ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جلسه سنای آمریکا جهت بررسی کوتاهی مقامات امنیتی در ماجرای حمله به کنگره ایالات متحده آمریکا

جلسه سنای آمریکا جهت بررسی کوتاهی مقامات امنیتی در ماجرای حمله به کنگره
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فارس / اولین جلسه استماع مجلس سنای آمریکا جهت بررسی پاسخ به حوادث ششم ژانویه به این نتیجه رسید که ایرادات اساسی در هماهنگی اطلاعاتی و نحوه مقابله با عوامل حمله به کنگره وجود داشته است.
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز»، در این جلسه مجلس سنا، مقامات امنیتی برکنار شده کنگره، توضیحات خود را درخصوص علل ناتوانی در جلوگیری از حمله به کنگره آمریکا بیان کردند.
«استیون ساند» رئیس پلیس کنگره در این جلسه گفت: «این بدترین حمله علیه مأموران مجری قانون و دموکراسی ما بود. ما بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردیم، برای افزایش خشونت در کنگره و اینکه ممکن است برخی مشارکت‌کنندگان مسلح باشند، برنامه‌ریزی کرده بودیم اما در هیچ کدام از اطلاعاتی که دریافت کردیم، آنچه واقعاً رخ داد، پیش‌بینی نکرده بود».
ساند افزود، از طریق «اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با شرکای محلی و دولتی» سطح بالایی از آمادگی برای مقابله با شورش احتمالی اتخاذ شد و «تعداد مأموران در داخل و اطراف ساختمان کنگره افزایش پیدا کرد، تجهیزات محافظتی بیشتری در اختیار مأموران قرار گرفت».
این مقام برکنارشده کنگره افزود یک روز پیش از حمله به کنگره، جلسه‌ای با حضور مقامات اطلاعاتی از جمله مقامات اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) برگزار شد که در آن اطلاعات جدیدی ارائه نشد.
«گری پیترز» رئیس کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا با رد ادعای ساند، به گزارش روزنامه «واشنگتن پست» اشاره کرد که در آن نوشته شده، اف‌بی‌آی روز پنجم ژانویه گزارشی هشدار آمیز درخصوص دعوت به خشونت در میان هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به مقامات امنیتی کنگره ارسال کرده بود.
ساند مدعی شد هرگز ایمیلی در این رابطه مشاهده نکرده است و یک روز پیش از حضور در این جلسه از وجود آن مطلع شده است.
«مایکل استنگر» مسئول سابق تأمین امنیت مجلس سنا و «پل اِروینگ» مسئول سابق تأمین امنیت مجلس نمایندگان آمریکا نیز مدعی شدند این پیغام را دریافت نکرده‌اند.
استنگر در این جلسه استماع گفت، با توجه به «شرایط منحصر به فرد» شهر واشنگتن دی‌سی، تمام مسائل امنیتی آن باید مورد بازبینی قرار گیرد.
«رابرت کانتی» سرپرست اداره پلیس شهر واشنگتن با اشاره به این‌که مأمورانش حق بازداشت افراد حاضر در محوطه کنگره را ندارند گفت، احتمال وقوع خشونت در روز ششم ژانویه را پیش‌بینی کرده بود اما «اطلاعاتی درباره حمله هماهنگ‌شده به کنگره» دریافت نشده بود.
کانتی گفت مماشات ارتش آمریکا در اعزام گارد ملی واشنگتن به کنگره، وی را شوکه کرد و «پاسخ مقامات ارتش این بود که آن‌ها درخواست اعزام نیرو را رد نمی‌کنند اما باید از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مطلع شوند و نمی‌خواهند سربازان در انظار عموم وارد محوطه کنگره شوند».
اروینگ نیز در این خصوص گفت: «قضاوت جمعی این بود که اطلاعات موجود حاکی از لزوم حضور نظامیان در کنگره نیست و این مسئله ارتباطی با نگرانی ما از حضور آن‌ها در برابر انظار عمومی نداشت».
در این بین، «روی بلانت» سناتور جمهوری‌خواه از اروینگ پرسید: «آقای ساند می گوید ساعت 1:09 دقیقه درخواست کمک از سوی گارد ملی را ارائه کرد و شما حوالی ساعت 2:10 دقیقه آن را تأیید کردید. چرا باید تأیید درخواست کمک از گارد ملی یک ساعت طول بکشد؟»
اروینگ در پاسخ گفت حوالی ساعت دو بعدازظهر درخواست کمک از گارد ملی را دریافت کرده است اما ساند تأکید کرد درخواست خود را ساعت 1:09 دقیقه ارائه کرده بود.
علاوه بر این مقامات، «کارنیشا مندوسا» یکی از فرماندهان پلیس واشنگتن دی‌سی نیز به عنوان شاهد در این جلسه حضور یافت و تجربه حضورش در این حمله را با سناتورها به اشتراک گذاشت.
مندوسا ضمن انتقاد از تأخیر چند ساعته ارسال گارد ملی گفت: «اگر تعداد افرادی که با ما کار می‌کردند ده برابر بیشتر بود، باز هم باور دارم که این "نبرد" به همین اندازه ویران‌گر بود».
این مقام پلیس گفت، پس از شنیدن گزارش بمب‌گذاری در مجاورت کمیته ملی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، با توجه به نزدیک بودنش به این دو موقعیت مکانی قصد داشت در محل حضور یابد اما همکارانش در ساختمان کنگره مدام از طریق بیسیم درخواست نیروی کمکی می‌کردند و درنهایت تصمیم گرفت به کمک آن‌ها برود.
به گفته مندوسا فشار جمعیت هواداران ترامپ برای ورود به داخل ساختمان کنگره به قدری زیاد بود که دست وی بین جمعیت و دیوار گیر کرد و اگر یکی از مأموران او را بیرون نمی‌کشید ممکن بود از ناحیه دست دچار شکستی شود.
وی همچنین به ضرب و شتم مأموران توسط هواداران اشاره کرد و گفت یکی از آن‌ها را با اشیای مختلفی که در دست داشتند مضروب کرده و از روی او رد شدند.
مدوسا همچنین اظهار داشت، عاملان حمله به کنگره، از گاز اشک‌آور «رده نظامی» و اسپری اطفای حریق علیه مأموران استفاده کردند که آثار جراحات آن همچنان بر روی صورت وی مشهود است.

ایرانیان جهان

«ایمی کلوباچار» رئیس کمیته مقررات و مدیریت مجلس سنا گفت، با ارزیابی‌های صورت گرفته درخصوص نقایص امنیتی پیرامون حمله به کنگره موافق است.
این سناتور دموکرات گفت: «مشخصاً مشکلات و مسائل اطلاعاتی وجود دارند. اطلاعاتی وجود داشت که به دست افراد مربوطه نرسید و اقداماتی می‌توانست انجام شود که صورت نگرفت. ترکیبی از کوتاهی وزارت دفاع و زمان درخواست کمک، در درعدم به‌کار گیری صحیح گارد ملی موثر بود».
گری پیترز نیز به این جمع‌بندی رسید که «جای هیچ شکی نیست که ایرادات عظیم در گردآوری اطلاعات و آمادگی امنیتی به حوادث ششم ژانویه منجر شد و [همین ایرادات] در هماهنگی و پاسخ به وقوع حمله نیز وجود داشت».
کوباچار در پایان اعلام کرد که جلسه استماع بعدی، هفته آینده و با حضور مقامات پنتاگون، اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا برگزار خواهد شد.
طبق گزارش روزنامه «ایندیپندنت»، از میان 250 فردی که در ارتباط با حمله به کنگره دستگیر شده‌اند، دستکم 14 نفر از حامیان اصلی تئوری توطئه «کیواِنان» و 16 نفر نیز عضو گروه راست افراطی «پسران مغرور» بودند. بسیاری دیگر نیز عضو گروه‌های شبه‌نظامی سفید برتر پندار، گروه افراطی «وفاداران به سوگند» و مأموران سابق اجرای قانون و کهنه‌سربازان آمریکایی بودند.
ششم ژانویه (17 دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.
حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.
ترامپ در همین ارتباط و بابت «تحریک به شورش»، باری دومین بار مورد استیضاح قرار گرفت اما در دادگاه مجلس سنا مورد تبرئه قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/227425/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت