ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فرار اصلاحات از وضع موجود خواندنی ها

فرار اصلاحات از وضع موجود
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز گذشته اخباری دال بر ارسال نامه از سوی رییس دولت اصلاحات به رهبر انقلاب منتشر شد که بنا بر گفته محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی اصل ماجرا برای دو ماه پیش بوده است. برخی سایت‌های خبری فحوای کلی حاکم بر این نامه را منتشر و تاکید کردند که ابراز وفاداری به ارزش های انقلاب و حاکمیت و ارائه راه حل برای حل مشکلات و درخواست از رهبری برای همراهی، مهم‌ترین بخش‌های این عریضه بوده است. اما چرا خاتمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چنین نامه‌ای نگاشته و آیا می‌توان میان این مرقومه و ریاست بهزاد نبوی بر نهاد اجماع‌ساز اصلاحات ارتباطی برقرار کرد؟
محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران و عضو حزب اعتماد ملی روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به نامه خاتمی به رهبر انقلاب، با بیان اینکه این نامه در 37‌صفحه تنظیم شده و تقریبا برای دو ماه قبل است، تاکید کرد: «در این نامه در خصوص دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت کرده‌اند و برای دهه پیش رو راه‌حل‌هایی ارائه کرده‌اند». رویداد‌24 نیز جزئیات بیشتری از این نامه منتشر کرد. آنطور که این سایت نوشته، این نامه «با بیان سابقه و گذشته سیدمحمد خاتمی و خانواده او و اینکه «من که بودم و که هستم» آغاز شده و با دغدغه‌هایش برای انقلاب ادامه یافته و با طرح این سوابق بر این پیام تاکید شده که او «هیچگاه علیه انقلاب و رهبری و حاکمیت نیست». بنابر آنچه رویداد‌24 آورده، «در نامه خاتمی چالش‌ها و موضوعات پیش روی نظام مطرح شده و از رهبری رهنمود خواسته است. ظاهرا در نامه به مسائلی همچون مذاکرات با آمریکا و انتخابات‌1400 و حصر نیز اشاراتی شده و از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست شده که این مسائل در دوره کنونی حل شود، زیرا اگر این مسائل به صورت حل نشده به آینده موکول شود، مشکلات سختی برای جمهوری اسلامی به جا خواهد گذاشت».
نامه‌ای در امتداد ریاست نبوی بر ناسا
نامه رییس دولت اصلاحات به رهبر انقلاب را شاید بشود از زاویه‌ای در امتداد ریاست بهزاد نبوی بر نهاد اجماع‌ساز اصلاحات(موسوم به ناسا) تحلیل و ارزیابی کرد. همانطور که در گزارش روز گذشته روزنامه نیز به آن اشاره شد، نبوی شخصیتی پاندولی میان رادیکالیسم و پراگماتیسم دارد که هر چه جلوتر آمده بر وجهه عمل‌گرایی او افزوده و از وجهه تندروی او کاسته شده است. در انتخابات سال گذشته مجلس نیز نبوی بر خلاف جو غالب بر اصلاحات، خواستار مشارکت اصلاح‌طلبان شد و تحریم را به هیچ‌وجه کارا و به صلاح ندانست. در حال حاضر نیز اصلاح‌طلبان با انتخاب نبوی به‌عنوان ریاست نهاد اجماع‌ساز، مترصد ارسال این پیام به حاکمیت هستند که می‌خواهند به‌طور مؤثر و تمام عیار در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند. خاتمی نیز در نامه خود با اعلام وفاداری نسبت به ارزش‌های انقلاب و حاکمیت و در چارچوب خواندن اصلاح‌طلبان، قصد کرده تا روند حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو را تقویت و تسهیل و به زعم خود، موانع نظارتی در احراز صلاحیت کاندیدای تماما اصلاح‌طلب را رفع کند؛ این تلاش با توجه به این دارد انجام می‌شود که اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش، عبور از نامزد ائتلافی و اجاره‌ای و حمایت تمام و کمال از فردی اصلاح‌طلب در‌1400 را در دستور کار خود قرار داده‌اند و جز برخی صداهای برآمده از حزب کارگزاران سازندگی، بارها اعلام داشته‌اند که در زمین نامزدی با هویت غیر‌اصلاح‌طلبی نظیر آنچه قبلا درباره روحانی تجربه کردند، دیگر بازی نخواهند خورد.
نامه‌ای برای رفع مسوولیت
آنطور که از جزئیات منتشرشده نامه مذکور بر می‌آید، خاتمی تلاش کرده با رفع مسوولیت از اصلاح‌طلبان و رییس‌جمهوری و دولت تحت حمایت اصلاحات و در مقام علت‌یابی مشکلات، تمام وضع موجود را به گردن حاکمیت و شخص رهبر انقلاب بیندازد؛ رویکردی که پیشتر محمد موسوی‌خوئینی‌ها نیز آن را به‌نحوی البته شدیدتر به انجام رساند. موسوی‌خوئینی‌ها تیرماه امسال در نامه به رهبری، بدون کمترین اشاره به نقش خود و حمایت بی‌دریغش از دولت حسن روحانی، طلبکارانه مدعی شد: «کم نیستند کسانی که اصلاحِ امور و تغییر وضع نامطلوب کنونی را از عالی‌ترین جایگاه مدیریت کشور انتظار می‌کشند. در چشم این خیل عظیم، اوضاع غیرقابل‌دوام امروز صرفا معلول تصمیمات مدیرانی که می‌آیند و می‌روند نیست». رفع مسوولیت خاتمی از جریان اصلاح‌طلبی و رییس‌‌جمهوری و دولت تحت الحمایه اصلاحات آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، امری کاملا طبیعی به نظر می‌آید. خاتمی همچون سایر اصلاح‌طلبان خوش ندارد با همدست به نظر رسیدن در داستان وضع موجود، پاسوز عملکرد روحانی شود و سبد رأی نامزد اصلاح‌طلب در‌1400 به نفع رقیب، متروک و خالی بماند. فرافکنی و سلب مسوولیت چهره‌هایی نظیر خوئینی‌ها و خاتمی که از قضا در یک تشکل مشترک یعنی مجمع روحانیون مبارز حضور دارند، در حالی است که بر همگان روشن و مبرهن است که اصلاح‌طلبان و در رأس همه آن‌ها محمد خاتمی برای قدرت گرفتن حسن روحانی چه در سال‌92 و به‌خصوص در سال‌96 چه زحمات شبانه روزی که نکشیدند. خاتمی اگر در سال‌92 خطاب به عارف نامه‌نگاری نمی‌کرد و از او نمی‌خواست که به نفع روحانی کنار بکشد، سرنوشت انتخابات آن سال به کلی به نفع نامزدی دیگر وارونه می‌شد. در انتخابات سال‌96 و در فقدان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، نقش خاتمی در پیروزی حسن روحانی پر رنگ‌تر نیز شد. خاتمی در آن برهه و برای کامیابی روحانی، کلیدواژه «تَکرار می‌کنم» را بر زبان آورد و نقشی فعال در دو دوره‌ای شدن دولت تدبیر ایفا کرد.
فرصت‌طلبی به وقت گذار قدرت
آنچه به‌عنوان خصیصه اصلی اصلاح‌طلبان به‌ویژه شخص خاتمی و سیاست‌ورزی او مبرهن است، سکوت در مواقع بحرانی و ظاهرشدن در آستانه رقابت بر سر کسب قدرت است. در ایام پس از انتخابات ریاست جمهوری سال‌88 که عده‌ای به بهانه اعتراض به نتیجه انتخابات، خیابان را بستری برای آشوب‌آفرینی و تسویه حساب‌های خاص خود قرار دادند، خاتمی برخلاف امروز که داعیه‌دار حرکت در چارچوب ارزش‌های حاکمیتی و انقلابی است، تماما مهر سکوت بر لب زد و بی‌اعتنا به شعله‌های فزونی‌خواه فتنه، عافیت‌طلبانه جانب انفعال را در پیش گرفت. در سال‌های بعد و پس از بروز بحران‌های ناشی از مدیریت غلط اقتصادی دولت تحت حمایت اصلاح‌طلبان نیز خاتمی ترجیح بر سکوت داد و جز چند اظهارنظر محافظه‌کارانه و پاستوریزه، نقد عمده‌ای را متوجه پاستورنشینان و در رأس آن‌ها حسن روحانی نکرد. با این حال، سکوت در قبال تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور از سوی رییس دولت اصلاحات، در بزنگاه تقسیم قدرت ترک شده است. خاتمی در ماه‌های پایانی سال‌95 و در آستانه انتخابات‌96 به بهانه هم آوایی و وحدت درونی، طرح عجیب «آشتی ملی» را مطرح کرد که با واکنش بزرگان نظام و حتی خود اصلاح‌طلبان مواجه شد. عباس عبدی فروردین‌ماه‌96 در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با اشاره به بی‌معنابودن طرح آشتی ملی و عدم تطابق آن با شرایط ایران، تصریح کرد: «در بحث آشتی ملی یک نوع اشتباه برداشتی صورت گرفت. چون این کلمه مربوط به وضعیت جوامع به شدت بحرانی و تنش‌آمیز است و جایی که رودرروی هم هستند، بیشتر مطرح است که الآن در افغانستان، لیبی، سوریه، یمن و حتی عراق این را می‌بینیم. اما در ایران این کلمه اصلا موضوعیتی ندارد».
نویسنده نامه به اشتباهات شان اعتراف کند
سید علیرضا مرندی نیز در واکنش به نامه اخیر رئیس دولت اصلاحات به رهبر معظم انقلاب گفت: تأکید کرد: بارها گفته‌ام و مطمئن هستم که رهبر انقلاب آنقدر بزرگ‌منش هستند که اگر این افراد همان زمان عذرخواهی و جبران خطا می‌کردند، شاید آنها را می‌بخشیدند، ولی چنین کاری نکردند. 
وی با تأکید بر اینکه خام شدن در مقابل این قبیل نامه‌نگاری‌ها و این اظهارات قابل قبول نیست و مردم هم هوشیار هستند، گفت: گروه‌های سیاسی داخلی باید متفقا و به وضوح مواضع خودشان را در حمایت از مردم و رهبری اعلام کنند و این را مطالبه کنند که نویسنده این نامه باید به وضوح به اشتباهات شان اعتراف کند و در مراحل بعد، مراجع قانونی راجع به آنها تصمیم بگیرند. 
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پایان تأکید کرد: در مقابل خیانت به کشور و مردم نمی‌توان به کسی ترحم کرد، لذا گروه‌های سیاسی هم یادشان باشد که نباید خام چنین اظهاراتی شوند و بدانند که همگی در مسائل کلان بین‌المللی باید پشت سر رهبری حرکت کنند.
 اکنون نیز خاتمی تصور کرده می‌تواند با چنین نامه‌نگاری‌هایی، ضمن رفع اتهامات سیاسی از خود و جریان متبوعش، حاکمیت را برای تدارک زمینه حضور تسهیل شده و مؤثر اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده تحت فشار قرار داده و با این ترفند، حضور اصلاحات در قوه اجرایی کشور را همچون هشت سال گذشته تضمین کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/228532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است