایه از دیگر راهبردهای تحقق هدف دوم است.
توسعه و تسریع عمران و آبادانی منطقه ای و توانمند سازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی را نیز به عنوان سومین هدف راهبردی مناطق آزاد است : برای تحقق این هدف نیز توسعه مناطق در چارچوب طرح های راهبردی و جامع توسعه هدفمند امورزیربنایی (آب ، برق، گاز و...) مناطق، توسعه هدفمند زیرساخت های حمل و نقل مناطق در هم افزایی با شبکه های ملی ، منطقه ای و بین المللی ، توسعه هدفمند زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی مناطق در دستور کار قرار گیرد.
توسعه مراکز آموزشی فنی،حرفه ای– مهارتی کارآمد در سطوح مختلف مبتنی بر نیازها و تقاضای کسب و کارهای محوری مناطق، توسعه مراکز خدمات بهداشتی و درمانی متناسب با نیاز جامعه محلی و فعالان اقتصادی و بازدیدکنندگان از مناطق، توسعه ظرفیتها ، قابلیتها و استعدادهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی و ساماندهی آن ها در جهت تولید ارزش، طراحی و اجرای برنامه های هوشمند برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی و جلب مشارکت حداکثری ایشان در توسعه منطقه، ترغیب و تشویق اشتغال نیروی کار محلی ماهر در کسب و کارها و صنایع ایجاد شده در مناطق نیز راهبردهای مهم در راستای دستیابی به هدف سوم در مناطق آزاد است.
ازطرف دیگر در تدوین بودجه سالانه مناطق آزاد مسولین مربوطه مکلف شوند برنامه های خود را در چارچوب این نقشه راهبردی تنظیم کنند به نحوی که همه پروژه های عمرانی و سایر فعالیت های آنها باید ناظر برحرکت در مسیر یکی از اهداف استراتژیک باشد و با اجرای این نقشه راه استراتژیک در سال های پیش رو از یک توسعه مطلوب و متوازن برخوردار شویم.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی چگونه است؟ مدیرعامل منطقه آزاد: کیش آماده آغاز واردات خودرو است دبیر شورای عالی مناطق آزاد : چینی ها پل خلیج فارس در قشم را می‌سازند انتصابی دور از ذهن در دولت رئیسی / اولین مدیرعامل زن اهل تسنن

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1129038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت دیپلمات پیشین از «دشواری مدیریت روابط با بغداد و اقلیم کردستان عراق»

انهدام چهارمین پهپاد پیشرفته آمریکایی در آسمان یمن

شهادت یک فلسطینی در کرانه باختری

زلنسکی: پیشروی روس‌ها درخارکف متوقف شده است

راهپیمایی حمایت از غزه در یمن و اردن

کارشناس اقتصادی: تورم شکاف طبقاتی را افزایش و سرمایه اجتماعی را کاهش داد

سراب رشد؛ دامی برای شرکت‌های جاه‌طلب

نات کوین را با بهترین قیمت بفروشید و بخرید!

اثر نان‌خورهای اضافی دولت بر تورم از زبان معاون پیشین سازمان بودجه

تعداد سهامداران بورس 2 برابر شد

وزیر اقتصاد: میراث دار اقتصاد نفتی هستیم

دیدار باقری کنی با رئیس جمهوری تاتارستان

میراث دار اقتصاد نفتی هستیم/ کاهش واردات برنج

ماجرای پیشروی برق‌آسای روسیه در جبهه شمال اوکراین

اصابت چند موشک و راکت به جنوب جولان اشغالی سوریه

فرمول افزایش حقوق بازنشستگان؛ افزایش 869 هزار تومانی برای هر فرزند

انتظارات تورمی آرام گرفت؟

برخورد خشن پلیس بلژیک با معترضان حامیان فلسطین

حملات موشکی و پهپادی اوکراین به شبه جزیره کریمه

افزایش 40 درصدی دوباره حقوق بازنشستگان از این ماه

دیدار معاون رییس جمهور با خانواده شهید مدافع حرم «نریمانی» در کرج

سیاست‌های مالیاتی چگونه طبقه متوسط را هدف گرفته است؟

شلیک انبوه موشک‌های حزب‌ الله به سمت سرزمین‌های اشغالی

رخنه مبارزان قسام به پشت خطوط نظامیان صهیونیست

آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه

ریشه‌های پنهان شکست دولت در سیاست «مالیات بر خانه های خالی»

قیمت شکر چند است؟

پیری جمعیت بزرگترین آسیب را به یک جامعه وارد می‌کند

هر سه قوا به تکلیف خود در مبارزه با فقر و گرانی عمل کنند

نمایندگان مجلس تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی را مدنظر قرار دهند

دولت و مجلس به شکل جهادی دنبال رفع مشکلات اقتصادی باشند

مخالفت امام‌ جمعه سمنان تعطیلی شنبه‌ها؛ اقتصاد بهانه است

نمایندگان منتخب، ساختار بودجه را اصلاح کنند

انتقاد امام جمعه خوشاب از حقوق عقب افتاده کارگران راه آهن

دولت‌مردان برای حل مسائل اقتصادی تلاش کنند

جمهوری اسلامی در مواجهه با دست‌اندازی‌های دیگران منطق دارد

شهادت جوان فلسطینی در کرانه‌باختری

افزایش قیمت بیت کوین تا 66 هزار دلار

قیمت جهانی طلا بازهم بالا رفت

همگام با کاهش نرخ ارز، سکه و طلا دوباره ارزان شد

رسیدگی به مشکلات 8 بنگاه اقتصادی استان بوشهر

واکاوی یک بازی/ اقتصادی‌ترین پیروزی تیم مورایس

پیگیری شش مشکل فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی توسط کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی

رفع مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال هدف نمایندگان مجلس باشد

شرکت‌های دانش‌بنیان ایلام حمایت می‌شوند

چگونه لابی‌های باکو، آمریکا را علیه ایران می‌شورانند؟

حمله بالگرد رژیم صهیونیستی به ماهیگیران در دریای غزه

تایلند کشته شدن دو اسیر خود در غزه را تأیید کرد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

شرکت‌های دانش‌ بنیان ایلام حمایت می‌شوند