ایرانیان جهان

آخرين مطالب

استاندارد آلایندگی یورو 5 چیست و چقدر در ایران رعایت می‌شود؟ ایالات متحده آمریکا

استاندارد آلایندگی یورو 5 چیست و چقدر در ایران رعایت می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - استاندارد آلایندگی یورو 5 سال 2009 در کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده شد و قرار بود در ایران از سال 1390 به‌بعد اجرایی شود؛ ولی درعمل با موانع زیادی روبه‌رو شد.

پدیده آلودگی هوا که با ورود خودرو‌ها به خیابان‌ها در قرن بیستم ظاهر شد، امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی‌ دوستداران محیط‌زیست تبدیل شده است. در سال‌های اولیه، خودروسازان فقط به فکر تولید خودروهای بزرگ‌تر و مدرن‌تر بودند و به نرخ تولید آلاینده‌ها و آنچه بر سر محیط‌زیست می‌آید، توجه چندانی نمی‌کردند. با افزایش خودروها و مشاهده مطالعات جوّی که از افزایش آلاینده‌ها خبر می‌داد، دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذاری در سراسر جهان برای کاهش میزان انتشار آلاینده‌های خودروها دست به کار شدند. به‌‌موازات این اتفاقات، اتحادیه اروپا نیز با هدف مهار آلودگی ناشی از وسایل نقلیه و خودرو‌ها، استانداردی برای انتشار گازهای آلاینده خودروهای فروخته‌شده در کشورهای اتحادیه اروپا تدوین کرد که به استانداردهای آلایندگی یورو معروف است.

ایرانیان جهان

در اتحادیه اروپا، ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای 20 درصد از کل دی‌اکسید‌کربن را منتشر می‌کنند که سهم خودروهای سواری از آن 12 درصد است. در پیمان کیوتو، کاهش 8 درصدی از سال 1990 تا سال‌ 2012 برای انتشار این گاز تعیین شد. نسبت مشارکت حمل‌ونقل جاده‌ای برای انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن به‌تندی روبه‌افزایش بود و از 21 درصد در سال 1990 به 28 درصد در سال 2004 رسید؛ اما تاکنون محدودیتی برای انتشار دی‌اکسید‌کربن خودروها تعیین نشده‌ است.

ایرانیان جهان

در اتحادیه اروپا، استانداردهای سوخت یورو 1، یورو 2، یورو 3، یورو 4 و یورو 5 برای خودروهای سبک وجود دارد و برای خودروهای سنگین به‌جای عدد، از شماره‌های رومی استفاده می‌شود (یورو I، یورو II و غیره). درادامه به خلاصه‌ای از استانداردها و زمان اجرا در اتحادیه اروپا و وسایل نقلیه هدف اشاره می‌شود: یورو 1 (1993) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک یورو 2 (1996) برای موتورسیکلت یورو 3 (2000) برای موتورسیکلت یورو 4 (2005) برای همه وسایل نقلیه یورو 5 (9-2008) برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک یورو 6 (2014) برای وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک در زمینه‌ سوخت‌ها، رهنمودهای زیست‌سوخت یا سوخت زیستی (Biofuel) سال 2001 می‌گوید ‎5٫75 درصد سوخت فسیلی باید تا پایان سال 2010 با سوخت زیستی جایگزین شود. استاندارد یورو 5 چیست؟
دستورالعمل‌های استانداردهای آلایندگی یورو در سال 2009 با تدوین استاندارد آلایندگی یورو 5 مجددا شکل تازه‌ای به خود گرفت و آلایندگی ذرات معلق PM نیز به عوامل بررسی‌شده اضافه شد. طبق این استاندارد، استفاده از فیلتر DPF در تمامی خودرو‌های دیزلی اجباری است. این فیلترها قابلیت جذب 99 درصد ذرات جامد را دارند. همچنین برای نخستین‌بار در استاندارد یورو 5، خودروهای بنزینی مجهز به پیشرانه‌های GDI نیز به استفاده از فیلتر ذرات معلق ملزم شدند.
استاندارد آلایندگی یورو 5 خودروهای سواری (بر حسب گرم‌برکیلومتر)
مونوکسیدکربن هیدروکربن‌هاترکیبات آلی فرّاراکسیدهای نیتروژن هیدروکربن + اکسیدهای نیتروژنذرات معلق
خودروهای بنزینی 1/000 0/1000/0680/060---0/005
خودروهای دیزلی 0/500 ------0/180 0/2300/0045
گفتنی است میزان ذرات معلق فقط برای خودروهای بنزینی مجهز به پیشرانه‌های دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت اعمال می‌شود و مشمول سایر خودروها نخواهد شد. تفاوت خودرو یورو 4 با یورو 5
همان‌طورکه در جداول مشاهده می‌کنید، تفاوت استاندارد یورو 4 با یورو 5 در وجود معیار جدید ترکیبات آلی فرّار است که روی خودروهای بنزینی اعمال می‌شود. همچنین، میزان اکسیدهای نیتروژن در استاندارد یورو 5 سخت‌گیرانه‌تر از یورو 4 است. میزان ذرات معلق در استاندارد یورو 5 نیز محدودیت بیشتری روی خودروهای بنزینی و دیزلی اعمال می‌کند که همین موضوع می‌تواند باعث بهبود کیفیت هوا شود.

