ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ازسرگیری حرکت قطارهای باری پاکستان-ایران- ترکیه از پنج شنبه خواندنی ها

ازسرگیری حرکت قطارهای باری پاکستان-ایران- ترکیه از پنج شنبه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فارس / راه آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری کانتینری که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می کند از پنج شنبه 4 مارس از سربگیرد.
به نقل از دِ نیوز، راه آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری (کانتینری) که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می کند از 4 مارس (پنج شنبه) از سربگیرد. ستاد راه آهن، دستورالعمل هایی را برای نهایی کردن ترتیبات در این زمینه صادر کرده است.
حبیب الرحمان گیلانی، رئیس راه اهن پاکستان این خبر را تایید و اعلام کرد: «حرکت این قطار از 4 مارس از استانبول آغاز می شود و پس از 180 ساعت وارد زاهدان خواهد شد. گفته می شود مقصد این قطار کراچی است اما هنوز تایید نشده است. این قطار 24 کانتینر 40 فوتی را حمل خواهد کرد.»
وی افزود: « ما واگن های خود را به زاهدان می فرستیم تا از آنجا انتقال محموله های انجام شود...ایستگاه راه آهن کویته ترتیبات این اقدام را انجام می دهد.»
این مسیر در میان سه کشور مسافتی به طول 6 هزار و 566 کیلومتر است. قطار کانتینری مسافت 1990 کیلومتری اسلام آباد را طی می کند و به ایران می رسد و از آنجا از طریق تهران به ترکیه عزیمت می کند.
نخستین قطار باری در 14 آگوست 2009 از این مسیر حرکت کرده بود. پس از افتتاح، در مجموع حرکت 8 قطار عملیاتی شدند اما پس از مدتی به دلایل امنیتی، حرکت قطارها متوقف شد.
به گزارش فارس، فعالیت آزمایشی خط آهن ITI در سال 2009 تحت پروژه سازمان همکاری‌های اقتصادی آغاز شد. مسیر این خط آهن از سوی سازمان بین‌الملل به عنوان کریدور بین المللی این سه کشور شناخته و تاکنون فقط برای سفرهای آزمایشی استفاده شده است.
کاهش مسیر زمان و هزینه انتقال بار
این خط آهن قصد دارد به میزان چشمگیری مسیر ترانزیت کالا از استانبول به اسلام آباد را کاهش دهد. در زمان آزمایش آن، قطار باری از اسلام آباد پس از نزدیک به 13 روز و طی مسافت 6500 کیلومتر به استانبول رسید. این مسیر بعدها بیشتر و به 11 و نیم روز کاهش یافت.
در مقایسه، انتقال کالا از کشورهای اروپایی به پاکستان از طریق راه دریایی تقریبا 45 روز زمان می‌برد. حداکثر ظرفیت این قطار 20 واگن 40 فوتی است.
تقویت مبادلات تجاری
گفته می‌شود تمامی این خط آهن برای هر سه کشور «فوق العاده پرمنفعت» است. هدف این خط لوله در ابتدا تقویت همکاری اقتصادی میان پاکستان، ایران و ترکیه و پس از آن با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی است.
امکان توسعه تا اروپا
هرچند این پروژه با هدف تقویت روابط اقتصادی میان کشور موسس عضو «اکو» راه اندازی شده است، با این حال، یک مسیر کوتاه، امن و مقرون به صرف انتقال کالا میان آسیا و اروپا ارائه می دهد و منافعش به کشورهای دیگر هم می‌رسد. این کریدور از ترکیه از طریق تونل زیر آبی «مارمارای» می تواند به شبکه ریلی اروپا متصل شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/228450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه 5 اردیبهشت

خیز ایران و پاکستان برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان

تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود

جدال ادامه دار بر سر تعطیل روز شنبه یا پنج شنبه

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی