ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مانور نمایشی آمریکا و اسرائیل در مذاکرات آتش بس غزه خواندنی ها

مانور نمایشی آمریکا و اسرائیل در مذاکرات آتش بس غزه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مهر / مذاکراتی که برای آتش بس غزه و تبادل اسرا در قاهره جریان دارد بیش از هر چیزی یک مانور آمریکایی-صهیونیستی برای تحقق اهداف آنهاست؛ چیزی که مقاومت به خوبی از آن آگاه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری العهد در گزارشی نوشت: طی هفته‌های گذشته اخبار متعدد و ضد و نقیضی از مذاکرات مربوط به آتش بس و تبادل اسرا در نوار غزه مطرح شده و رسانه‌های عبری و غربی و برخی رسانه‌های عربی اخیراً ادعا کردند که حماس با پیشنهاد مصر که در واقع پیشنهاد رژیم صهیونیستی و آمریکاست موافقت کرده است. اما هدف اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی در هر مذاکره‌ای آن است که قوی‌ترین و مؤثرترین کارت مقاومت که همان کارت اسرا است را از دستان آن بیرون بیاورند.
العهد در ادامه نوشت: در این میان اشغالگران با تهدید حمله به رفح که حتی اگر انجام هم بشود چیزی جز شکست نصیب اشغالگران نمی‌کند، به دنبال باج گیری از مقاومت هستند. طی 7 ماهی که از جنگ گذشته رژیم صهیونیستی نتوانسته هیچ صحنه‌ای از پیروزی را برای خود به نمایش بگذارد و اکنون به دنبال راهی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها و ارائه دست کم یک تصویر پیروزی است.
در ادامه این گزارش آمده است: بنابراین پایان دادن به مسئله اسیران قبل از آتش بس همه جانبه و توقف کامل جنگ و کسب تضمین‌های واقعی جهت بازسازی غزه و شکستن محاصره آن، بزرگترین اشتباهی است که مقاومت می‌تواند مرتکب شود که البته رهبران مقاومت فلسطین و در رأس آنها حماس کاملاً به این نکته واقف هستند و همواره تاکید کرده‌اند که هیچ توافقی را بدون پایان کامل جنگ نمی‌پذیرند و در هر توافقی باید مسئله آتش بس دائمی به طور مکتوب ذکر شود.

فریبکاری صهیونیست‌ها در سند پیشنهادی به حماس
در سند پیشنهادی که رژیم صهیونیستی از طریق مصر به حماس تحویل داد درباره عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از محور نتساریم به سمت مرزهای نوار غزه صحبت شده که برخی آن را یک شاخص مثبت می‌دانند اما واقعیت آن است که ارتش اشغالگر بعد از ناامیدی از کسب هرگونه دستاورد در این محور تصمیم به عقب نشینی از آن گرفته؛ جایی که نظامیان صهیونیست در معرض حملات مداوم و سنگین رزمندگان مقاومت فلسطین قرار داشتند و اکنون ارتش صهیونیستی می‌خواهد عقب کشیدن نیروهای خود از این محور را در قالب نرمش اسرائیل در مذاکرات توصیف کند.
اما اجازه دادن به اهالی شمال غزه برای بازگشت به منازل و شهرها و اردوگاه‌هایی که ویران شده، آن هم بدون باز شدن کامل گذرگاه‌ها و بدون شکستن کامل محاصره و همچنین در سایه عدم تضمین ورود کمک‌های کافی بدون مانع به نوار غزه، در قالب باج‌خواهی بیشتر از فلسطینی‌ها محسوب می‌گردد.
در این میان چند کارت وجود دارد که مانع تحقق اهداف جنایتکارانه آمریکایی- صهیونیستی علیه غزه می‌شود:
-اولین کارت مربوط به کارت اسراست که مهم‌ترین برگ برنده در دست مقاومت است و عاملی شده برای تشدید فشار افکار عمومی و خانواده‌های اسرای صهیونیستی علیه نتانیاهو و کابینه وی.
-کارت دوم مربوط به ترس آمریکا از گسترش دایره درگیری در منطقه و ورود همه گروه‌های مقاومت به جنگ با رژیم صهیونیستی به شکل گسترده و بی‌سابقه است.
-کارت بعدی مربوط به تشدید موضع ترکیه علیه رژیم صهیونیستی و پیامدهای تصمیم این کشور برای توقف مبادلات تجاری با این رژیم است که حجم این مبادلات پیشتر به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسید و شامل 5 درصد از واردات رژیم صهیونیستی بود.
-کارت چهارم مربوط به ترس از انفجار اوضاع در مصر در صورت ورود آوارگان از غزه به این کشور و مجبور شدن ارتش مصر برای جلوگیری از ورود فلسطینی‌ها به داخل اراضی مصر می‌شود.
-خیزش دانشجویی عظیم در آمریکا که به سایر کشورهای جهان هم گسترش پیدا کرده کارت دیگری است که مانع تحقق اهداف جنایتکارانه آمریکایی صهیونیستی می‌شود. این جنبش بزرگ دانشجویی فشار زیادی را بر دولت بایدن و حزب دموکرات وی وارد کرده و موقعیت او را به شکل واقعی در انتخابات ریاست جمهوری آینده به خطر انداخته است. در همین زمینه هرگونه ورود زمینی ارتش صهیونیستی به رفح عواقب بسیار سنگینی برای دولت بایدن و موقعیت او در انتخابات خواهد داشت.
-فشار جمعی کشورهای حامی فلسطین از طریق سازمان‌های بین‌المللی و اقدامات سیاسی و حقوقی و دیپلماتیک مانند قطع روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم دیگر کارت فشار علیه آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شود و اگر این رژیم به رفح حمله کند این فشارها به مراتب بیشتر خواهد شد.
میزان جدیت معامله تبادل اسرا و آتش بس در غزه چقدر است؟
در شرایطی که مذاکرات آتش بس در غزه که در قاهره برگزار می‌شود هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده، ایالات متحده که مواضع یک جانبه خود در حمایت از رژیم صهیونیستی را ثابت کرده، به شکل لفظی متعهد شده که جنگ را به طور کامل متوقف می‌کند اما با این وجود نباید نیت فریبنده اسرائیلی -آمریکایی را نادیده گرفت و فریبکاری این دو طرف بر کسی پوشیده نیست.
در اینجا باید به چند نکته توجه داشته باشیم:
-اول اینکه هدف مشترک آمریکا و اسرائیل رسیدن به یک توافق مرحله‌ای است که مرحله اول آن شامل تحقق اهداف استراتژیک واشنگتن و تل آویو می‌شود. این مرحله مربوط به آزادی اسرای اسرائیلی است. بنابراین محتمل‌ترین گزینه آن است که کابینه نتانیاهو به محض رسیدن به اهداف خود جنگ را از سر بگیرد و کارت اسرا را از حماس بدزدد و یک کشتار بزرگ در رفح به راه بیندازد.
-گرفتن بزرگترین کارت قدرت از دست مقاومت یعنی کارت اسرا بایدن را قادر می‌سازد تا نجات اسرای اسرائیلی را در سطح داخلی آمریکا و در میان لابی‌های صهیونیستی به عنوان یک پیروزی برای خود معرفی کند و همچنین تا حدی از فشار افکار عمومی خلاص شود.
-این رفتار مصر که حماس را تحت فشار قرار داده که با معامله تبادل اسرا به شکلی که اسرائیل می‌خواهد موافقت کند و در ازای آن اسرائیل به رفح حمله نکند بسیار احمقانه است. در واقع پیشنهادی که تحت عنوان پیشنهاد مصر به حماس داده شده پیشنهاد اسرائیل است و آمریکا پشت آن قرار دارد و کاملاً منافع رژیم صهیونیستی در آن نهفته شده است و در این میان مصر می‌خواهد از نقش میانجی‌گری قطر پیشی گرفته و یک نقش محوری برای خود در مذاکرات پیدا کند.
-نشست هفت جانبه ای که میان مقامات کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین در ریاض برگزار شد و همچنین با افشای خبر فرود هواپیمای رئیس موساد در فرودگاه ریاض و اطلاعاتی که درباره مذاکرات برای انعقاد توافق عادی‌سازی عربستان و رژیم صهیونیستی منتشر شده، روشن است که یک هماهنگی میان اعراب و رژیم صهیونیستی و آمریکا برای سیطره نظامی رژیم اشغالگر در نوار غزه در مرحله بعد از جنگ وجود دارد و آنها تصمیم دارند اداره مدنی غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین بسپارند تا نیروهای این تشکیلات تحت حمایت نیروهای عربی اعضای مقاومت را سرکوب کنند و از بین ببرند.
-بنابراین خارج کردن کارت اسرا از دست مقاومت یک هدف مشترک اسرائیلی- آمریکایی- مصری- عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین است و آنها می‌خواهند در مذاکرات توپ را در زمین حماس بیندازند و آن را مسئول شکست مذاکرات معرفی کنند.
گزینه‌های مقاومت و تاکتیک‌های حماس در مذاکرات و جنگ
موفقیت جنبش حماس در اداره جنگ وابسته به نبرد در رفح است و در اینجا دو گزینه پیش روی حماس قرار دارد:
-گزینه اول این است که حماس توافق با رژیم صهیونیستی را رد کند و به تقابل نظامی با ارتش صهیونیستی در رفح بپردازد و همچنین باید احتمالات مربوط به اینکه ممکن است برخی اسرای صهیونیستی در جریان حمله به رفح آزاد شوند را بپذیرد که این مسئله شرایط را برای مقاومت پیچیده می‌کند.
-گزینه دوم هم پذیرش معامله و کنار گذاشتن کارت اسرا بدون تضمین توقف کامل جنگ می‌باشد که در این صورت همان سناریوی گزینه اول اما بدون رویارویی در رفح تکرار می‌شود.
بر همین اساس می‌بینیم که موضع حماس در حال حاضر نه رد توافق است و نه پذیرش آن و دائماً تاکید می‌کند که به شرط تحقق خواسته‌های اصلی این جنبش که مهمترین آن توقف دائمی جنگ می‌باشد با توافق موافقت خواهد کرد. به همین دلیل است که حماس تاکید کرده میانجیگری و ضمانت آمریکا را قبول ندارد و خواستار حضور ضامن‌های دیگر در این مذاکرات یعنی ترکیه و روسیه و چین و یا کشورهای دیگر است.
در این حالت توپ مجدداً به زمین آمریکا برمی‌گردد؛ جایی که آمریکا حضور ضامن‌های دیگر در مذاکرات را نمی‌پذیرد. این مسئله موجب می‌شود تا تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقصر دانستن حماس در شکست مذاکرات به نتیجه نرسد.
از طرف دیگر باید در نظر داشته باشیم که مقاومت در صورتی که مجبور به تقابل نظامی با صهیونیست‌ها در رفح شود غافلگیری‌های زیادی برای آنها دارد. علاوه بر آن جبهه‌های حامی غزه از مقاومت لبنان گرفته تا عراق و یمن و حتی بحرین که اخیراً مستقیماً وارد تقابل با اشغالگران شده نیز عملیات‌های خود را وارد مرحله پیشرفته‌ای کرده‌اند.
در این میان جبهه شمالی فلسطین اشغالی در سایه عملیات‌های سنگین و پیشرفته حزب الله لبنان تبدیل به بار بزرگی بر دوش ارتش رژیم صهیونیستی شده و صهیونیست‌ها می‌دانند که در صورت حمله به رفح مقاومت لبنان مرحله بی سابقه‌ای از حملات خود را در عمق فلسطین اشغالی آغاز خواهد کرد.
در پایان به این نتیجه می‌رسیم که مانورهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در مذاکرات نمی‌تواند مقاومت فلسطین را فریب دهد و این چیزی است که رهبران مقاومت در مواضع خود به خوبی آن را نشان داده‌اند و بنابراین بعید به نظر می‌رسد که مذاکرات آتش بس و توافق اسرا در مرحله کنونی به نتیجه برسد.
از طرف دیگر در سایه بی‌توجهی کابینه رژیم صهیونیستی به مسئله اسرای این رژیم انتظار می‌رود اعتراضات در خیابان‌های اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه وی تشدید شود. به طور کلی این مذاکرات پیش از آنکه عامل فشار علیه مقاومت فلسطین باشد نتانیاهو و بایدن را تحت فشار قرار داده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1130461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تیراندازی در اوهایوی آمریکا؛ 6 نفر کشته و زخمی شدند

اوگاندا متخصص بمب‌سازی داعش را دستگیر کرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید وارد تل‌آویو شد

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

حضور جدی دانشگاه‌ها در عرصه صنعت استان عملیاتی می‌شود

‌دانشگاهیان ‌برای حل مشکلات اقتصادی جامعه اهتمام جدی داشته باشند

مخالفت رئیس دیوان عالی کشور با تعطیلی شنبه‌ها

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

پرونده‌های اقتصادی در اولویت رسیدگی قرار گیرد

نقطه‌ ضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/دولت کشاورزی را دریابد

بازار ارز در مدار ریزش/ همه در بازار غیررسمی فروشنده شده‌اند

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

پیگیری مصوبات رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اصل 90

تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

اظهارات متفاوت یک نماینده اصولگرا/ حاجی دلیگانی: نادیده گرفتن مردم اسمش تعامل نیست!/ مشارکت پایین زنگ توجه برای مسئولان ما است/ خدشه دار شدن سرمایه اجتماعی و مباحث اقتصادی باعث مشارکت پایین شد

وزیر انرژی آذربایجان: سد قیز قلعه‌سی یک طرح فراملی است

راهکار تازه واشنگتن برای کمک به اسرائیل

حمله پلیس به تجمع معترضان در تل‌آویو

پایان درگیری‌ها؛ مقامات طالبان و پاکستان به مذاکره نشستند

هزاران نفر در خیابان‌های مونیخِ آلمان خواستار آتش‌بس در غزه شدند

مانور نظامی امروز ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل

کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد

ادله موافقان و مخالفان افزایش تعطیلات هفتگی

2 هزار لیتر روغن موتور قاچاق در کاشمر کشف شد

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

سد قیزقلعه‌سی، کلید شکوفایی اقتصادی شمال غرب کشور

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه 90 از دست رفت

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

تلاش برای کنترل بحران

بمباران اطراف بیمارستان کمال عدوان غزه

روایت پزشک لس‌آنجلسی از رنجی که مردم غزه می‌کشند

انتخاباتی به بزرگی 27 کشور!

راهنمای خرید میز تنیس و فوتبال دستی

پاسخ نماینده مجلس به علت دسترسی به پلتفرم های فیلتر شده

وزیر کار: به‌روز رسانی اطلاعات «درآمدی» ایرانیان؛ دهک‌بندی‌ها «دقیق» می‌شوند

عرضه پنج خودرو در سامانه خودروهای برقی؛ سامانه از دسترس خارج شد!

اقتصادی که مردمی نباشد موفق نیست

با هوشمند شدن نظام مالیاتی بساط مالیات علی الراس در دادگاه ها جمع می شود

کمک سد «قیزقلعه سی» به رونق اقتصادی استان‌های شمال غرب کشور

آغاز فروش ویژه محصول اقتصادی مدیران خودرو + قیمت

نامسئله‌گی تعطیلی، کج‌مسئله‌گی شنبه!