ایرانیان جهان

استاندارد آلایندگی یورو 4 خودروهای سواری (بر حسب گرم‌برکیلومتر)مونوکسیدکربنهیدروکربن‌هاترکیبات آلی فرّاراکسیدهای نیتروژن هیدروکربن + اکسیدهای نیتروژنذرات معلق خودروهای بنزینی 1/000 0/100---0/08 ------ خودروهای دیزلی 0/500 ------0/250/300/025 هم‌اکنون، استاندارد یورو 4 محدودیت‌هایی در میزان مونوکسیدکربن (CO) و هیدروکربن‌ها (HC) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) اعمال می‌کند. استاندارد یورو 5 علاوه‌بر کاهش میزان این آلاینده‌ها، محدودیتی در میزان هیدروکربن‌های بدون متان در اگزوز ایجاد می‌کند و این مسئله بزرگی برای طراحان پیشرانه خواهد بود. خودروهای یورو 5 در ایران
در سال‌های اخیر، شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا تلاش‌های زیادی برای رساندن کیفیت محصولاتشان به استانداردهای یورو 4 و سپس یورو 5 کردند. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد هنوز این شرکت‌ها در رسیدن به کیفیت‌های مدنظر استاندارد یورو 5 با مشکل مواجه هستند. فرشاد مقیمی ، مدیرعامل وقت ایران‌خودرو، سال 1398 به اقدامات گسترده تحقیقاتی و فنی این شرکت به‌منظور تحقق اهداف زیست‌‌محیطی و تولید خودروها با سطح استاندارد آلایندگی یورو 5 اشاره کرد و گفت: از آذر 1398، محصول پژو 206 تیپ دو با استاندارد آلایندگی یورو 5 تولید شده است. بیشتر محصولات این خودروساز ازجمله خانواده 206،‌ سمند، دنا، رانا، پژو پارس و 405 به‌مرور با استاندارد آلایندگی یورو 5 تولید خواهند شد.

ایرانیان جهان

خودرو یا بنزین؛ عامل آلودگی هوا کدام است؟ استاندارد آلایندگی یورو 7 می‌تواند باعث حذف پیشرانه های احتراق داخلی شود
براساس قانون هوای پاک، باید تمام خودروسازان از ابتدای سال 1398 خودروهایشان را مطابق با استاندارد یورو 5 تولید می‌کردند که به بهانه تحریم، اجرای این قانون را یک سال عقب انداختند و قرار شد از اول فروردین 1399، این قانون اجرا شود. امید می‌رود در سال‌های آینده، تعداد خودروهای یورو 5 در کشور افزایش یابد تا بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها را شاهد باشیم. استاندارد آلایندگی خودرو در ایران
دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی و گازوئیلی و دوگانه‌سوز ساخت داخل و وارداتی و موتورسیکلت‌ها را تعیین کرد. بر‌این‌اساس، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک و سنگین و نیمه‌سنگین در سال‌های 1389 و 1390 یورو 2 بود؛ اما در سال‌های 1391 و 1392 و 1393، این خودروها باید استاندارد یورو 4 را کسب می‌کردند. موتورسیکلت‌های چهارزمانه نیز تا سال 1393 فرصت داشتند استاندارد یورو 2 را کسب کنند. پس‌از‌آن، یعنی از سال 1394، برنامه‌ریزی شده بود که استاندارد جاری کشور مطابق با استاندارد حد مجاز آلودگی جاری در کشورهای اروپایی یورو 6 باشد. تمام خودروسازان داخلی مکلف شدند از 29 دی 1390 تا پایان سال 1391 استاندارد تولید خودرو خود را از یورو 2 به یورو 4 ارتقا دهند. پیش‌از‌این بنابر مصوبه قبلی هیئت‌وزیران در سال 1384، برای خودروهای سبک و سنگین تا سال 1388 یورو 2 و از سال 1389 تا 1391 یورو 3 و از سال 1392 تا 1393 یورو 4 در نظر گرفته شده‌ بود. به‌همین‌منظور، پروژه‌های افزایش کیفیت سوخت تعریف شد و قرار بود از نیمه دوم سال 1390، به‌تدریج محصولات با کیفیت EU IV (یورو 4) و EU V (یورو 5) و حداکثر تا پایان خرداد 1390 حداقل هشت‌میلیون لیتر در روز سوخت مطابق با یورو 5 در جایگاه‌های سوخت کلان‌شهر تهران عرضه شود. در‌این‌صورت، میزان بنزن موجود در بنزین و گوگرد موجود در گازوئیل نیز بسیار کاهش می‌یافت. البته این مسئله محقق نشد؛ ولی پیش‌بینی می‌شد از اوایل سال 1391 با اجرا و تکمیل و بهره‌برداری از چند طرح جدید پالایشگاهی، بخش عمده‌ای از بنزین کشور با استاندارد یورو 4 توزیع شود. با گذشت سال‌های زیاد از زمان الزام شرکت‌های خودروساز و انجام پروژه‌های ارتقای کیفیت سوخت، همچنان پیشرفت ضعیف تولید خودرو و سوخت پاک در ایران را شاهد هستیم. انتظار می‌رود در سال‌های آینده، تلاش‌های بیشتری برای بهبود کیفیت خودروها و سوخت و اجرای استانداردهای آلایندگی انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/253947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بحران بی‌سابقه بین آمریکا و اسرائیل

واکنش حماس به موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با عضویت کامل فلسطین

درخواست آفریقای جنوبی از لاهه در مورد رژیم صهیونیستی

هلاکت پنج نظامی صهیونیست در نوار غزه

سازمان ملل پاره کردن منشور توسط نماینده اسرائیل را نمایشی خواند

شلیک به نظامیِ صهیونیست توسط القسام

اعلام همبستگی سوئدی‌ها با مردم فلسطین

آتش‌سوزی گسترده در اطراف شهرک کریات شمونا

پیش‌ بینی قیمت دلار 22 اردیبهشت 1403

قیمت روز تخم‌مرغ

مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان معرفی شد

سومین مدیرعامل طلایی پوشان در یک فصل

«لیبرمن» خطاب به سیاستمداران اسرائیلی: دهان‌تان را ببندید!

افزایش شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 943 نفر

هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

لیمو شیرین ایران وارد چین شد

جانبازان سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی و دانش آموختگان مکتب دفاع مقدس هستند

هشدار صندوق بین المللی پول درباره تکه‌تکه شدن اقتصاد جهان

خطای شدید؛ چرا انتقال مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اشتباه است؟

رای مثبت به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

کلمبیا: نتانیاهو مستحق صدور حکم بازداشت بین‌المللی است

آکسیوس: کابینه نتانیاهو با گسترش عملیات ارتش در رفح موافقت کرد

زنبور‌ها نظامیان اسرائیل را نیش زدند؛ 11 نفر روانه بیمارستان شدند

شرکت ملی فرآورده‌های نفتی: 7.5 میلیون لیتر تولید روزانه بنزین افزایش یافته است

واشنگتن پست: آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد

عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تصویب شد

زلنسکی فرمانده محافظان خود را اخراج کرد

اعتراف موساد به غافلگیری از حمله 7 اکتبر

تصاویری از هلاکت نظامیان صهیونیست توسط حماس

اکسل بازار خودرو پایین آمد

8 میلیارد دلار تفا‌هم‌نامه نفتی امضا شد

نگرانی آمریکا از تبعات اقتصادی حمله چین به تایوان

دبیرکل سازمان ملل: حمله به رفح منجر به فاجعه انسانی عظیم خواهد شد

مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای مثبت داد

نرخ فقر در غرب چه میزان است؟

کسری بالقوه بنزین چقدر است؟

کاهش سرانه بدهی خارجی با رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی

7 محور تثبیت برای کنترل تورم

داستانی عالی که هیچ کس باورش نمی‌کرد

حمله زمینی روسیه به «خارکیف» اوکراین

شکار پهپاد صهیونیستی«اسکای لارک» توسط سرایاالقدس

وزیر شهرسازی دچار فراموشی آماری شد؟

بلاتکلیفی وارثان سهام عدالت متوفیان پایان یافت

امام جمعه رشت : نیمی از زنان در اروپا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند/ ایران تنها کشور رعایت کننده حقوق زنان است

ضرورت تقنین قوانین مناسب به منظور تغییر شرایط اقتصادی روز

دفاع نوه ماندلا از معترضان طرفدار فلسطین

پاسخ بانک مرکزی به همتی؛ مدام فرافکنی با ادعاهای مغرضانه

مالیات 6 میلیاردی برای صاحبه‌خانه‌ها در راه است

انتقادات اقتصادی مکارم شیرازی خطاب به رئیسی؛ راهکاری بیابید

واکنش بورل به تصمیم اروپایی‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین