ایرانیان جهان

آخرين مطالب

گفت‌وگوی شهر با مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی

ایجاد شغل برای 15هزار نفر در صورت تولید انبوه قطار ملی شهرداری تهران

ایجاد شغل برای 15هزار نفر در صورت تولید انبوه قطار ملی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شهر: چند روز دیگر از یک رام قطار کامل مترو ( هفت واگن) ساخت مهندسان داخلی کشور رونمایی خواهد شد. مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی دستاوردهای این پروژه را در ادامه تشریح کرده است.

سیدکاظم طاهرزاده، مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی در گفت‌وگو با شهر ، با اشاره به قدمت 20 ساله راه اندازی صنعت مترو در کشور، بیان کرد: همچنین نزدیک به 100 سال است که صنعت ریلی از زمان ساخت راه آهن وجود دارد. در این فاصله عمده واگن‌هایی که در خطوط و ریل به کار گرفته شده، وارداتی بودند و درصد بسیار کمی از آن ساخت داخل بوده است. در بخش مترو از یک هزار و 500 دستگاه واگن وارداتی نزدیک به یک هزار و 400 دستگاه واگن در داخل مونتاژ شده و حداکثر عمق داخلی سازی 33 درصد بوده است.
او درباره علت درصد پایین عمق داخلی سازی در صنعت واگن سازی، توضیح داد: تاکنون صنایع جنبی که بتوانند کار را پوشش دهند و زنجیره تأمین قطعات را به واگن سازی برسانند، وجود نداشته است. علت دیگر فاینانس خارجی محل تأمین بودجه واگن‌ها است. طرف خارجی این شرط را داشت که برای استفاده از فاینانس باید حداقل 70 درصد قطعات توسط خودشان تأمین شود.
طاهرزاده در ادامه افزود: پس از اعمال تحریم‌ و محدودیت‌ها در خریدهای خارجی به این نتیجه رسیدیم که خرید واگن با شرایط موجود غیرممکن شده است. بنابراین پروژه‌ای میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر طراحی و تولید یک رام قطار ملی مترو تعریف شد.
به گفته مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی؛ طبق قانون ششم برنامه توسعه ماده 54، مترو تهران به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع ملزم به افزایش 85 درصدی عمق دانش فنی طراحی واگن هستند.
او آمار تأمین قطعات با شرکت‌های داخلی را 89 درصد ذکر کرد و گفت: همچنین بیش از 85 درصد از دانش فنی داخلی در طراحی و تولید این یک رام قطار ملی استفاده شده است.
3میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه خرید 3هزار دستگاه واگن مترو
طاهرزاده ضمن تأکید بر نیاز مترو تهران به واگن‌های بیشتر، گفت: درحال حاضر برای اینکه سرفاصله زمانی قطارها، دو و نیم دقیقه‌ باشد به هزار و 500 دستگاه واگن نیاز دارد. همچنین به هزار و 500 دستگاه واگن دیگر برای طرح‌های توسعه 4 خط جدید (8، 9، 10، 11) نیاز دارد. هزینه خرید هر دستگاه واگن به طور متوسط برابر با یک میلیون و 200 هزار دلار است بنابراین هزینه خرید این 3 هزار دستگاه واگن برابر با 3 میلیارد و 600 میلیون دلار می‌شود.
او در ادامه اضافه کرد: اگر قرار باشد که این 3 هزار دستگاه واگن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شود و ساخت قطار ملی به تولید انبوه برسد، معتقدم که حداقل تا 10 سال برای 15 هزار نفر شغل پایدار ایجاد خواهد شد.

ایرانیان جهان


کاهش ارزبری و قطع وابستگی به فاینانس خارجی دستاورد مهم این پروژه
مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی ضمن اشاره به کاهش ارزبری در این قرارداد، توضیح داد: همچنین بیش از 72 درصد قرارداد ریالی است و حدود 28 درصد قطعات ارزبری دارند. این 28 درصد هم مربوط به قطعاتی است که امکان ساخت آن‌ها وجود ندارد و شامل برندهای خاصی می‌شوند.
طاهرزاده با بیان اینکه چهار شرکت واگن سازی در کشور وجود دارد که در عمل همه بیکار هستند، گفت: علت هم آن است که سفارش ساخت واگن نبوده و درحال حاضر همه این شرکت‌ها با تعمیرات واگن‌های موجود گذران می‌کنند.
مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی در تشریح دستاوردهای بزرگ ساخت یک رام قطار ملی، گفت: کسب توانمندی اجرای پروژه‌های مترو از زیرساخت و ناوگان به صورت توأمان و یکپارچه شده است. گذشته در بخش تونل سازی و فعالیت‌های عمرانی و زیرساخت اجرای ریل کشی به خودکفایی رسیده بودیم که درحال حاضر با افزایش توان طراحی ناوگان می‌توانیم تمامی پروژه‌های مترو را به صورت یکپارچه مدیریت کنیم و حتی در این رابطه صادرات هم داشته باشیم.
او دستاورد دیگر را کسب دانش فنی ساخت انواع واگن‌های برقی و دیزلی ذکر و افزود: با اجرای این پروژه نشان دادیم در پیچیده‌ترین نوع واگن (واگن مترو)، توان ساخت واگن‌های دیزلی با آرایش‌های مختلف را داریم. مدیریت و اجرای پروژه‌های پیچیده و چند وجهی ریلی در زمان معقول یکی دیگر از دستاوردها است؛ عمده مشکل ما توان مهندسی نیست بلکه مشکل مدیریت پروژه است. ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها و زنجیره تأمین قطعات ساخت داخل و کاهش قیمت خرید ناوگان، از جمله دستاوردهای دیگر است. اگر ساخت قطارهای مترو به تولید انبوه برسد قیمت ناوگان تا 30 درصد نسبت به نمونه خارجی کاهش پیدا خواهد کرد. قطع وابستگی اجرای پروژه‌های مترو به فاینانس خارجی مهم‌ترین دستاورد این پروژه است.

ایرانیان جهان


طاهرزاده در پاسخ به این پرسش که چه تعداد کشور انحصار تولید قطارهای مترو را در دست دارند، توضیح داد: درحال حاضر، دنیا به صورت چند ملیتی ساخت قطارهای مترو را انجام می‌دهند. بعضی از شرکت‌ها نظیر Bombardier در کشورهای کانادا، سوئد، آلمان و چین کار می‌کنند. توان ساخت یک رام قطار کامل را نمی‌توان منوط به یک کشور دانست اما بیش از 10 کشور توان ساخت قطار مترو را دارند. مطمئناً اگر ایران ساخت یک رام قطار ملی را به تولید انبوه برساند رتبه بالاتر از 10 خواهد شد.
مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی ضمن ارزشمند شمردن توان داخل مهندسی کشور، بیان کرد: این پروژه جزو نوادر مواردی است که به مهندسی کشور اعتماد و کار به آنان واگذار شده است. به خوبی از عهده این پروژه برآمده‌ایم و نشان داده‌ایم که از رشد و بلوغ لازم برای ایفای نقش در حوزه صنعت مترو بدون کمک از خارجیان برخورداریم.
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/228059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند